راه‌اندازی نرم‌افزار معرفی ناظران از طریق شهرداری و سازمان نظام مهندسی

راه‌اندازی نرم‌افزار معرفی ناظران از طریق شهرداری و سازمان نظام مهندسی

http://www.bananews.ir/رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران از راه‌اندازی نرم‌افزار معرفی ناظران از طریق شهرداری و سازمان نظام مهندسی استان تهران خبرداد و گفت: این نرم‌افزار که از اول اسفندماه اجرا می‌شود از دخالت مالک در تعیین ناظر جلوگیری می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سعید غفرانی در نشست بازرسی گودبرداری و تخریب ساختمان‌های شهر تهران گفت: عوامل متعددی در ساخت‌وساز شهری موثر است که اولین بخش به مجوز صدور ساخت برای اقدام نیاز دارد که پس از ورود عملی مهندسی به شکل غیرعملیاتی به ناظر، طراحی و سازنده در ساختمان آغاز به کار می‌کند.

وی طراحی بخش برق، مکانیک و نقشه‌ها را از طریق سازنده صاحب صلاحیت بیان و اظهار کرد: صاحب صلاحیت کسی است که مجوز و گواهی صلاحیت را از مراجع ذیربط اخذ کرده و این مجوز از سوی وزارت راه و شهرسازی برای وی صادر شده باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: در بخش اول، شهرداری وارد می‌شود و در این راستا عوامل سازمان در بخش‌های مختلف ورود پیدا می‌کنند که با حضور مهندسان و کارفرمایان، کار شکل می‌گیرد.

غفرانی برای حل مشکل درباره این موضوع به جلسات متعدد با وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: در جلسات با مدیر کل نظام مهندسی و مدیران ارشد شهرداری و همچنین اعضای شورای شهر، آسیب‌شناسی‌های لازم صورت گرفت.

وی با بیان این‌که اعضای سازمان نظام مهندسی در بخش‌های مختلف ساخت و ساز فعالیت و بازرسی می‌کنند افزود: این بدین معنا نیست که وظایف که نظارت کامل بر ساخت‌وساز تنها به عهده نظام مهندسی باشد چراکه مسوولیت و بار حقوقی آن با ما است و نیازمند همکاری با شهرداری است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به شش دوره فعالیت این سازمان گفت: از دوره پنجم به بعد نسبت به گودبرداری‌ها و ساخت وسازها حساس‌تر شده‌ایم و اخیرا با تفاهم با مدیریت شهر تهران این آسیب‌شناسی‌ها انجام شده است.

غفرانی با اشاره به سیستم نرم‌افزاری که برای کارفرما تدوین شده است گفت: این سیستم درحال چرخه است و به زودی راه‌اندازی می‌شود که مهندسان می‌توانند از طریق این لیست به شهرداری معرفی شوند و شهرداری نیز آن‌ها را از طریق این لیست انتخاب کند.

 

او با اشاره به وجود ۱۲۰ شرکت سازنده و به ثبت رسیده است گفت: ممکن است در مواردی و به گفته شهرداری به دلیل بالا رفتن هزینه، ناظران به صورت سوری در پروژه حاضر شوند و حضور فیزیکی نداشته باشند اما با این بررسی‌ها مشخص شده که از متراژ ۳۰۰۰ متر به بالا از ابتدای سال نظارت انجام شود و این آسیب‌شناسی هر شش ماه به متراژهای کمتر ورود می‌کند تا طی دو سال آینده ساخت‌وساز در شهر تهران بهتر انجام شود.

وی افزود: صدور شناسنامه فنی، زمانی مقدور است که فرآیند ساخت‌وساز براساس قانون نظام مهندسی صورت گیرد و بتوانیم با بستری که فراهم کرده‌ایم نظارت صاحب صلاحیت را شاهد باشیم.

جلوگیری از ریزش ۶۲ ساختمان با اجرای طرح ویژه گودبرداری

در ادامه معاون فنی - مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران - با اشاره به طرح ویژه گودبرداری که از ۹ دی ماه امسال آغاز شده است گفت: طی این دو هفته نزدیک به ۳۲۰ مورد بازدید ساختمان داشتیم که از ریزش ۶۲ ساختمان‌ نزدیک به ریزش جلوگیری کرد که ۲۰ درصد این ساختمان‌ها با ریسک بالا در حال گودبرداری و سازه بودند.

رضا حیدریون اظهار کرد: این ۲۰ درصد از جمله ساختمان‌هایی بودند که هر لحظه امکان ریزش برای آن‌ها وجود داشت و همچنین مجری ذی‌صلاح نداشتند که نزدیک ۹۵ درصد این ساختمان‌ها شناسایی شد. همچنین ۵۰ تیم بازرسی به کمک تیم‌های فنی با تقویت شرکت‌های کنترل بازرسی این امر پیوستند.

حیدریون گفت: نظارت وظیفه سازمان بوده که در دوره جدید و با تعامل اداره کل راه و شهرسازی این موارد ایجاد شده است.

معاون فنی - مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به تلفن گویای مردمی گفت: ۳۸ مورد از طریق مردم در این مدت به ما اعلام شده که دو مورد آن به موقع از ادامه فعالیت گودبرداری جلوگیری شده است.

وی با بیان این‌که آمار این پروسه در سه ماهه می‌تواند خود را نشان دهد گفت: در راستای لایحه‌ای که میان سازمان نظام مهندسی و شهرداری در حال انجام است قبل از تصمیمات، نظارت صورت می‌گیرد.

    نظرات