نخستین ربات کاوشگر زیر دریایی کشور به نمایش درآمد

نخستین ربات کاوشگر زیر دریایی کشور به نمایش درآمد

www.bananews.irنخستین یدک ربات زیر دریایی کشور به نام کاوشگر خلیج فارس برای نخستین بار در اولین نمایشگاه بزرگ راه و ترابری و صنایع وابسته به نمایش درآمد.

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا» به نقل از ستاد خبری نمایشگاه، مدیرکل تأمین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: این کاوشگر برای آزمایش دیواره‌های اسکله بتنی بنادر کاربرد دارد و با سنجش اثرات رانشی کشتی‌ها بر روی اسکله‌ ها تاثیرات تخریبی را مشخص می‌کند.

عبدالکریم رزازان تصریح کرد: در این مدل دستگاه اندازه‌گیری و شبیه‌سازی فیزیکی اثر ورود کشتی‌های نسل هفتم و هشتم با ظرفیت کانتینری ۶ تا ۱۲ هزار به بنادر، می‌توان تاثیر به کارگیری ترانسر کشتی‌ها برای سلامت دیواره بنادر را اندازه گرفت.

وی افزود: سیستم آزمایشگاه زیر آب نیز روی دستگاه طراحی شده است تا بتوان آثار چنین تاثیراتی را محاسبه و سپس آن را در یک سیستم نوین و تخصصی بررسی کرد.

مدیرکل تأمین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی بیان داشت: این کشتی‌ها به دلیل داشتن پروانه‌های بسیار بزرگ موجب شسته شدن رسوبات کف دریا شده و گودال‌هایی را در کف ایجاد می ‌کنند؛ این گودال‌ها ‌در ارتباطی که با پشت دیواره اسکله ایجاد می‌کنند آب را به پشت دیواره هدایت ‌می‌کنند و در نهایت موجب خم شدن دیواره اسکله شده و عمر آن را کاهش داده و دیواره را با مخاطرات زیادی مواجه ‌می‌کنند که دستگاه مذکور میزان فشار فیزیکی ورود کشتی‌های نسل هفتم به بنادر را اندازه‌گیری می‌کنند.

با توجه به بازار گسترده کاربرد این دستگاه، در حوزه خلیج فارس و اطراف سهم قابل توجهی برای ارائه خواهیم داشت و تولید آن در رقم‌های بالا، موجب اشتغال زایی خواهد شد.

ورود کشتی‌های کانتینر‌بر نسل هفتم به بسیاری از بنادر جهان که از دهه ۱۹۹۰ شروع شده است، موجب وارد شدن صدمات زیادی به ساختار سازه‌های دریایی شده و یا طول عمر آنها را کاهش داده است.

    نظرات