نماینده سمنان: ایران نیازمند یک الگوی معماری اسلامی- ایرانی است

نماینده سمنان: ایران نیازمند یک الگوی معماری اسلامی- ایرانی است

http://www.bananews.ir/نماینده مردم سمنان و مهدی‌شهر، گفت: ایران اسلامی نیاز به ارائه یک الگوی معماری اسلامی- ایرانی در زمینه معماری و شهرسازی دارد البته در این باره تأکیدات قانونی در قانون پنجم توسعه وجود دارد اما این تأکیدات هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسیده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا خسروی با انتقاد از نبود هویت اسلامی-ایرانی در معماری شهرهای کشور، گفت: وزارت مسکن وشهرسازی، شهرداری‌ها، کارگران ماهر و نظام مهندسی کشور چهار ضلع مربعی هستند که باید با هم افزایی در جهت هویت بخشی به سیمای شهری گام بردارند.

وی، با تاکید بر ضرورت تدوین الگوی اسلامی-ایرانی در معماری شهرها، افزود: واقعیت آن است که اگر یکسری ابنیه و آثار تاریخی را از بافت‌های شهری کشور حذف کنیم دیگر در زمینه معماری و شهرسازی هویتی در شهرهایمان باقی نمی‌ماند.

نماینده مردم سمنان و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در طول تاریخ، معماری اسلامی و ایرانی همواره به عنوان یکی از وجوه مهم شهرهای ایران تلقی می‌شده است، اما اکنون با وجود پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف ما در عرصه ارائه الگوی معماری اسلامی-ایرانی نتوانستیم به توفیقات مطلوبی دست یابیم.

وی تاکید کرد: عصر صفویه یکی از اعصار مهم در تاریخ ایران زمین است که یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های آن اعطای هویت اسلامی و ایرانی به شهرهای مهم کشور نظیر اصفهان، شیراز و تبریز بوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: در شرایط کنونی ایران اسلامی نیاز به ارائه الگوی یاد شده در زمینه معماری و شهرسازی دارد که در این باره تأکیدات قانونی در قانون پنجم توسعه وجود دارد اما این تأکیدات هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسیده است.

خسروی افزود: هم‌اکنون در کشور بخش‌هایی نظیر وزارت راه وشهرسازی، شهرداری، نظام مهندسی و کارگران ماهر می‌توانند در زمینه ارائه و اجرایی شدن الگوی اسلامی -ایرانی برای کشور تأثیرگذار باشند و اگر بخش‌های یاد شده به هم افزایی موثری در این زمینه برسند، شاهد شکوفایی در عرصه معماری شهری خواهیم بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هم‌اکنون در کشور ظرفیت‌های مطلوب دانشگاهی برای تعریف الگوی جامع معماری اسلامی- ایرانی برای شهرهای کشور وجود دارد اما باید دستگاه‌های متولی با بهره‌گیری از این ظرفیت و هماهنگی میان بخش‌های مختلف زمینه از میان بردن بی‌هویتی در شهرهای کشور را مهیا کنند.

    نظرات