استارت «رفع‌تعلیق» شناسنامه‌فنی ساختمان

استارت «رفع‌تعلیق» شناسنامه‌فنی ساختمان

http://www.bananews.irبا توافق تازه بین سازمان نظام مهندسی تهران و شهرداری، مقرر شده صدور شناسنامه‌فنی ساختمان بعد از سه‌سال تعلیق، از ابتدای اسفند‌ماه از سر گرفته شود تا ساختمان‌های مسکونی نوساز قبل از فروش به افراد، دارای هویت و تاییدیه‌فنی شوند.براساس این توافق، شهرداری‌تهران با قبول پیشنهاد سازمان نظام مهندسی مبنی بر قطع ارتباط مستقیم مالی بین مالک و مهندس ‌ناظر موافقت کرده و صدور پروانه‌ساختمانی را به معرفی مهندس‌ناظر از طرف سازمان منوط کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هر چند با کانالیزه شدن نحوه استخدام مهندس‌ناظر در کارگاه‌های ساختمانی شهر تهران، استارت صدور شناسنامه‌فنی زده شده اما چالش حضور بسازوبفروش‌ها در ساخت‌وساز همچنان سد راه شناسنامه‌فنی قرار دارد.طبق مقررات ملی ساختمان، شهرداری فقط باید برای دارندگان صلاحیت ساخت‌وساز –مجری- پروانه صادر کند، اما در توافق اخیر بین شهرداری‌تهران و نظام‌مهندسی، صحبتی از پایان‌دادن به حضور بی‌صلاحیت‌ها نشده است. با این حال رییس هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی تهران در نشست روز گذشته خود با خبرنگاران اعلام کرد: اقدام تازه در قالب طرح نظارت ویژه بر روند گودبرداری‌های ساختمانی در شهر تهران از دیگر ابزار اجرایی مورد نیاز در مسیر رفع موانع صدور شناسنامه فنی است، اما دخالت این سازمان و نظارت مستقیم به معنای رفع وظایف و تکالیف حقوقی هیچ یک از عوامل ساخت نیست.

مسوولیت عوامل ساخت پابرجا!
رییس سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به آغاز طرح نظارت ویژه بر روند گودبرداری‌های ساختمانی پایتخت از نهم دی ماه جاری گفت: ورود سازمان نظام مهندسی به بحث نظارت مستقیم بر گودبرداری‌ها از طریق اعزام بازرسان ویژه به محل در زمان گودبرداری، به هیچ وجه به معنای رفع مسوولیت‌های حقوقی، قانونی و فنی عوامل ساخت نیست.غفرانی تاکید کرد: با این حال، مهندس ناظر همچنان مسوول فنی و حقوقی ساخت و ساز و سازنده مسوول قانونی کلیه فرآیندهای ساختمانی است.
مهمترین معضل ساخت و ساز
غفرانی، همچنین با انتقاد از عدم اجرای صحیح قانون نظام مهندسی در فرآیند ساخت و سازها در تهران گفت: بزرگترین مشکلی که الان در ساخت و سازهای ما وجود دارد این است که الان هرکسی اراده کند می‌تواند ساختمان بسازد این در حالی است که براساس قانون باید فرآیند ساخت حتما از جانب سازنده واجد صلاحیت انجام شود.
شناسنامه فنی، اول اسفند
در این نشست همچنین، معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به فراهم شدن بسترهای اجرایی برای صدور شناسنامه فنی ساختمان گفت: از ابتدای اسفند ارجاع فعالیت نظارت بر مهندسان ناظر صرفا از طریق سازمان نظام مهندسی تهران صورت می‌گیردو عملا ارتباط مستقیم میان مالک و مهندس ناظر غیرقانونی می‌شود.
رضا حیدریون ادامه داد: با حذف دخالت مالک از روند انتخاب مهندس ناظر، شناسنامه فنی ابتدا برای ساخت و سازهای بالای ۳ هزار مترمربع اعمال می‌شود و سپس به سایر ساخت و سازها تسری می‌یابد.
۲۰ درصد ساخت و سازهای تهران با ریسک بالا
معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به روند نظارت بر گودبرداری‌ها که از نهم دی ماه در پایتخت آغاز شده است، گفت: تاکنون ۳۲۰ مورد بازرسی از روند گودبرداری در پایتخت انجام شده است که از این تعداد ۲۰ درصد ساختمان‌ها با ریسک بالا تشخیص داده شده‌اند.

رضا حیدریون افزود: به این ترتیب با شناسایی ۶۲ مورد تخلف در روند گودبرداری، دستور توقف ساخت برای تمام این موارد تا زمان ایمن سازی کامل و نصب سازه‌های نگهبان صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل آنکه در جریان این بازرسی‌ها مشخص شد از ۳۲۰ مورد بازرسی شده، ۷۰ درصد فاقد مجری ذی صلاح بوده اند که این میزان در ۲۰ درصد تخلفات ذکر شده ۹۵ درصد گزارش شده است.

    نظرات