نخستین کلانتری تهران در انتظار بازگشت به زندگی

نخستین کلانتری تهران در انتظار بازگشت به زندگی

http://www.bananews.ir/سرپرست دفتر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: بخش حقوقی این اداره لایحه‌ای اعتراضی را برای تجدید نظر در حکم خروج نخستین ساختمان «کلانتری» تهران از فهرست آثار ملی به دیوان عدالت اداری داده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نخستین ساختمان کلانتری تهران باقی‌مانده از دوره‌ی قاجار در بازار آهنگران، ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۰ به درخواست مالک خصوصی بنا، از فهرست آثار ملی خارج شد. حتا در حکم خروج این اثر از ثبت نیز آورده شد که «این بنا شئون تاریخی ندارد».

در این‌باره، کیانوش تکلو - سرپرست دفتر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - با بیان این‌که از مدتی پیش، اداره‌ی میراث فرهنگی تهران، لایحه‌ی اعتراضی خود را برای تجدید نظر در این حکم به دیوان عدالت اداری داده است، اظهار کرد: در نامه‌ای، با اعلام ارزش‌های منحصربه‌فرد این بنای تاریخی، لایحه‌ی اعتراضی ‌خود را برای تجدید نظر در این حکم به دیوان عدالت اداری دادیم و اکنون منتظر پاسخ دیوان عدالت اداری هستیم.

 نخستین ساختمان کلانتری تهران که در محله‌ی بازار قرار دارد و جزو هسته‌ی اولیه‌ی تهران است، حدود ۱۱ ماه پیش از فهرست آثار ملی خارج شد. بخش شرقی خانه فروریخته و براساس بررسی‌هایی که روی باقی‌مانده‌های آن انجام شده، به‌نظر می‌رسد در آن بخش، آثاری از دوره‌ی صفویه وجود داشته است.

حالا اگر دیوان عدالت اداری حکم خود را برای این خانه تغییر ندهد، این بنای صفوی - قاجاری به سرنوشت ده‌ها بنا و خانه‌ی تاریخی‌ای دچار می‌شود که با خروج از فهرست آثار ملی، دست مالکان برای تخریب یا ایجاد تغییرات اساسی در آن‌ها باز شد.

    نظرات