۵ نکته مهم که در استفاده از وسایل گرمایشی باید بدانیم

۵ نکته مهم که در استفاده از وسایل گرمایشی باید بدانیم

http://www.bananews.irدر خصوص مرگ خاموش و گازگرفتگی چندی است که مطالبی راه به رسانه ها یافته است، اما متأسفانه تأکیدات لازم در خصوص عدم استفاده از دستگاههایی که درون ساختمان نصب می شوند نشده است .

 جای تعجب است مسئولان ومتولیان امر با وجود تلاش برای جلوگیری از مرگهای خاموش ،هنوز اطلاع رسانی مناسب و صحیحی نکرده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از ستاد مبارزه با مرگ خاموش، بر اساس آمارهای موجود ،هم اکنون تهران با وجود آب و هوایی معتدل که زمستان‌های خیلی سردی ندارد،امایکی از استان های مهم است که در ان  بخاری‌ها جان آدم‌های بیشتری را می‌گیرد. پس از تهران، البرز بیشترین کشته با گاز مونواکسیدکربن را دارد و پس از آن آذربایجان شرقی با ۷۱ کشته در سال ۹۰ رکورددار این فاجعه خاموش هستند.

استان‌ فارس با ۵۰ کشته و  قزوین با ۲۸ کشته در رتبه‌های بعدی قرار دارند .

آمارها از استان هایی که وضع خوبی در این حوزه دارند نیز می گوید که استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، ایلام، سمنان، قم، کردستان، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان و هرمزگان  در سال ۹۰ یا آمار کشته‌هایشان صفر بوده یا رقمی کوچک‌تر از ده بوده است و مشکلاتشان در مرگ خاموش حداقل ممکن بوده است.

بررسی ها در این راستا به خوبی نشان می دهد که عدم رعایت مسائل ایمنی و اشکالات زیرساختی در سیستم گرمایشی یکی از مهمترین دلایل این مرگ های خاموش بوده است.بی توجهی نسبت به خروج گازهای حاصل از سوخت دستگاه های گرمایشی و نصب وسایل گرما سازی چون پکیج و آبگرمکن در محل های نا مناسب از جمله این مسائل است.

در این خصوص در ادامه چند نکته کمتر بررسی شده در این حوزه از نظر می گذرد:

چند نکته نا دیده در خصوص خطرات

۱-یکی از نکاتی که در این رابطه بدان کم توجهی شده است این است که گفته می شود اگر در وسایل گرمازای دودکش دار، دودکش بدون نقض باشد عمل تهویه ( ورود اکسیژن لازم و تخلیه گازهای مضر) به خوبی انجام خواهد شد اما در وسائل گرمازا با شعله باز و
بدون دودکش این شرایط فراهم نیست .

این نکته در حالی است که به گفته کارشناسان، معلوم نیست یک وسیله حرارتی که خود مصرف کننده اکسیژن است چگونه اقدام به تهویه کند.

۲-  در مباحث مقررات ملی درباره این موضوع پیش بینی های لازم شده است و  برای همین موضوع و ایجاد تهویه توسط دریچه های باز به محیط و یا فن های برقی،  توصیه قانونی منتشر شده است لذا لازم است  که توجه شود که ارائه اطلاعات غلط به مصرف کنندگان داده نشود تا احتمال مرگ خاموش ایجاد شود.

۳- گاهی به اشتباه  توصیه می شود که در استفاده از بخاری های بدون دودکش، تمامی منافذ ورود هوا بسته ولی در استفاده از بخاری و پکیجهای با دودکش منافذ اجازه ورود هوا را می دهند که این موضوع اشتباه است و  این تناقضات در ارائه مطالب به مردم بدون شک آنها را به راه اصلی رهنمون نمی سازد و خطرات بسیاری برای آنها ایجاد خواهد نمود .

4- بدون شک در انتخاب تجهیزات باید به مساله فنی و توجیهات اقتصادی توجه کرد اما باید توجه داشت که  نمی توان تنها بدلیل جانبداری از برخی محصولات آنها را موجه جلوه داد . هر دستگاه گرمازا که در محیط داخلی منازل نصب می شود  لازم است هوای احتراقش  را از بیرون تامین کند.

در این رابطه  تبلیغات بسیاری در خصوص توزیع پکیج‌هایی که توسط دودکش های خاص هوای ورودی و گازهای حاصله را به محیط بیرون منتقل می نماید وجود دارد ولی باید توجه کرد و دانست که این تجهیزات بسیار کم فروخته شده اند و عملاً در جاهایی که این تجهیزات نصب شده اند از مزایای مکش هوا از بیرون ساختمان بهره برده نشده است .

5-  توجه به این مطلب ضروری است که از لحاظ تخصصی همواره در یک موتورخانه حرارتی، ظرفیت خریداری شده پائینتر از ظرفیت خریداری شده در پکیج است  زیرا در پکیج مجبوریم  که حداکثر ظرفیت یک واحد را جهت انتخاب دستگاه منظور
نمائیم ولی در انتخاب موتورخانه مرکزی دلیلی وجود ندارد که در ساعتی خاص کلیه واحدها در تقاضای حداکثر حرارت باشند و بدین دلیل سرمایه گذاری در حرارت مرکزی معمولاً کمتر است .
در این رابطه خسرونیا، عضو انجمن متخصصان داخلی ایران چندی پیش به خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است که پکیج ها برای سلامتی افراد خطرناک هستند به همین دلیل جا دارد که از اولویت ایمن ترین و کم هزینه ترین و راحتترین و پر عمرترین دستگاه حرارتی که دیگهای حرارت مرکزی می باشند نیز صحبت کرد و برای فرهنگ سازی دوباره برای استفاده از سیستم موتورخانه به جای پدیده های خطرناکی چون پکیج اهتمام داشت.

ستاد مبارزه با مرگ خاموش

    نظرات