پایان آبگیری نخستین سد تلمبه‌ذخیره‌ای کشور

پایان آبگیری نخستین سد تلمبه‌ذخیره‌ای کشور

http://www.bananews.ir/با پایان عملیات آبگیری دو سد بالا و پایین طرح سیاه بیشه و نیز آبراهه راست، شمارش معکوس برای راه اندازی نخستین واحد نیروگاه تلمبه ذخیره ای کشور آغاز شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مراسم پایان عملیات آبگیری سدهای بالا و پایین طرح تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه و نیز آغاز بهره برداری از تونل جایگزین محور این سد درحالی برگزار شد که در این آیین، سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با قدردانی از تمام دست اندرکاران این طرح بزرگ ملی، گفت: طرح سیاه بیشه عامل مهمی در تنظیم شبکه برق سراسری کشور است و این طرح جزو تاسیسات بزرگ آبی کشور و جهان محسوب می شود.

علیرضا دائمی نکته اصلی را اجرای طرح سیاه بیشه در شرایط تحریم اعلام کرد و اظهار داشت: این امر اهمیت این طرح را دوچندان می کند و نشان می دهد که ما می‌توانیم کارهای بزرگ را خودمان اجرا کنیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون کشور ما در رده بندی احداث سد و نیروگاه های برق آبی، جزو سه کشور نخست جهان محسوب می شود، افزود: ما در ۲۱ کشور جهان در حال احداث طرح های آبی هستیم که این مسئله مایه افتخار کشور محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز گفت: کارهایی که پیش از این امکان اجرای آنها غیر ممکن به نظر می رسید، هم اکنون یکی پس از دیگری توسط متخصصان داخلی ساماندهی شده است.

سیدمحمدرضا رضازاده افزود: صنعت سدسازی کشور پیش از انقلاب کاملا وابسته به خارج از کشور بود اما اکنون این سدها به وسیله متخصصان توانمند ایرانی طراحی، اجرا شده و به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به فرایند احداث طرح سیاه بیشه گفت: طی سه سال گذشته، عملیات اجرایی سد و نیروگاه تلمبه دخیره ای سیاه بیشه شتاب گرفته است و امروز شاهد به ثمر رسیدن بخش هایی از آن هستیم.

وی با بیان اینکه نیروگاه های تلمبه ذخیره ای سه درصد از برق جهان را تامین می کنند، افزود: این نیروگاه ها علاوه بر کمک به شبکه برق، برای انتقال برق تولیدی به ساعت‌های پیک مصرف و ایجاد تعادل در شبکه احداث می‌شوند.

رضازاده ادامه داد: در کنار نیروگاه های حرارتی و اتمی، نیروگاه های تلمبه ذخیره ای نیز باید وجود داشته باشند چراکه خارج و وارد مدار شدن این نیروگاه‌ها هزینه زیادی دارد اما نیروگاه تلمبه ذخیره ای ظرف مدت چند دقیقه وارد مدار و یا از آن خارج می شوند.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به ظرافت ها و سختی های اجرای این طرح، تصریح کرد: قرار گرفتن این پروژه در کنار جاده پرتردد چالوس، دشواری هایی از بابت حمل تجهیزات به همراه داشت و از همین رو بخشی از تجهیزات سنگین در این کارگاه ساخته شد.

وی همچنین عملیات ساخت شفت فولادی به طول ۵۰۰ متر و با پوشش فلزی را از بخش های دشوار این پروژه ذکر کرد و ادامه داد: بخش عمده ای از این پروژه در زیرزمین اجرا می شود به طوری که چندین کیلومتر تونل برای انتقال آب از سدها به یکدیگر و احداث مغارهای استقرار نیروگاه در زیرزمین ساخته شده است که قابل مشاهده نیست.

این مسئول با اشاره به تفاوت این طرح با سدهای دیگر، اظهار داشت: در این طرح، آب سدها هر ۲۴ ساعت باید چرخش داشته باشد در نتیجه برای جلوگیری از آسیب به سازه ها نیاز به دقت و اجرای روش های خاصی دارد.

وی ظرفیت واحدهای نیروگاهی این نیروگاه را هزار و ۴۰ مگاوات و تقریبا برابر با ظرفیت نیروگاه کارون ۴ دانست و گفت: نیروگاه های تلمبه ذخیره ای جزو طرح های مفید و ضروری هستند که با توجه به هماهنگی های به عمل آمده با معاونت برق و انرژی وزارت نیرو هم اکنون اجرای نیروگاه های تلمبه ذخیره ای آزاد، سیمره و رودبار لرستان در دست پیگیری است.

در این آیین، مجری طرح سد و نیروگاه سیاه بیشه گفت: طی یک قرن گذشته، ۱۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تلمبه ذخیره ای در جهان، ۷۰ هزار مگاوات در اروپا، ۲۴ هزار مگاوات در ژاپن و ۱۹۴۰ مگاوات در خاورمیانه ساخته شده است.

فرامرز اخوان اصل با اشاره به اهداف اصلی اجرای چنین طرح هایی، گفت: این طرح ها موجب ایجاد تعادل در شبکه برق، ذخیره انرژی در ساعت کم باری، تنظیم بار شبکه و در نهایت بهبود کیفیت برق می شود.

مجری طرح سیاه بیشه خاطرنشان کرد: واحد نخست این طرح به ظرفیت ۲۵۰ مگاوات تا دوماه آینده وارد مدار شده و سه واحد دیگر آن به فاصله دو ماه از یکدیگر به شبکه سراسری متصل می شود.

به گفته وی، طرح سیاه بیشه دارای دو سد سنگریزه ای با پوشش بتنی و یک نیروگاه تلمبه ذخیره ای زیرزمینی به ظرفیت یکهزار و ۴۰ مگاوات است.

اخوان اختلاف ارتفاع دو سد بالا و پایین را حدود ۵۰۰ متر و حجم مفید هرکدام از مخزن ها را برابر با ۳٫۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: خوشبختانه عملیات آبگیری هر دو سد با موفقیت انجام شده و هم اکنون آماده بهره برداری است.

وی یکی از بخش های دشوار نصب تجهیزات هیدرومکانیک نیروگاه سیاه بیشه را شفت مایل هر دو آبراهه دانست و یادآور شد: در این بخش درمجموع افزون بر ۱۳۰ قطعه پوشش فلزی به قطر پنج متر و طول های پنج تا ۱۰ متر در مدت زمان حدود یک سال نصب شد.

وی میزان اعتبار هزینه شده در این طرح را حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تونل جایگزین محور این سد نیز به طول ۶۰۰ متر و عرض ۱۱ متر ظرف مدت دو سال ساخته شده است.

سد و نیروگاه سیاه بیشه به عنوان نخستین نیروگاه تلمبه دخیره ای کشور با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال تهران و در مسیر جاده کرج - چالوس در استان مازندران در حال احداث است که در سال جاری به بهره برداری می رسد.

    نظرات