انبوه‌سازی مانع افزایش قیمت مسکن می‌شود

انبوه‌سازی مانع افزایش قیمت مسکن می‌شود

http://www.bananews.ir/رییس جامعه مهندسان مشاور ایران گفت: با توجه به اینکه بخش خصوصی در سیاست‌گذاری مسکن نقش دارد و عرضه و تقاضا این بخش را تنظیم می‌کند، با انبوه‌سازی و تولید بیش‌تر از افزایش قیمت مسکن جلوگیری می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عطاالله آیت‌الهی در گفت‌وگو با ایسنا، تولید در هر زمینه‌ی اقتصادی به ویژه مسکن را برابر حل مشکلات اقتصادی در آن بخش بیان و اظهار کرد: هر جا تولید مشکل و کمبود داشته باشد، اقتصاد آن بخش نیز دچار مشکل می‌شود.

وی درباره ظرفیت انبوه‌سازی کشور همچون مسکن مهر و تقسیم‌بندی اقتصادی افراد بر اساس دهک‌های مختلف گفت: متقاضیان،‌ مسکن خود را با توجه به وضعیت اقتصادی‌شان انتخاب می‌کنند و با ساخت واحدهایی همچون مسکن مهر می‌توان به این بخش کمک کرد.

به گفته آیت‌الهی با توجه به متفاوت بودن سلیقه متقاضیان مسکن و همچنین قیمت‌های مختلف، طبیعی است عده‌ای مسکن مهر و عده‌ای با سطح انتظار بالاتر، واحدهای دیگر را برگزینند چراکه در بازار آزاد مسکن، چنین حقی به متقاضیان داده شده است.

رییس جامعه مهندسان مشاور ایران با اشاره به قیمت مسکن نسبت به شرایط بازار اظهار کرد: نرخ مسکن در بازار آزاد بالا است و همه اقشار مردم نمی‌توانند با این قیمت‌ها صاحبخانه شوند اما با انبوه‌سازی مسکن در نقاط مختلف شهری که نسبت عرضه به تقاضا را در بر دارد، قیمت مسکن کمتر می‌شود و در پایین آمدن قیمت ساخت مسکن نیز موثر خواهد بود.

وی معتقد است: با انبوه‌سازی و ساخت بیش‌تر مسکن، قیمت مسکن نیز کاهش پیدا می‌کند و با توجه به اینکه مسکن یکی از بخش‌هایی است که بخش خصوصی در آن سیاست‌گذاری و عرضه و تقاضا را تنظیم می‌کند،‌ بدون شک اگر تولید مسکن از طریق انبوه‌سازی افزایش یابد، در پایین آمدن قیمت مسکن نیز موثر خواهد بود.

 

آیت‌الهی درباره سرمایه‌گذاری در بخش مسکن گفت: به دلیل آزاد بودن خرید و فروش و ورود بخش خصوصی در ساخت و سازها، نه می‌توان درباره خوب و بد بودن سرمایه‌گذاری‌ها تصمیمی گرفت و نه می‌توان مانع معاملات در این بخش اقتصادی شد.

رییس جامعه مهندسان مشاور ایران درباره افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تاثیر آن بر ساخت‌وساز ساختمان‌های در حال ساخت اظهار کرد: بدون شک پروژه‌های در دست ساخت و پروژه‌هایی که در آینده ساخته می‌شود، با قیمت‌های بالاتری فروخته می‌شوند و این افزایش قیمت‌ها نیز بر مسکن مهر بدون تاثیر نیست.

وی درباره اینکه آیا شهرهای بزرگ ظرفیت ساخت شهرهای جدیدتر را دارند؟ گفت: بسته به افزایش جمعیت و تقاضا و با توجه به اینکه میان تهران و دیگر شهرهای کشور تفاوت چندانی دیده نمی‌شود، شهرهای دیگر کشور امکان پذیرش واحدهای مسکونی جدید را دارند.

 

 

 

    نظرات