میزان سهم قصور عوامل اخیر حادثه اخیر گودبرداری در م۱۳ تهران

میزان سهم قصور عوامل اخیر حادثه اخیر گودبرداری در م۱۳ تهران

http://www.bananews.ir/به گزارش بنانیوز (BanaNews.irطبق نظرسنجی انجام شده، هفت اولویت برای هفت مقصر مشخص شده با ذکر نوع تقصیر هرکدام در تحلیل اولیه جامعه مهندسین ۹۰ از این حادثه، تعیین که پس از نظر مخاطبان، سهم هریک از مقصرین بعنوان نتایج نظرسنجی مذکور بشرح ذیل معین گردیده است:

 

ردیف

مقصران

سهم تقصیر(درصد)

۱

شهرداری

۲۰

۲

مالک

۱۸

۳

سازمان نظام مهندسی ساختمان

۱۷

۴

وزارت راه و شهرسازی

۱۵

۵

مجری (سازنده بدون صلاحیت)

۱۴

۶

ناظر

۱۰

۷

طراح

۶

 

در حالیکه در اغلب اظهارنظرات مسئولین فاقد یا صاحب صلاحیت، صرفاً از مهندسین ناظر بعنوان مقصر اصلی یا حداقل یکی از مقصرین اصلی اینگونه حوادث نام برده می شود ولی نتایج نظرسنجی مذکور، سهم تقصیر مالک و سازمان نظام مهندسی ساختمان و در رأس آنها شهرداری را تقریباً دو برابر مهندسین ناظر مشخص می نماید. حتی سهم تقصیر وزارت راه و شهرسازی و سازنده نیز حدوداً یک و نیم برابر سهم تقصیر مهندس ناظر تعیین شده است.

ذکر این نکته ضروری است که جامعه مهندسین۹۰ اگرچه مهندس ناظر را به استناد همین نظرسنجی یکی از مقصران این حوادث می داند ولی به دنبال کشف حقیقت و دفاع از آن است و امیدوار است که برای اذهان عمومی و رسانه ها این مسئله روشن گردد که مهندس ناظر نباید قربانی مقصرین اصلی با سهم قصور بیشتر این وقایع گردد.

مجدداً مهمترین نتیجه این نظرسنجی را بشرح ذیل متذکر می شویم:

شهرداری با حمایت از بی قانونی یعنی دادن مجوز ورود به مجری بدون صلاحیت در ساخت و سازهای شهری بالاترین درصد تقصیر در آراء را به خود اختصاص داده است.

حال باید در حکم صادره از دادگاه های قضایی برای این پرونده، مفاد لایحه اخیر شورای شهر و همچنین اقدامات بازرسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، این موضوع را رصد نمود که آیا وظیفه خود را براساس رفع واقعی مشکلات انجام خواهند داد یا فقط به دنبال رفع تکلیف از خود بوده و بدون رسیدگی مناسب به این مقوله، حوادث دیگری را انتظار می کشند!

    نظرات