هزینه آبونمان به قبض‌های گاز بازگشت/ آغاز ارسال قبوض پیامکی گاز

هزینه آبونمان به قبض‌های گاز بازگشت/ آغاز ارسال قبوض پیامکی گاز

http://www.bananews.ir/مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به بازگشت دوباره آبونمان به قبض های مشترکان از مهر ماه امسال اظهار کرد: سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها هزینه آبونمان را به یک سوم حالت قبل کاهش داده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدرضا غروی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، توضیح داد: با توجه به گستردگی شبکه‌های گازرسانی تامین و نگهداری این خطوط هزینه‌هایی را در بر دارد که محل تامین این منابع، آبونمان پیش بینی شده که هزینه‌ای متعارف در کلیه سازمان‌های خدماتی به حساب می‌آید. این مبلغ نیز تابعی از قیمت گاز است که در ابتدای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها سازمان هدفمندی موافقت کرد تا بررسی مجدد و تصمیم گیری مناسب آبونمان، از قبض مشترکان حذف شود.

وی ادامه داد:‌ اما با گذشت طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها و پایان یافتن بررسی‌ها، آبونمان از اول مهر ماه امسال مجددا به قبض‌ها برگشت با این تفاوت که سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها مبلغ فعلی را به یک سوم مبلغی که از فرمول متعارف آبونمان به دست می‌آید کاهش داده است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد:‌ در فرمول متعارف هزینه آبونمان یک کنتور شش متری که ۶۵ درصد از کنترل‌های ما در کل کشور را تشکیل می‌دهند مطابق بود با ضرب ظرفیت کنتور در متوسط قیمت گاز و عدد ۹ که می‌شد سه هزار و ۷۸۰ تومان، ولی این رقم در حال حاضر ۱۲۶۰ تومان است که یک سوم قیمت متعارف است. همچنین کنتورهای مجتمع مسکونی که قدرت ۱۶۰ دارند به جای ۱۴۰ هزار تومان با فرمول جدید ۲۹ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

توزیع هفت هزار کنتور هوشمند در شهر تهران

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز همچنین از پییگیری طرح‌هایی که موجب تسهیل کار شهروندان می شود خبر داد و گفت: در این راستا دو هدف عمده در حال پیگیری است اولین طرح که در حال حاضر به صورت آزمایشی در ۱۲ استان کشور در حال انجام است ارتباط پیامکی با مشترکان است که ما در قالب یک پیام کوتاه شناسه قبض شناسه پرداخت، مبلغ قبض و مهلت پرداخت را برای مشترک ارسال می‌کنیم با توجه به این که در حال حاضر حدود ۹۱ درصد از تهرانی‌ها و ۶۰ درصد از شهرستانی‌ها قبض خود را الکترونیکی پرداخت می کنند، عملی شدن این طرح موجبات تسهیل کار شهروندان را فراهم خواهد کرد.

 

وی گسترش کنتورهای هوشمند را دیگر طرح در دست اقدام این سازمان عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح نیز به صورت آزمایشی در تهران آغاز شده و تاکنون حدود هفت هزار کنتور نصب شده است.

غروی درباره مزیت‌های کنتورهای هوشمند توضیح داد: این کنتورها امکان قرائت میزان مصرف مشترکان را از فاصله ۵۰۰ متر می دهد که با وجود آن دیگر نیازی به حضور صاحب‌خانه نیست همچنین این کنتورها امکان دستکاری ندارند و از اندازه کوچکتری نیز برخوردارند. همچنین با ارائه امکان قرائت آنلاین به مشترک این امکان را می دهد بر میزان مصرف خود کنترل داشته باشد.

تا پایان سال ۴۵۰۰ مدرسه گازرسانی می‌شوند

این مقام مسوول همچنین از گازرسانی ۴۵۰۰ مدرسه که طرح مبحث ۱۷ ساختمان در آن‌ها رعایت شده تا پایان سال خبر داد و تشریح کرد: مجلس به شرکت گاز اجازه داده ۵۰ درصد از محل عوارض خود را صرف گازرسانی به شبکه روستایی و شهری کند که مدارس نیز جزیی از آن است.

وی ادامه داد: با توجه به ممنوعیت قانونی استفاده از بخاری در کلاس‌ها، کارگروه ویژه‌ای با حضور نماینده وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد تا مدارس که در آن‌ها مبحث ۱۷ ساختمان که شامل زیرساخت‌های گرمایشی مناسب و طراحی شوفاژ است مشخص شود، در پایان به چهار هزار و ۵۰۰ مدرسه رسیدیم، که با همت مسوولان تمام این مدارس تا پایان سال گازکشی خواهد شد.

غروی همچنین درباره طرح تخفیف ۵۰ درصدی گازبهای مدارس گفت: طبق قانون باید نیمی از مصرف گاز مدارس بخشیده شود که با ابلاغ راهکار اجرایی برای اعمال آن، این طرح از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص چگونگی محاسبه گازبهای خانه‌های مناطق زلزله زده گفت:‌از مشترکان خانگی مناطق زلزله زده در سه ماهه زمستان، هیچ گازبهایی دریافت نخواهد شد.

گازرسانی به ۸۵۰ روستا و ۳۵ شهر تا پایان سال

این مقام مسوول با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده در طرح مهر ماندگار، بیان کرد: در این طرح ما موظف شده‌ایم که به هزار روستا و ۵۰ شهر گازرسانی کنیم، که گازرسانی به ۸۵۰ روستا و ۳۵ شهر تا پایان سال و مابقی در سه ماهه نخست سال ۹۲ به انجام خواهد رسید.

گازرسانی به مناطق دوررس با طرح‌های CNG و LNG

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز همچنین از به کارگیری روش‌های مدرن در گازرسانی به مناطق دورافتاده خبر داد و گفت: ما در شهر لردگان به جای خط لوله، مخازن دائم CNG گذاشتیم تا گازرسانی صورت گیرد و یا در روستاهایی در منطقه چالوی طرح‌های LNG در حال پیگیری آزمایشی است که امیدواریم با محقق شدن آن بخشی از سختی کار گازرسانی به مناطق دورافتاده مرتفع گردد.

سهم گاز در سبد انرژی: جهان : ۱۷ درصد، ایران ۶۵ درصد

غروی با اشاره به میزان متفاوت سهم گاز در سبد مصرف انرژی در ایران و جهان گفت: در سبد انرژی جهانی نفت با ۴۶ درصد و زغال سنگ با ۲۱ درصد اصلی‌ترین عامل‌های انرژی‌اند و پس از آن گاز با ۱۷، انرژی هسته‌ای ۱۱ و برق‌آبی و تجدیدپذیرها نیز چهار درصد انرژی را بر عهده دارند ولی در ایران گاز با ۶۵ درصد اصلی‌ترین حامل انرژی است و پس از نفت با ۳۴ و انرژی‌های تجدیدپذیر، برق‌آبی و زغال سنگ تنها یک درصد از انرژی کشور را تامین می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ درست است که ما ۱۷ درصد از منابع گاز جهان را در اختیار داریم اما با مصرف بهینه می توان به فرآوری گاز پرداخت که ارزش افزوده و ارزآوری بیشتری برایمان به بار خواهد آورد. بسیاری از شهرهای کشور ما با توجه به شرایط طبیعی که دارند می‌توانند از منابع مختلف انرژی بهره گیرند و همین امر در کاهش مصرف انرژی موثر خواهد بود.

    نظرات