چمران: بودجه شهرداری پایتخت نسبت به نیازمندی‌هایش کم‌ است

چمران: بودجه شهرداری پایتخت نسبت به نیازمندی‌هایش کم‌ است

http://www.bananews.ir/رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره صحبت‌های اخیر راجع‌به بودجه شهرداری تهران گفت : این توهم که بودجه شهرداری زیاد بوده و نیاز پرداخت یارانه و کمک‌های دیگر به آن نیست، اشتباه‌ است و حتی می‌توان‌گفت بودجه شهرداری پایتخت به‌نسبت نیازمندی‌های کلان‌شهر تهران و باتوجه به وسعت و جمعیت آن، درمقایسه با شهرهای دیگر نه‌تنها بالانیست بلکه کم‌ نیز به‌نظر می‌رسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی چمران با بیان این که دو سال است که تنظیم بودجه در شهرداری تهران با احتساب درآمدهای نقدی و غیرنقدی صورت‌می‌پذیرد، گفت: این در حالی است که قبلاً اینچنین نبوده و حساب و کتاب مشخص و درستی در مورد بودجه شهرداری موجود نبوده که بتوان به‌آن رسیدگی کرد.

وی با اشاره به این که حسابرسی‌های صورت‌گرفته در مورد بودجه شهرداری تا سال ۸۲ مورد پذیرش حسابرسان واقع‌ نمی‌شد، اظهار کرد: امروز همه درآمدهای نقدی و غیرنقدی به‌عنوان بودجه شهرداری حساب‌شده و بودجه اعلام‌شده واقعی‌است.

چمران خاطرنشان کرد: بودجه‌نقدی پیش‌بینی‌شده برای سال ۱۳۹۱ ، چهار هزار و دویست میلیارد تومان بود که پس‌از برآوردهای صورت‌گرفته این مبلغ به چهارهزار و چهارصد میلیارد تومان رسید که البته از این مقدار، ششصد میلیارد تومان مربوط به وام‌هایی است که قراراست از بانک‌ها گرفته شود و به این ترتیب نباید آن را جزو درآمدهای مستقیم شهرداری منظور کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: جمع این پنج‌هزار میلیارد تومان با بودجه غیرنقدی به نه‌هزارو صد میلیاردتومان رسید و به‌موجب متمم اعمال‌شده بودجه ۱۳۹۱، کل درآمد‌های نقدی و غیرنقدی به مبلغ یازده هزار میلیاردتومان می‌رسد.

وی با اشاره صحبت‌های اخیر راجع‌به بودجه شهرداری تهران گفت: این توهم که بودجه شهرداری زیاد بوده و نیاز پرداخت یارانه وکمک‌های دیگر به آن نیست، اشتباه‌ است و حتی می‌توان‌گفت بودجه شهرداری پایتخت به‌نسبت نیازمندی‌های کلان‌شهر تهران و باتوجه به وسعت و جمعیت آن، درمقایسه با شهرهای دیگر نه‌تنها بالانیست بلکه کم‌ نیز به‌نظر می‌رسد.

 

چمران با تاکید بر این که بودجه‌نقدی ۵ هزارمیلیارد تومانی برای یک شهر با جمعیت ۱۰ میلیون‌نفر رقم بالایی نیست، افزود : درمقام مقایسه کلانشهرهایی مانند مشهد، تبریز و اصفهان با مبالغ مشارکت‌هایشان بودجه‌ای نزدیک به ۳ هزار تا ۴ هزار میلیاردتومان بودجه دارند درحالی‌که جمعیت آنها یک پنجم شهر تهران است.

وی در ادامه تصریح کرد: از سال پیش مبلغ بودجه‌نقدی و غیرنقدی سال ۱۳۹۱ شهرداری تهران ۱۱ هزارمیلیارد تومان پیش‌بینی ‌شده‌بود اما شورای شهر با این پیش فرض که شاید این میزان بودجه محقق‌نشود آن را به ۹ هزاروصدمیلیارد تومان رساند، اما پس‌از گذشت ۸ ماه از سال‌جاری و ارائه بیلان‌کار شهرداری، مشخص‌شد که همان میزان بودجه‌ای که از ابتدا پیش‌بینی شده‌بود برای انجام امور لازم‌است و به این جهت در قالب متمم‌بودجه و برای تکمیل پروژه‌های عمرانی، باید درآمد اضافی به بودجه شهرداری اضافه‌شود و این امر باتوجه به افزایش نرخ مصالح‌ و خدمات‌ منطقی به‌نظر‌می‌رسد.

چمران خاطرنشان کرد: با این حال امسال در تنظیم بودجه شهرداری تهران پروژه‌های عمرانی جدیدی تعریف‌نکردیم و درواقع دقت‌ شد تا با یک روش‌منطقی بتوانیم نیازهای مالی شهرداری را تأمین‌کنیم.

وی با بیان این که شهرداری تهران یکی‌از بدهکارترین شهرها بوده و بابت تملک‌املاکی که از دهه‌هفتاد صورت‌گرفته و هنوز بدهی مالکان آنها به‌صورت کامل پرداخت‌نشده، مبلغ قابل‌توجهی به مردم و پیمانکاران بدهکاراست ، گفت : دراین راستا برنامه‌های شهرداری طوری تنظیم‌شده که تا پایان‌ امسال حداقل هزار و هشتصد تا دو هزار میلیاردتومان از بدهی‌های شهرداری به‌صورت نقدی و غیرنقدی پرداخت شود.

رئیس شورای‌اسلامی شهرتهران با اشاره به برخی صحبت‌های مطرح شده در مورد هزینه پروژه صدر- نیایش اظهار کرد: تونل‌نیایش و بزرگراه‌طبقاتی صدر یکی‌از پروژه‌های فنی و عمرانی قابل‌توجه کشور است که تجربیات به‌دست‌آمده در آن دارای ارزش‌علمی بالایی بوده و قابل‌ارائه در نشست‌های تخصصی است، به‌طوری که مثلا دوراهی‌های درنظر گرفته‌شده در تونل‌نیایش و ضخامت مناسب پوشش بتن دراین تونل که باعث صرفه‌جویی قابل‌توجه هزینه‌ها شده ازجمله مواردی است که جای تأمل و تحسین دارد.

وی با تاکید بر این که برای پروژه صدر- نیایش ۲۸ گزینه به شورا ارائه‌شد که پس‌از دو سال بحث و بررسی درنهایت طرح فعلی به‌تصویب رسید ، گفت: از آنجایی‌که بزرگراه‌صدر تحمل هیچ‌گونه بار اضافه‌ نداشت و ازطرفی ایجاد تونل زیر بزرگراه صدر نیز باعث راه‌بندان‌های شدید در داخل تونل می‌شد، در نهایت طرح طبقاتی‌کردن بزرگراه و احداث تونل‌نیایش مورد‌قبول واقع‌شد تا یک معبرشریانی شرقی و غربی مؤثر به معابر شهرتهران که از این حیث دچار کمبود است اضافه‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: درمورد مخارج پروژه صدرو نیایش باید تا پایان پروژه صبرکرد و سپس به برآورد‌نهایی هزینه ها پرداخت اما آنچه مسلم‌است آنکه تا به‌امروز مبلغ ۱۴۰۰ الی ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه درنظر گرفته‌شده که به این رقم باید ضرایب تعدیل و نیازمندی‌های آتی این پروژه نیز که از قرارداد خارج‌است، افزود.

وی افزود: به‌نظرمی‌رسد همان مبلغ یک‌میلیارد دلاری که براساس قیمت روز محاسبه‌ شده‌بود، برای پروژه کفایت‌کرده و امیدواریم درهمین چهارچوب‌ مالی پروژه به سرانجام برسد، ضمن اینکه مبلغ سیصدو بیست و دو میلیون یورو از اعتبارات فاینانس برای این پروژه استفاده‌شده که درنوع خود مزیت بزرگی است.

به گفته چمران تمام این مخارج باتوجه به آنکه در این پروژه برخی تکنولوژی‌ها در ایران برای اولین‌بار به‌کار برده‌می‌شود، قابل‌قبول و ارزنده است؛ به‌طورمثال جرثقیل‌هایی که کار نصب قطعات‌بتنی عرشه را برعهده‌دارند برای نخستین‌بار در کشور مورداستفاده قرارگرفته و جزو فناوری‌های مدرن صنعت پل‌سازی به‌حساب‌می‌آید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: مخارجی که صورت‌می‌پذیرد می‌توان کمک شایان‌توجهی به کاهش ترافیک کند و البته تکنولوژی جدیدی را برای توسعه، عمران و آبادانی کشور به ارمغان آورد.

وی با بیان این که در شرایطی که تولید روزافزون خودرو در کشور وجوددارد و از طرفی فرهنگ استفاده از وسایل‌نقلیه عمومی هنوز به‌درستی جا نیفتاده‌است، علیرغم ساخت تونل، بزرگراه، پل و جاده بازهم مشکل خواهیم‌ داشت، اظهار کرد: درواقع همه‌چیز باید جای خودش باشد و درکنار ساخت معابر و توسعه حمل‌و‌نقل‌ عمومی، فرهنگ دوچرخه‌سواری،‌ پیاده‌روی و حتی تعریض معابر را مدنظر قرارداد تا بتوان مشکل ترافیک را سروسامان بخشید.

 

 

 

    نظرات