کتاب شهر رسانه؛ رسانه، معماری و فضای شهری

کتاب شهر رسانه؛ رسانه، معماری و فضای شهری

http://www.bananews.ir/کتاب شهر رسانه؛ رسانه، معماری و فضای شهری نوشته اسکات مک کوایر و ترجمه علی بختیاری‌زاده است که از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در یادداشت ناشر کتاب شهر رسانه آمده است: انسان برای برقراری ارتباط با همنوع خود به رسانه نیاز دارد. بدون وجود رسانه هیچ ارتباطی را نمی‌توان متصور شد. افکار و اندیشه‌های هر نظام شناختی اموری خصوصی و غیرقابل مشاهده هستند و بنابراین بشر برای برقراری ارتباط با همنوعان خود و به تبع آن تشکیل نظام‌های اجتماعی به رسانه نیاز داشته است.
 
بدون رسانه هیچ ارتباطی شکل نمی‌گیرد و هیچ نظام اجتماعی پدید نمی‌آید. البته در اینجا تعریف موسعی از رسانه‌ مدنظر است. تعریفی که مصادیق آن عبارت‌اند از: انواع اشارات فیزیکی، انواع رفتار غیرکلامی، زبان‌های کلامی و نوشتاری، موسیقی، طراحی و نقاشی، مجسمه‌سازی، چاپ، عکاسی، فیلم، ویدئو، رایانه، هولوگرام، اینترنت و تکنولوژی‌های مختلف ارتباطات از راه دور.

در این میان رسانه‌های مدرن تحولی اساسی را در جوامع بشری پدید آورده‌اند و صرفا ابزاری در دست بشر نبوده، بلکه از رابطه‌ای تعاملی و حتی برتر با آن برخوردار شده‌اند تا جایی که امروزه از امتزاج و عدم انفکاک رسانه و جامعه‌ی بشری سخن گفته شده است.
 
کتاب شهر رسانه: رسانه، معماری و فضای شهری اثر اسکات مک کوایر یکی از آثار شاخص در حوزه‌ی رابطه‌ی میان جامعه بشری و رسانه است.
 
این کتاب با رهیافتی فلسفی به بررسی نقش رسانه در تجربه شهری پرداخته است. یکی از نکات قابل اشاره در مورد این کتاب آن است که مک کوایر رسانه را نه ابزاری برای بازنمایی بلکه به عنوان تکنولوژی خاصی می‌بیند که به تجربه بشر در فضای شهری شکل می‌دهد. به عبارت دیگر آنچه مهم است این نیست که یک فیلم یا یک عکس، شهر ما را چگونه نمایش می‌دهد، بلکه آن چه اهمیت دارد، این است که این فیلم یا عکس چگونه قالب‌های جدیدی برای تجربه‌ی بشر در زندگی شهری ارائه می‌کند.
 
رسانه‌های مدرن با ورود به زندگی بشر تجارب جدیدی را برای وی رقم زده‌اند و با از میان بردن مرز‌های میان فضای عمومی و خصوصی باز‌تعریف ارزش‌ها و نظام‌های اخلاقی تازه در کنار امور دیگر را ضروری ساخته‌اند.
 
شهر رسانه اسکات مک کوایر برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط انتشارات سیج لندن به چاپ رسیده است. نویسنده‌ی این کتاب در سال ۱۹۹۵ در مقطع دکترا از دانشگاه ملبورن استرالیا فارغ‌التحصیل شده است.
 
وی علاقه‌مند به تحقیقات میان رشته‌ای است و در حوزه‌های علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، مطالعات سینما، معماری و رسانه‌ها و ارتباطات مطالعه داشته است.
 
دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها نظر به اهمیت این کتاب و جایگاه شاخص آن در میان آثار منتشر‌شده در حوزه‌ی رسانه و ارتباطات اقدام به ترجمه و چاپ آن کرده است. امید است این اثر بتواند در ارتقای سطح دانش کشور در حوزه‌ی رسانه و ارتباطات موثر واقع شود".

    نظرات