استفاده از بخاری در منازل با شیشه دوجداره، ممنوع

استفاده از بخاری در منازل با شیشه دوجداره، ممنوع

http://www.bananews.ir/ رئیس بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل شرکت گاز مازندران گفت: تا پایان دیماه امسال، تعداد کل آمار فوتی ناشی از حوادث مرتبط با گاز طبیعی در استان ۱۲ نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پنج نفر افزایش یافته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی مقتدایی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب افزود: هشت نفر از ۱۲ نفر فوق‌الذکر بر اثر انفجار و آتش‌سوزی و چهار نفر در اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند.

مقتدایی بیشترین عامل حوادث مذکور را استفاده از شیلنگ نامناسب، همچنین استفاده از وسایل گازسوز بدون ترموکوپل عنوان کرد و گفت: اشکال در دودکش از جمله جدا شدن دودکش از بخاری و دیوار، کوتاه بودن دودکش و عدم تهویه و کمبود اکسیژن و همچنین مسدود بودن مسیر دودکش از جمله دیگر عوامل بروز این حوادث محسوب می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی مرتبط با گاز اظهار کرد: مشترکین باید در هنگام خرید وسایل گازسوز نسبت به وجود ترموکوپل اطمینان حاصل نموده و در صورتی که از وسایل گازسوز بدون ترموکوپل استفاده می‌کنند نسبت به تعویض آن اقدام نمایند.

مقتدایی اندازه مناسب برای شیلنگ گاز را حداکثر یک و نیم متر اعلام کرد و گفت: نباید به هیچ عنوان از شیلنگ آب برای مصارف گازی استفاده نمود.

رئیس HSE گاز مازندران با اشاره به این مطلب که عدم وجود نشتی وسیله گازسوز باید توسط کف صابون مورد بررسی قرار گیرد، افزود: باید دقت نمود تا دودکش از دیوار و بخاری جدا نشود.

وی همچنین تصریح کرد: هرگز نباید خروجی دودکش بخاری را در سطل آب قرار داد چراکه این مساله هیچ تاثیری در خروج گازهای آلاینده نداشته و مرگ‌آور است.

مقتدایی با یادآوری این مطلب که می‌توان با لمس نمودن قسمت بالای لوله بخاری و اطمینان از داغ بودن لوله از سالم بودن آن اطلاع یافت، ادامه داد: در صورت سرد بودن لوله بخاری نباید به هیچ وجه از آن استفاده نمود.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل، مسیر دودکش باید کنترل شود تا بسته نباشد و طول لوله بخاری نیز باید تا سه متر افزایش یابد.

مقتدایی با بیان این مطلب که تهویه هوا در هنگام روشن بودن وسیله گازسوز بسیار مهم است، افزود: در این راستا لازم است درزهای درب و پنجره به طور کامل بسته نباشد.

رئیس بهداشت،ایمنی،محیط زیست و پدافند غیرعامل شرکت گاز مازندران، تصریح کرد: استفاده از بخاری در منازلی که شیشه دوجداره دارد ممنوع بوده و خطر گازگرفتگی دارد و در این گونه منازل باید از شوفاژ یا پکیج استفاده کرد.

مقتدایی در خاتمه با اشاره به اینکه مشترکین در خصوص حوادث مرتبط با گاز طبیعی بیمه هستند، افزود: مشترکین محترم در صورت هرگونه ابهام و مشکل در مصرف گاز می‌توانند با شماره ۱۹۴ تماس حاصل نمایند. 

    نظرات