معاون وزیر نیرو: هر ماه یک سد در برنامه پنجم به مدار بهره‌برداری وارد شد

معاون وزیر نیرو: هر ماه یک سد در برنامه پنجم به مدار بهره‌برداری وارد شد

http://www.bananews.ir/معاون وزیر نیرو گفت: در برنامه پنجم هر ماه یک سد در کشور وارد مدار بهره‌برداری شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد حاج‌رسولیها در مراسم افتتاحیه طرح ساختمان سد مخزنی نیشابور که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در برنامه پنجم با هدف تسریع در طرح‌های سدسازی منجر به ایجاد ۶۰ سد شد که به مرحله بهره‌برداری رسید و این نشان‌دهنده خودکفایی ما در احداث انواع سد است.

وی گفت: در حال حاضر افتتاح سد بار نیشابور یکی از این سدهاست که در حال حاضر در استان سه سد آماده افتتاح در سال ۹۱ است.

حاج‌رسولیها یادآور شد: در حال حاضر شرایط اقلیمی کشور به گونه‌ای است که ۷۵ درصد از کشور در قسمت‌های خشک و نیمه خشک می‌باشد و تنها ۲۵ درصد از منابع تجدیدپذیر را داراست.

معاون وزیر نیرو همچنین تغییر اقلیم در سال‌های اخیر، پنج سال کشور را در شرایط خشکسالی قرار داده که باعث شده روان‌آبها کمتراز ۴۰ یا ۵۰ درصد باشد.

وی درباره اقدامات انجام شده یادآور شد: در حال حاضر ۱۴۲ سد مخزن با حجم ۵۰ میلیارد مترمکعب در حال بهره‌برداری است و همچنین ۱۱۴ طرح با ۲۶ میلیارد متر مکعب را در حال اجرا داریم.

مدیر منابع آب ایران همچنین یادآور شد: همزمان با این طرح‌ها، ۱۵۷ طرح در دست مطالعه است.

معاون وزیر نیرو افزود: ما همچنین بزرگترین سد جهانی کشور با ارتفاع ۱۱۴ متر در حال اجرا داریم که امیدواریم عنایت ویژه‌ای به این طرح شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اعلام آمادگی ایران در ایجاد سدها از بانک توسعه اکو تقاضا داریم از ظرفیت‌ موجود در کشور برای ایجاد سدسازی در سایر کشورهای اسلامی استفاده کند.

    نظرات