طرح مقابله با شن‌های روان در راه‌آهن کلید خورد

طرح مقابله با شن‌های روان در راه‌آهن کلید خورد

http://www.bananews.ir/مسوول گروه تحقیقات ریلی مرکز تحقیقات راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ‌طرح مقابله با هجوم شن‌های روان به خطوط‌ آهن در مناطق بحرانی جنوب شرق کشور با هدف افزایش سرعت سیر قطار و کاهش طرح سوانح ریلی آغاز شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)  به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی، محمد سلیمانی افزود: یکی از معضلات راه آهن درطول بیش از ۴۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی عبور از مناطق کویری است که وضعیت در برخی از مناطق مانند محور بم - زاهدان و محور طبس بسیار بحرانی ارزیابی می شود به طوری که علاوه بر کاهش سرعت سیر قطارها، خروج از خط قطارهای مسافری و باری را بدنبال دارد.

وی گفت: تاکنون روش های مختلفی توسط متخصصین ریلی کشور برای جلوگیری از تجمع ماسه به روی ریل های راه آهن مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته است که با توجه به شرایط محیطی و جغرافیایی خطوط درمعرض آسیب، هیچکدام از راهکارهای مورد بررسی مانند کاشت گیاه، استفاده از فراورده های نفتی، احداث دیوارهای محافظ و استفاده از ماشین آلات ماسه روب از لحاظ فنی و اقتصادی جوابگوی این مشکل نبوده است.

مسئول گروه تحقیقات ریلی مرکز تحقیقات راه آهن افزود: کارشناسان راه آهن به همراه متخصصان دانشگاهی بعد از تحقیقات فراوان وشبیه سازی های انجام شده با پیشرفته ترین نرم افزارهای کامپیوتری به این نتیجه رسیدند که بهترین راهکار برای جلوگیری از تجمع ماسه، آزاد گذاشتن مسیر حرکت ماسه است.

وی گفت: به دنبال طرح این ایده مطالعات جدیدی روی روسازی خطوط راه آهن که شامل بالاست، ریل و تراورس است ، آغاز شد و در نهایت بعد از ورود اطلاعات کامل حرکت ماسه در شرایط طوفانی و متناسب با بادهای غالب مناطق کویری و اندازه های جرمی و ابعادی ذرات ماسه به نرم افزارهای سیالاتی، طرح دال خط کوهاندار طراحی و در طول ۳۶متر تولید و تست شد.

سلیمانی خاطر نشان کرد: در این طرح بتن جایگزین بالاست شد و ریل ها نیز روی کوهان های ۱۸سانتیمتری قرار گرفت بطوری که ماسه می توانست به راحتی از زیر ریل و از روی سطح صیقلی بتون حرکت کرده و به طرف دیگر خط منتقل شود.

وی افزود: طرح فوق در ایستگاه نمکزار در محوربم-زاهدان در مهرماه ۹۱ نصب شد و در حال حاضر که حدود ۳ ماه از نصب آزمایشی دال خط کوهاندار می گذرد هیچگونه ماسه ای روی خط مشاهده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در مدت مذکور طوفان های متعددی منطقه مورد آزمایش را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: خطوط بالاستی نصب شده بصورت خطوط شاهد در کنار دال خط های کوهان دار، از ماسه پر شده اند ولی هیچ اثری از تجمع ماسه روی خطوط دال خط کوهاندار مشاهده نشده است لذا با توجه به تجربه موفق این طرح مقرر شد یک کیلومتر از خطوط بحرانی کشور به صورت پایلوت اجرا و در فازهای بعدی مناطق بیشتری تحت پوشش دال خط کوهاندار قرار گیرد.

مسئول گروه تحقیقات ریلی مرکز تحقیقات راه آهن درپایان با اشاره به اینکه این طرح برای اولین بار در دنیا به صورت دال خط کوهاندار اجرا شده است، اظهار امیدواری کرد که در سال تولید ملی بتوانیم با دست توانای متخصصان راه آهن و همکاری مراکز علمی و دانشگاهی مشکل عبور قطار از مناطق ماسه گیر را برای همیشه مرتفع سازیم تا مردم بزرگوار و خون گرم مناطق کویری بتوانند با ایمنی و سرعت بالا از قطار به عنوان یک وسیله ایمن، سریع و ارزان استفاده کنند.

    نظرات