هدفمندی یارانه‌ها سبب اصلاح الگوی مصرف در بخش برق کشور می‌شود

هدفمندی یارانه‌ها سبب اصلاح الگوی مصرف در بخش برق کشور می‌شود

تهران - عضو هیات تنظیم بازار برق کشور گفت: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، سبب اصلاح الگوی مصرف در بخش برق کشور می‌شود.www.bananews.ir

'به گزارش بنا  نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا "محمدحسین جاویدی" اظهار داشت: با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت‌ها در بخش برق واقعی شده و موجب ایجاد رقابت میان بخش‌های خصوصی و دولتی برای تولید برق خواهد شد که این رقابت بنوبه خود به منطقی شدن قیمت‌های برق کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون نه تنها سرمایه‌گذاری در تامین برق با زیان اقتصادی همراه است، بلکه دارای ریسک نیز می‌باشد که با آزادسازی قیمت‌ها و شفاف شدن هرینه‌های تولید، می توان این ریسک را کاهش داد.

جاویدی تاکید کرد: از جمله اقدامات مهم دولت برای گسترش بازار برق، پیاده‌سازی بورس برق است که به احتمال فراوان تا پایان سال ایجاد خواهد شد و متولی آن شرکت مدیریت شبکه برق است.

دبیر سابق هیات تنظیم بازار برق کشور افزود: آینده بازار برق ایران روشن است، با این وجود چشم انداز توسعه بازار برق در بخش‌های خرده‌فروشی و پیاده‌سازی آن بطور گسترده در کمتر از پنج سال آینده بعید بنظر می‌رسد.

جاویدی تاکید کرد: از آثار مثبت آزادسازی قیمت‌ها و ایجاد رقابت در بازار برق، جهت‌گیری تولیدکنندگان برق در کشور به سمت تولید پراکنده و تولید همزمان برق و حرارت است که با این روش‌ها میزان تلفات برق در شبکه نیز کاهش و راندمان تولید افزایش خواهد یافت.

وی گفت: بازار برق ایران با بازار عمده فروشی کار خود را آغاز کرده و در شرایط فعلی قوانین و سازوکارهای مرتبط با آن بطور کامل تدوین شده و بصورت جدی در کشور در حال اجراست.

وی تاکید کرد: ضعف عمده‌ای که هم اکنون در بخش برق کشور وجود دارد، ناشی از وجود نیروگاه‌های دولتی در کشور است که فعالیت آنها با مشارکت شرکت‌های مادرتخصصی انجام می‌شود. از سوی دیگر مالکیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور نیز با شرکت مدیریت منابع آب است و این امر اگرچه خود موجب نوعی رقابت میان نیروگاه‌های برق‌آبی و سایر نیروگاه‌ها در تولید برق می‌شود اما بعلت ساختار دولتی نیروگاه‌های کشور، انگیزه رقابت واقعی میان آنها وجود ندارد و امید می‌رود که با واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی رقابت در این بخش بهبود یابد.

وی اظهار داشت: از شرایط شکل‌گیری بازار خرده‌فروشی برق در کشور، مجزاسازی دو بخش شبکه توزیع و بخش خدمات مشترکین است که هم اکنون بصورت آزمایشی در شرکت توزیع برق تهران بزرگ، نواحی تهران و مشهد در حال پیاده‌سازی و اجراست که در آینده در سطح کل کشور اجرا خواهد شد.

جاویدی ادامه داد: اصلاح تجهیزات اندازه‌گیری و ثبت اطلاعات مشترکین و هوشمندسازی کنتورها نیز از جمله پیش نیازهای شکل‌گیری بازار خرده‌فروشی برق در کشور است که هم اکنون وزارت نیرو و شرکت‌های مربوطه در حال برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح در مدت پنج سال هستند.

** انرژی‌های نو

دبیر سابق هیات تنظیم بازار برق کشور گفت: با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت، تولید برق توسط بخش خصوصی با استفاده از انرژی‌های نو دارای انگیزه تضمین شده‌ای است.

جاویدی تاکید کرد: هم اکنون هزینه سرمایه‌گذاری اولیه برای تولید برق با استفاده از انرژی‌های نو، بالاتر از روش‌های سنتی تولید برق در کشور است اما بعلت هزینه فوق‌العاده پایین بهره‌برداری از آنها، طول عمر بالا و وجود منابع اولیه انرژی‌های نو در کشور، همراه با حمایت‌های تضمینی دولت، سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند قابل اطمینان باشد.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد افزود: از سوی دیگر محدودیت منایع فسیلی در آینده و ریسک افزایش قیمت منایع فسیلی سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاری در این بخش از نظر ریسک در اولویت بالا باشد (دارای ریسک پایینی است)و این در حالی است که چشم‌انداز آینده، ارزان شدن فن‌آوری‌های مرتبط با انرژی‌های نو را نوید می‌دهد.

 

    نظرات