اولین توافق جهانی برای کاهش آلودگی سمی جیوه در محیط زیست

اولین توافق جهانی برای کاهش آلودگی سمی جیوه در محیط زیست

http://www.bananews.ir/ بیش از ۱۴۰ کشور مختلف جهان بر سر نخستین پیمان بین المللی برای کاهش آلودگی جیوه در محیط زیست به توافق رسیده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سازمان ملل در بیانیه جدید خود اعلام کرد: این کشورها با ارائه یک معاهده جهانی با هدف کاهش آلودگی فلز جیوه در محیط زیست شامل تهیه فهرست سیاه اقلام و لوازم خانگی حاوی جیوه و نیز اعمال کنترل‌های جدید و قوانین الزام آور برای نیروگاه‌های برق و معادن کوچک که از این فلز مایع استفاده می‌کنند، موافقت کردند.

به گزارش رویترز، هیات‌های حاضر در مقر سازمان ملل متحد در ژنو توافق کردند که این فلز مایع به شدت سمی را از بسیاری از محصولات خانگی مانند دماسنج‌های جیوه‌ای، باطری‌ها و برخی از لامپ های فلورسنت حذف کنند.

براساس قوانین این توافق نامه، واردات و صادرات جهانی محصولات حاوی جیوه تا سال ۲۰۲۰ میلادی ممنوع می‌شود.

سازمان ملل اخیرا اعلام کرده است که مصرف جیوه در تعدادی از کشورهای در حال توسعه، رو به افزایش است. این کشورها به میزان فزاینده‌ای در معرض خطرات زیست محیطی و سلامتی ناشی از آلودگی جیوه هستند.

به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد، جیوه مدت طولانی در محیط زیست باقی می‌ماند و از طریق هوا، آب و خاک و اندام‌های موجودات زنده در محیط منتشر می‌شود.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، جیوه برای سلامتی انسان به شدت مضر است و به ویژه برای رشد جنین و نوزادان خطرناک است. استنشاق بخار جیوه به سیستم‌های عصبی، گوارشی و ایمنی بدن و نیز به ریه و کلیه‌ها آسیب می‌زند و حتی می‌تواند کشنده باشد.

اجرای این پیمان جهانی مستلزم آن است که کشورهای دارای نیروگاه‌های برق با سوخت ذغال سنگ مانند چین و هند در نیروگاه‌های جدید خود فیلترها و دستگاه‌های پاکسازی و تصفیه نصب کنند تا حتی الامکان از رسیدن جیوه حاصل از سوختن زغال سنگ به جو زمین پیشگیری شود.

این معاهده همچنین شامل اقداماتی برای کاهش مصرف جیوه در معادن کوچک طلا می‌شود که از جیوه برای جداسازی طلا از سنگ معدن آن استفاه می‌کنند.

دفتر برنامه محیط زیست سازمان ملل نیز اعلام کرد که اجرای قوانین مرتبط با این توافق نامه احتمالا بین سه تا پنج سال طول می‌کشد.  

    نظرات