بازار مسکن تحت تاثیر ثبات بازار ارز و سرمایه است

بازار مسکن تحت تاثیر ثبات بازار ارز و سرمایه است

http://www.bananews.ir/دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ثبات اقتصاد کلان نقش موثری در بخش مسکن دارد؛ گاهی یک تغییر و تحول در نرخ ارز، بسیاری از قراردادها را به هم می‌ریزد و مواد اولیه مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محسن رضایی در میان جمعی از پیمانکاران عمرانی اظهار کرد: در حالیکه شرایط عمومی ایران به سمت دوره جدیدی از حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود می‌رود، شما پیمانکاران هم یکی از نقش‌آفرینان آینده در حوزه‌های‌ اقتصادی و اجتماعی هستید.

وی اظهار کرد: بخش مسکن از سه حوزه، بازار مسکن که شامل فعالیت‌های مربوط به مسکن است، حوزه دوم اقتصاد کلان که شامل بازارهای تولیدی، مالی، تورم و ارز است و حوزه سوم توسعه به معنی توسعه سیاست‌ها، ساختارها و نهادها تاثیرپذیر است.

رضایی با بیان این‌که بخش مسکن از عوامل درونی و بیرونی تحت تاثیر قرار می‌گیرد گفت:‌ عوامل بیرونی از فلزبها گرفته تا مسائل و روابطی که از مناقصات و بخش‌های دیگر بازار تحت تاثیر قرار می‌گیرد، رفتارها و تحولات مسائل فنی و الکترونیکی را در بر می‌گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: ثبات اقتصاد کلان نقش موثری در بخش مسکن دارد؛ گاهی یک تغییر و تحول در نرخ ارز، بسیاری از قراردادها را به هم می‌ریزد و بسیاری از مواد اولیه مسکن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به تاثیر بازار ارز بر بخش مسکن گفت: بی‌ثباتی بازار نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت این بخش دارد و مساله مهم‌تر، نقش آن در برنامه توسعه است. این که بدانیم برای ایران چه برنامه‌ای داریم و به دنبال چه هستیم، مهم است چراکه دولت‌ها با شعارهای سازندگی و جامعه درونی و عدالت در رفت‌وآمد هستند و به جرات می‌توان گفت هیچ یک از آن‌ها یک برنامه شفاف و روشن علمی و منطقی در رابطه با توسعه ارائه نداده‌اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توسعه از زاویه دید معماری گفت: با نگاهی به سیر تاریخی معماری در صد سال اخیر دیده می‌شود که سیر تاریخی معماری حداکثر از معماری مسکن فردی به شهرک‌سازی رشد کرده که البته رشد قابل توجهی است.

 

وی افزود: ۷۰ سال پیش معمارهای فرانسوی که شهرک‌های ایرانی را می‌ساختند، نقشه‌کشی را در انحصار خود قرار دادند و در بسیاری از حوزه‌های بخش مسکن نیز رشد کردیم اما باز هم به جرات می‌توان گفت که معماری کلان اقتصادی ایرانی نداریم.

رضایی گفت: معلوم نیست این شهرها کجا ساخته شده و در چه محدودیت‌هایی فعالیت می‌کنند. شهرهای غیر رسمی در حاشیه شهرهای بزرگ در حال ساخت است و بیانگر این است که طرح معماری کلان برای ایران اسلامی نداریم و حداکثر توانستیم تا سطح معماری شهرک‌سازی رشد کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حتی معماری شهرسازی که یک گام بالاتر از معماری شهرک‌سازی است، نداریم.

وی افزود:‌ طرحی که برای تهران، اصفهان یا تبریز برنامه‌ریزی می‌شود، طرحی است که از اشتغال و تولید دیده شده و سطح روابط و مناسبات خیابان‌ها و نقش و نگارهایی که در سیمای خانه‌های مسکونی و همچنین بازار، مسجد و... در این شهرها دیده می‌شود که این مجموعه‌ها با یکدیگر یک شهر می‌شوند اما ما فاقد چنین دیدگاهی در توسعه هستیم.

رضایی در ادامه این گونه بیان کرد:‌ توسعه تا زمانیکه دیدگاه جامع و کاملی پیدا نکند بر مسکن تاثیر می‌گذارد لذا یک مرتبه تقاضای مسکن بالا می‌رود و گاهی تقاضا به مدت هفت سال در حالت رکود می‌ماند و بعد دولت با دید مسکن مهر تکانی به بازار می‌دهد که این عقبه ندارد و در سال‌های آینده نیز عقبه‌ای نخواهد داشت چراکه میلیاردها تومان پول از بانک مرکزی به صورت غیر مستقیم گرفته و به مسکن تزریق شده است. مسکن مهر باید مسکنی باشد که عقبه آن مشخص باشد زیرا هزینه آن از دل اقتصاد ملی تامین می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: در برخی کشورها چهره شهر در حال تغییر است که منابع آن از دل اقتصاد می‌جوشد و چشمه‌های اقتصادی که بر اثر معماری درست طراحی شده، نقدینگی مولد را به بازار می‌دهد و مرتب خود را بازتولید می‌کند و این پول‌هایی که مرتب خود را بازتولید می‌کنند، نوعی پول‌های دوپینگی ایجاد می‌کند.

وی در این‌باره تصریح کرد: پول‌های دوپینگی که بر اثر نفت یا اقدامات دولت شکل می‌گیرد به دلیل این‌که عقبه‌ای ندارد تنها برای رشد بادکنکی موقتی به مسکن وارد می‌شود و پس از آن به زودی خارج می‌شود.

رضایی دیگر مساله موثر در بخش مسکن را اقتصاد کلان عنوان و اظهار کرد: اقتصاد کلان به معنی ثبات بازار پولی و ارزی و ثبات متغیرهای اصلی اقتصاد در نظر گرفته می‌شود که اگر این ثبات نباشد و نوسان در بازارهای اصلی همچون بازار پول، سرمایه، بیمه و ارز حس شود، پیامدهای آن مسکن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و نیاز به برنامه‌ریزی دراز مدت در مسکن است.

وی موضوع دیگر در بخش مسکن را بازار عرضه و تقاضا برشمرد و گفت:‌ امروز شرکتی با ۲۰ سال تجربه در بخش مسکن با یک رابطه کاغذی مجوز ۴۸ ساعته شرکت دیگر کل تجربه‌اش کنار گذاشته می‌شود که نشان از مشکلات موجود در بخش مسکن دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که باید به مسکن با عنوان سرمایه‌گذاری نگاه شود گفت: در ایران مسکن به دارایی تبدیل شده و به جای این که مردم پول خود را سرمایه‌گذاری کنند، این پول به سمت بازار طلا و ارز به دلیل نگرانی‌های موجود رفته است در صورتی که اگر مسکن جایگاه واقعی خود را پیدا کند نه تنها یک سرمایه‌گذاری است و در قلب تولید قرار دارد بلکه می‌تواند پیشران اقتصاد هم باشد زیرا هر مسکن می‌تواند حداقل بیش از ۳۶۰ صنعت را به دنبال خود بکشاند.

رضایی با اشاره به اینکه باید در سال‌های آینده به زندگی اقتصاد و اخلاق توجه شود گفت: اکنون مسائل امنیت، سیاست و دفاع در کشور حل شده و امروز مساله اقتصاد و فرهنگ مردم است و علاوه بر وجود آرامش در زندگی مردم باید اخلاق به صورت جدی بازسازی شود که در این زمینه نیاز به جنبش و نهضت داریم و در سال‌های آینده جنبش اجتماعی و اقتصادی نیاز است.

    نظرات