قالیباف بودجه ۱۲٫۷ هزار میلیاردی سال ۹۲ شهرداری تهران را به شورای شهر تقدیم کرد

قالیباف بودجه ۱۲٫۷ هزار میلیاردی سال ۹۲ شهرداری تهران را به شورای شهر تقدیم کرد

http://www.bananews.ir/ شهردار تهران با حضور در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران لایحه بودجه ۹۲ به ارزش ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به رییس شورای شهر تقدیم کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدباقر قالیباف در جریان پانصد و بیست و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در سال جاری که دو سوم آن را پشت سر گذاشته‌ایم. همه چیز منطبق با واقعیت‌های بودجه پیش رفته است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که در برنامه‌ریزی و عمل به بودجه، واقع‌نگری وجود داشته است.

وی در ادامه یکی از ویژگی‌های بودجه سال ۹۲ را حرکت به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی برشمرد و گفت: با وجود شرایط اقتصادی دشوار، توجه به صرفه‌جویی در اولویت‌های بودجه‌ای قرار گرفته است و برنامه‌هایی که در بودجه گنجانده شده،‌ اهم و فی الاهم شده است.

قالیباف تاکید کرد: با وجود همه مشکلات کشور که کشور به آن دست به گریبان است، شهرداری تهران با چالش جدی در عمل به برنامه‌های خود مواجه نشد که این امر حاصل واقع‌نگری در تدوین بودجه بوده است، به این ترتیب همه چیز در شهرداری تهران تحت کنترل قرار دارد و مدیریت می‌شود.

شهردار تهران درباره پروژه بزرگراه طبقاتی صدر به این موضوع اذعان کرد که به دلیل تاخیر در گشایش LC و مسائلی که در خارج از کشور ایجاد شد، شهرداری ۱۲۰ روز از برنامه پیش‌بینی شده عقب است که البته این موضوع از دست مجریان پروژه خارج بوده است.

وی خاطر نشان کرد: با سرعت‌ بخشیدن به پیشرفت پروژه، نیمی از این ۱۲۰ روز جبران شده است.

وی به افزایش بهای قیمت میلگرد اشاره کرد و گفت: میلگرد هم‌اکنون به هر کیلو ۲۲۰۰ تومان رسیده و این در حالی است که در آغاز اجرای این پروژه، این نرخ کمتر از نصف قیمت کنونی بود.

شهردار تهران در بخش دیگر سخنانش به تشریح ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۹۲ پرداخت و گفت: ۱۹ درصد این بودجه به هزینه‌های جاری اختصاص دارد و ۱۷ درصد نگهداشت و در نهایت ۶۳ درصد به کارهای عمرانی و زیربنایی اختصاص یافته است.

قالیباف با بیان اینکه "اجازه نمی‌دهم این بودجه با بودجه بخش‌های دیگر مقایسه شود"، گفت: در تدوین بودجه تلاش کردیم که زمان را از دست ندهیم، ضمن اینکه به بایسته‌های اقتصاد مقاومتی نیز در جریان تدوین بودجه توجه شده است.

وی با بیان اینکه زمانی مردمی از ما سوال می‌کردند که چرا جدول‌ها استاندارد نیست، گفت: در حال حاضر جدول غیر استانداردی در تهران وجود ندارد و کیفیت آسفالت نیز ارتقا یافته است و این کار بزرگی است، با این حال به دلیل فقدان یکپارچه مدیریت شهری، گاهی اوقات نقطه‌ای که به تازگی آسفالت شده، دوباره کنده می‌شود و مردم این موضوع را از چشم شهرداری می‌بینند.

شهردار تهران در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه در سال ۸۴ سهم درآمدهای پایدار در بودجه شهرداری ۱۵ درصد بوده است، گفت: این رقم هم اکنون به ۳۶ درصد افزایش یافته است، هر چند که این عدد هم هنوز قابل دفاع نیست و سهم درآمدهای پایدار در بودجه شهرداری باید حداقل به ۶۰ تا ۶۵ درصد کل بودجه افزایش یابد. با این حال امروز رقم‌ پایدار درآمدهای شهرداری، بیش از کل بودجه نقدی سال ۸۴ است که نشان می‌دهد افزایش درآمدهای پایدار موجب افزایش سهم وزنی این سرفصل از درآمدها نیز شده است.

قالیباف در بخش دیگر سخنانش به تصویب گزارش تفریغ بودجه سال ۸۸ شهرداری تهران اشاره کرد و با بیان اینکه این گزارش تنها ۰٫۲ درصد انحراف از بودجه را نشان می‌دهد، گفت: ۰٫۲ درصد در مقابل برخی گزارش‌های دیوان محاسبات که نمی‌خواهم در اینجا به آن اشاره کنم، عددی نیست و این موضوع نشان می‌دهد که شهرداری به انضباط مالی توجه ویژه‌ای داشته است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه کارنامه شهرداری در عمل به بودجه، کاملا شفاف و روشن است، گفت: همه دستگاه‌های نظارتی اعم از دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و شورای شهر تهران به این موضوع اذعان دارند. در حقیقت شهرداری از شرایط بد در این زمینه به شرایط خیلی خوب رسیده و باید به سمت مطلوب گام بردارد.

وی که اخیرا از سوی برخی اعضای شورای شهر مورد انتقاد قرار گرفته بود که بودجه‌ عمرانی مناطق شمالی پایتخت را بیشتر از مناطق جنوبی پیش‌بینی می‌کند، اظهار کرد: مدعی هستم که بودجه مناطق محروم در اولویت لایحه بودجه سال ۹۲ بوده است و این موضوع را با عدد و رقم ثابت می‌کنم.

وی با بیان اینکه شهر تهران یک دو قطبی بوده که شرق و جنوب آن از غرب و شمال همواره محروم‌تر بوده است، افزود: در بودجه سال آینده، ۱۰ منطقه جنوبی پایتخت، ۴۰ درصد بودجه مناطق را به خود اختصاص داده‌اند و این در حالی است که این مناطق کمترین درآمدها را در اختیار داشتند؛ اما طبیعی است که نمی‌توانیم ادعا کنیم شرایط شمال و جنوب تهران برابر شده است، اما در این دوره مدیریتی حتما از میزان این فاصله و نابرابری کاسته شده است، با این حال در مناطق جنوبی تهران مشکلات جدی وجود دارد و فاصله تا نقطه مطلوب بسیار زیاد است که باید به رفع این مشکلات هم توجه شود.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه اولویت بودجه ۹۲، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است، گفت: تنها برخی پروژه‌های جدید که ضروری بود در بودجه پیشنهاد شده، اما اگر شورای شهر تشخیص دهد که این پروژه‌ها هم ضرورتی ندارد، اصراری بر گنجاندن آنها در برنامه سال آینده نداریم، چرا که سیاست قطعی مدیریت شهری، اتمام پروژه‌های اولویت‌دار است. البته برخی از پروژه‌ها برای تکمیل پروژه‌ها نیازمند پیش‌بینی اعتبار است که باید به این موضوع توجه شود.

قالیباف در ادامه توجه به تسویه دیون شهرداری را از مهم‌ترین ویژگی‌های بودجه ۹۲ برشمرد و گفت: اگر امروز شهرداری را با هر وزارتخانه یا دستگاه دیگری مقایسه کنیم، شهرداری از نظر پرداخت تعهدات، جزو سازمان‌های به روز است؛ اما بپذیریم که وقتی شهرداری تهران پروژه‌هایی را با ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان اجرا می‌کند، تا زمانی که صورت وضعیت‌ها ارائه شود و در جریان چرخش پول، ۱۵ درصد بدهی معوق طبیعی است.

وی با اشاره به تملک املاک معارض بزرگراه امام علی (ع) در طول سال جاری خاطر نشان کرد: ۷۰۰۰ ملک تملک شد و ۱۲ هزار نفر از شهروندان طرف حساب شهرداری بوده‌اند، اما کمتر از یک درصد پرونده‌های تشکیل‌ شده، با اعتراض مواجه شد.

شهردار تهران تاکید کرد: البته برخی اختلافات حقوقی و مالکیتی در شهرداری وجود دارد و برخی از سازمان‌ها، موسسات و گروه‌ها مثلا مدعی هستند که کل پارک ملت متعلق به آنهاست! من این قبیل موارد را در زمره دیون برنمی‌شمارم.

وی در بخش دیگر سخنانش از شورای شهر تهران درخواست کرد که درباره پرداخت تعهدات دولت به شهرداری در بودجه ۹۲ توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

قالیباف با بیان اینکه ردیف‌های قانونی که دولت باید به شهرداری بپردازد، مشخص است، گفت: به عنوان مثال در بخش یارانه‌های حمل و نقل عمومی، تاکنون ۲۵ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت شده است، اما آیا من می‌توانم امور حمل و نقل عمومی را بر زمین بگذارم و اتوبوس نخرم؟ این قبیل امور باید به صورت جاری ادامه پیدا کند، هر چند که طی دو سه سال اخیر دولت سهم ۸۰ درصدی خود را از یارانه خرید اتوبوس نپرداخته است. این در حالی است که ۳۳ درصد هزینه‌های جاری حمل و نقل عمومی بر عهده دولت است و این میزان، ارقام درشت و زیادی است که باید دولت به شهرداری بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: در بودجه عمرانی مترو، ۴۲ میلیارد تومان دریافت شده که آن هم مستقیما به حساب شهرداری واریز نشده است. آیا کل سهم شهرداری تهران از بودجه عمرانی کشور ۴۲ میلیارد تومان است؟!

وی به سهم شهرداری‌ها از عوارض سوخت اشاره کرد و گفت: مردم هزینه سوخت خود را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند، بنابراین این ردیف به گونه‌ای نیست که بحث تحقق یا عدم تحقق آن مطرح باشد، بلکه ۱۰ درصد کل هزینه سوختی که در کشور پرداخت می‌شود، متعلق به شهرداری‌ها است و ارتباطی هم با فروش ارز، تحریم، مالیات و ... هم ندارد.

قالیباف افزود: مردم چه گناهی کردند که پول سوخت خود را می‌پردازند و عوارض آلودگی شهر را تحمل می‌کنند، اما پول به خزانه می‌رود و با این حال سهم شهرداری‌ها پرداخت نمی‌شود.

شهردار تهران به سرفصل بودجه‌ای عوارض تخلفات راهنمایی و رانندگی در محدوده شهرها اشاره کرد و گفت: سهم شهرداری‌ها از محل این پرداختی‌ها روشن است و پلیس راهنمایی و رانندگی محل وقوع جرم را دقیقا می‌داند و جریمه را هم از مردم دریافت می‌کند؛ اما علی‌رغم پشتوانه قانونی، این سهم را نمی‌پردازد، اگر قرار است این رقم در سال ۹۲ هم پرداخت نشود، به ما بگویند که از هم‌اکنون این موضوع تدبیر کنیم. قانونی که سالیان سال اجرا می‌شد، طی یک سال اخیر اجرا نمی‌شود و برای شهرداری مشکل‌ساز شده است.

وی بار دیگر مروری بر اطلاعات ریالی بودجه ۹۲ کرد و گفت: بودجه‌ای که در لایحه پیش‌بینی شده، ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که ۶۱۵۰ میلیارد تومان آن نقدی است و ۶۶۰۰ میلیارد تومان آن غیر نقدی است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: بودجه عمرانی شهرداری ۱۳۰۰ میلیارد، خدمات شهری ۱۲۰۰ میلیارد، حمل و نقل ۲۴۰۰ میلیارد، مناطق ۱۴۵۰ میلیارد، فرهنگی اعم از توسعه کالبدی و فعالیت‌های این حوزه ۴۸۰ میلیارد، واحدهای مستقل و غیر مستقل و متمرکز ۶۰۰ میلیارد و در نهایت مالی و اعتباری و جاری ۲۴۰۰ میلیارد تومان است.

قالیباف اظهار کرد: لازم است در حضور خبرنگاران بگویم که اگر امروز وضع شهرداری تهران در حوزه بودجه و برنامه‌ریزی مطلوب، نمونه و شفاف و روشن است، به خاطر همکاری با شورای شهر تهران است. با وجود اینکه اعضای شورای شهر و شهرداری تهران از گرایش‌های مختلف سیاسی در کنار هم قرار گرفته‌اند، اما خدمت به مردم و حل مشکلات بندگان خدا همیشه مورد دغدغه همه ما بوده و نتایج حاصل به دلیل همدلی و همراهی است و این نعمت بزرگی به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران در خاتمه سخنانش پیشنهادی هم به شورای شهر تهران داشت و در حالی که بهار سال آینده با برگزاری انتخابات شوراها، تیم مدیریت شهری طبیعتا با تغییراتی مواجه می‌شود، پیشنهاد داد که برنامه‌ای پنج ساله‌ای برای سال‌های ۹۳ تا ۹۷ شهرداری تهران در طول سه ماهه اول سال آینده تهیه شود تا طی این سند، افق میان مدت مدیریت شهری تدوین شود.

وی البته تاکید کرد که آیندگان به تشخیص خود می‌توانند هر طور که خواستند عمل کنند، اما یکی از برنامه‌های سه ماهه اول سال آینده، تدوین چنین سندی است که البته به دنبال قطعی کردن و تصویب آن توسط شورای شهر به فوریت نیستیم.

 قالیباف پس از اتمام سخنان خود لایحه بودجه ۹۲ را تقدیم مهدی چمران، رییس‌ شورای شهر تهران کرد و بدون اینکه در جمع خبرنگاران حاضر شود، جلسه را ترک کرد. 

    نظرات