۲۰ ‌درصد در‌آمدهای نفتی در اختیار پروژه‌های عمرانی قرار می‌گیرد

۲۰ ‌درصد در‌آمدهای نفتی در اختیار پروژه‌های عمرانی قرار می‌گیرد

www.bananews.irتهران - رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور تحرک دادن به پروژه‌های عمرانی، ۲۰ ‌درصد درآمدهای ناشی از فروش نفت و میعانات گازی در اختیار بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های عمرانی قرار می‌گیرد.

به گزارش بنا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، 'علی اکبر آقایی' روز شنبه در مراسم آغاز به کار نخستین نمایشگاه بزرگ راه و ترابری و صنایع وابسته افزود: با تصویب قانون صندوق توسعه ملی که اساسنامه آن مراحل نهایی را طی می‌کند، بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی حضور بیشتری خواهد داشت و پروژه‌های عمرانی نیمه تمام و تمام شده انتفاعی را خریداری می‌کند.

وی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه حذف یارانه سوخت و کاهش سوانع و تلفات ناشی از آن مورد نظر قرار گرفته است، افزود: همچنین در این برنامه تلاش شده سهم حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری ارتقا پیدا کند.

آقایی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل مواردی از برنامه چهارم تحقق نیافته است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم در بودجه سال جاری و برنامه پنجم توسعه این کاستی ها را جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت از عمده مصوبات دولت در بخش حمل و نقل است، گفت: این قانون خط مشی‌های حوزه حمل و نقل را در برنامه پنجم توسعه لحاظ کرده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: با اجرای قانون استفاده از تسهیلات خارجی، حجم عمده‌ای منابع ارزی در قالب تسهیلات به بخش حمل و نقل تزریق می‌شود و علاوه بر این با فروش سهام شرکت‌ها و پروژه‌های عمرانی به ارزش پنج ‌هزار میلیارد تومان، مشکلات توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل تا حد زیادی جبران خواهد ‌شد.

وی ادامه داد: اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت که تا پایان سال ۹۰ پیش‌بینی شده بود تا پایان برنامه پنجم توسعه تمدید ‌شد.

آقایی در مورد آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی وزارت راه گفت: این وزارتخانه با تجمیع امکانات و منابع مادی و انسانی تلاش می‌کند به اهداف تعریف شده مجلس شورای اسلامی دست یابد.

وی در ادامه به تخصیص اعتبارات پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و افزود: توانمندی‌های کشور و امکانات موجود برای تحقق اهداف این بخش وجود دارد در حالی که بر اساس آمارهای سال ۱۳۸۷ توانستیم به ۵۲ درصد از اهداف تعریف شده در این بخش دست‌یابیم.

آقایی همچنین گفت: تخصیص اعتبارات در سال ۸۷ حدود ۷۶ درصد کاهش یافت که عامل مهمی در تاخیر اجرای پروژه‌های عمرانی بود.

وی در مورد طرح جامع حمل و نقل گفت: اجرای این طرح و ایجاد بانک جامع اطلاعات حمل و نقل از وظایفی است که برنامه پنجم توسعه بر عهده وزارت راه و ترابری گذاشته است تا با یکپارچه سازی حمل و نقل برون‌شهری و درون شهری سهم حمل و نقل عمومی را در جابه جایی، کالا، بار و مسافر ارتقا دهد.

نخستین نمایشگاه بزرگ راه و ترابری و صنایع وابسته از دوازدهم تا پانزدهم آذرماه جاری در مصلی بزرگ تهران برگزار می‌شود.

 

 

    نظرات