نوسازی مسکن روستایی جواب داد

نوسازی مسکن روستایی جواب داد

http://www.bananews.ir/ عصر ایران با مقایسه دو زلزله مشابه در روستاها ، از سیاست نوسازی مسکن روستایی دولت تقدیر کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عصر ایران نوشت: در ساعت ۳۰ : ۲۲ دوم بهمن ۱۳۹۱ ، "سیرچ" کرمان بر اثر زلزله ای به قدرت ۵٫۵ ریشتر لرزید و این نگرانی به وجود آمد که این نیمه شب زمستانی ، تبدیل به فاجعه‌ای برای روستاییان این منطقه شود.

اما دیری نپایید که خبر خوشی از کرمان رسید: واحدهای امداد و نجات ، همه روستاهای منطقه را گشتند و خوشبختانه اثری از تلفات جانی نیافتند ؛ تلفات مالی هم بسیار محدود بود.

تقویم را به سمت روزهای سپری شده ، ورق می زنیم و به شامگاه پانزدهم آذر ۱۳۹۱ می رسیم: آن شب ، زلزله ای با قدرت مشابه (۵٫۵ ریشتر) در منطقه زهان استان خراسان جنوبی به وقوع پیوست.

امدادگران خراسانی اما، همانند همکاران کرمانی شان ، خوش خبر نبودند؛ آن زلزله ۳۱ کشته و مجروح برجای گذاشت و همین چند روز پیش ، بازماندگان داغدار ، بر سر خاک عزیزانشان ، مراسم چهلم شان را برگزار کردند.

علت این دو سرنوشت متفاوت چیست و چرا روستاییان سیرچی از زلزله ۵٫۵ ریشتری جان سالم به در بردند و روستانشینان زهانی ، قربانی زمین لرزه ۵٫۵ ریشتری شدند؟

پاسخ را باید در نوسازی بافت‌های فرسوده روستایی جست و جو کرد ؛ رویکردی که در دولت نهم و دهم ، با جدیت - و هر چند با مشکلاتی - اتخاذ و دنبال شده است.

نقدهای موجود بر دولت احمدی نژاد ، نافی اقدامات مثبت انجام شده در این حوزه نیست و اساساً قرار نیست همه کارهایی که به نفع مردم است ، در برابر دیدگان شهرنشینان و آنلاین‌های اینترنتی باشد تا مورد تحسین قرار بگیرد.

منصفانه باید گفت که دولت احمدی نژاد در نوسازی ، مقاوم‌سازی و بازسازی خانه‌های روستایی ، اقدامات ارزشمندی انجام داده است و یکی از ثمرات این اقدامات نیز ، زنده ماندن روستاییان منطقه سیرچ کرمان در زلزله اخیر است. چه آن که اگر خانه‌های آنان ، مقاوم‌سازی نمی‌شد ، حتماً در صبح روز زلزله ، تیتر "فلان تعداد کشته و مجروح در زلزله سیرچ" ، بر تارک رسانه‌ها می‌نشست.

حدود ۴۰ درصد از خانه‌های کشور را خانه‌های روستایی تشکیل می‌دهند. در طول ۸-۷ سال اخیر ، بالغ از یک میلیون خانه روستایی ، با همکاری دولت و روستاییان ، مرمت ، مقاوم‌سازی و حتی نوسازی شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

مقایسه دو حادثه مشابه هم در زهان و سیرچ ، که در اولی ، به گفته بخشدار زهان تخریب خانه‌های روستایی دچار تخریب صد در صدی شدند و در دومی ، اتفاق خاصی نیفتاد ، هم درستی گزینه نوسازی را مؤکد می‌کند و هم، باید انگیزه‌ای مضاعف برای مردم و دولت برای تسریع در مقاوم‌سازی بافت‌های روستایی شود، چه آن که بافت‌های شهری، عمدتاً در برابر "زلزله‌های متوسط" ، مقاوم هستند و این روستاها هستند که حتی گاه ، با زلزله‌های زیر ۵٫۵ ریشتر هم دچار تلفات جانی و مالی می‌شوند.

بنابراین ، ضمن تحسین رویکرد دولت و قدرشناسی نسبت به همه مسوولانی که در این عرصه "به مردم خدمت کرده‌اند" ، امیدواریم روزی برسد که همه شهرها و روستاها در برابر "زلزله‌های مهیب" نیز مقاوم شوند کما این که در بسیاری از کشورها ، زلزله‌های ۵٫۵ ریشتری ، صرفاً یک شوخی‌اند و زلزله‌های بالای هفت ریشتر نیز صرفاً یک خبر عادی که عبارت "تلفاتی نداشته" شاه بیت همه آنهاست. 

    نظرات