۲۵ درصد قطارهای باری از نظر مدت زمان سیر برنامهای شدند
معاون سیر و حرکت راهآهن گفت: از ۲۲ مهرماه سال جاری برنامه زمانبندی حرکت قطارهای باری اجرا شد و ۶۰ درصد کل قطارهایی که در چهار اداره کل اصلی سیر میکردند، برنامهریزی زمانی شدند و این رقم در واقع ۲۵ درصد از کل قطارهای باری سطح شبکه است.
برنامه عملکرد تنکیلومتر و تناژ حمل بار توسط راهآهن، روزانه، ماهیانه و سالانه محاسبه و با مدت مشابه سالهای قبل مقایسه میشود.به گزارش بنا نیوز به نقل از خبرگزاری فارس،
وی با بیان اینکه از ابتدای فعالیت سیستم ریلی کشور تا اسفندماه سال ۱۳۸۰ یک میلیارد و ۲۹۴ میلیون تنکیلومتر کالا توسط سیستم راهآهن جابهجا شده بود، توضیح داد: این رقم تا اسفندماه سال گذشته به یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تنکیلومتر و تا آبان ماه سال جاری به یک میلیارد و ۹۲۱ میلیون تنکیلومتر افزایش یافته است که رکورد بالایی در جابهجایی حمل بار نسبت به کل سنوات قبل تا به امروز است.
* ۲۵ درصد قطارهای باری از نظر زمان سیر برنامهای شدند
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن تصریح کرد: به دلیل شرایط خاصی که در شبکه ریلی کشور وجود دارد، خطوط ریلی بین قطارهای باری و مسافری مشترک است؛ با وجود آنکه قطارهای مسافری دارای برنامه زمانبندی مدون هستند و ساعات توقف و سیر آنها از ابتدا تا انتهای مسیر مشخص است، اما این شرایط (زمانبندی سیر) تاکنون برای قطارهای باری مگر برحسب ضرورت، اولویت بار و تشخیص مسئولان فراهم نبود و تنها گاهی قطارهای باری به صورت برنامهای اعزام میشدند.
وی با بیان اینکه در سال جاری تصمیم گرفته شد در تعدادی از نواحی راهآهن به صورت مشخص، حرکت قطارهای باری برنامهای باشد، گفت: بدین مضمون که ساعت حرکت قطارها، مدت زمان سیر و ساعت ورود به ایستگاه مبدأ از قبل برنامهریزی شده باشد.
فولادی با بیان اینکه این مورد ابتدا در فعالترین ادارات کل راهآهن کشور شامل اداره کل راهآهن اصفهان، هرمزگان، یزد و شرق به مرکزیت طبس اجرا شد، افزود: از بیستودوم مهرماه سال جاری برنامه زمانبندی حرکت قطارهای باری اجرا شد و ۶۰ درصد کل قطارهایی که در مناطق این چهار اداره کل سیر میکردند، برنامهریزی زمانی شدند و این رقم درواقع ۲۵ درصد از کل قطارهای باری سطح شبکه بود.
معاون بهرهبرداری راهآهن با اشاره به اینکه در مرحله بعدی ۱۰۰ درصد قطارهای محورهای مذکور، برنامهای میشوند، اضافه کرد: ظرف ۱،۵ ماه آینده قطارهای باری از غرب به شرق کشور یعنی از تبریز تا تهران و تهران تا مشهد و نیز از گرمسار به سمت مازندران و گلستان از لحاظ زمان سیر برنامهای میشوند.
* افزایش ایمنی و استفاده بهینه از نیروی کشش با برنامهایشدن قطارهای باری
معاون سیر و حرکت راهآهن در مورد تأثیر برنامهای شدن و زمانبندی سیر حرکت قطارهای باری در افزایش ایمنی، گفت: استفاده بهینه از تمامی امکانات در اختیار بهرهبردار (راهآهن) اعم از نیروی انسانی نظیر رئیس قطار و ایجاد اطمینان خاطر برای صاحبان کالا و صاحبان ناوگان، از اثرات مثبت برنامهای شدن حرکت قطارهای باری است.
فولادی با بیان اینکه برنامهای شدن قطارهای باری در افزایش ایمنی سیر بسیار مؤثر است، خاطرنشان کرد: در این صورت ساعت کار مأموران مشخص میشود و این مهم نقطه عطفی در افزایش ایمنی شبکه ریلی است.
وی اظهار داشت: استفاده بهینه از نیروی کشش، مطلوبشدن سیر و سرعت بازرگانی ناوگان از دیگر مزایای اجرای این امر است؛ به عنوان مثال در مسیر ریلی سرخس تا بندرعباس که واگنهای ترانزیت سیر میکنند در صورت توقف زیاد این واگنها، باید جریمه پرداخت شود؛ با برنامهای کردن حرکت قطارهای باری از سرخس تا بندر عباس و تهران تا بندرعباس، زمان سیر به حداقل کاهش مییابد.
معاون بهرهبرداری راهآهن ادامه داد: هماکنون قطار باری مسیر تهران تا بندرعباس را در ۴۱ ساعت طی میکند و در مسیر برگشت این مدت زمان به ۴۶ ساعت افزایش مییابد؛ همچنین قطارهای باری از سرخس تا بندرعباس را در ۵۲ ساعت و مسیر برگشت را در ۵۳ ساعت طی میکنند که با برنامهای شدن سیر حرکت قطارهای باری، زمان سیر بسیار کاهش مییابد که همین امر موجب جذب بیشتر صاحبان کالا برای استفاده از حمل و نقل ریلی خواهد شد.
نظرات