عبور TBMخط ۳ مترو از زیر خط ۲

عبور TBMخط ۳ مترو از زیر خط ۲

 ریزش تونل یا فرو نشست زمین،دستگاه حفار اتوماتیک خط ۳ متروی تهران در حالی از بامداد فردا (پنجشنبه) از زیر تونل خط ۲ واقع در چهارراه سپه عبور می‌کند که به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران، مسافرگیری در این خط متوقف نخواهد شد و تمهیدات فنی برای عبور ایمن این دستگاه پیش‌بینی شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هابیل درویش در نشستی خبری با اشاره به اینکه برای اولین بار در کشور قرار است دستگاه حفار اتوماتیک از زیر یک خط در حال بهره‌برداری مترو عبور کند، اظهار کرد: این کار با تکنیک فنی بالا و در حالی که تجربه قبلی آن وجود ندارد، انجام می‌شود.

وی با اشاره به انجام هماهنگی‌های لازم با سازمان‌های دیگر بر روی این پروژه، اظهار کرد: سازمان‌های آب، برق، گاز، مدیریت بحران و راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این پروژه با شهرداری همکاری می‌کنند و ظرف ۴۸ ساعت آینده در حالت آماده‌باش قرار دارند.

وی به انجام هماهنگی‌های لازم با شرکت بهره‌برداری مترو برای انجام این بخش از عملیات عمرانی خط ۳، اشاره کرد و گفت: قطارهای مترو در خط ۲ در زمان انجام این عملیات، تغییر سرعت می‌دهند.

درویش با بیان اینکه دستگاه حفار اتوماتیک (TBM) دستگاهی بزرگ اما کم خطر است، گفت: اگر قرار بود این پروژه را یک شرکت خارجی انجام دهد، هزینه زیادی باید پرداخت می‌شد، اما شرکت مترو این کار را به تنهایی انجام خواهد داد، تا به عنوان یک سابقه در شهر تهران باقی بماند.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال خطر و وقوع مشکلاتی نظیر ریزش تونل یا فرو نشست زمین، به خبرنگاران گفت: خاک محدوده چهارراه سپه (تقاطع ولیعصر امام خمینی) تحکیم شده است، ضمن اینکه جنس خاک این منطقه اندکی از خاک چهارراه امیراکرم و منیریه بهتر است.

TBM ظرف ۴۸ ساعت آینده از زیر خط ۲ عبور می‌کند

به گزارش ایسنا، مهندس اسکندری مجری بخش جنوبی خط ۳ هم درباره این پروژه توضیح داد: حدود هفت کیلومتر از بخش جنوبی خط ۳ توسط یک دستگاه TBM آلمانی حفاری می‌شود و این عملیات از سال ۸۸ از میدان زمزم آغاز شده و پس از عبور از زیر میدان راه‌آهن، مولوی و منیریه، هم‌اکنون در فاصله ۱۰ متری جنوب خیابان امام خمینی متوقف شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون شش کیلومتر از حفاری و قطعه‌گذاری این بخش از تونل خط ۳ مترو انجام شده و یک کیلومتر آن باقی مانده است، گفت: عملیات اجرایی عبور از زیر خط ۲، از ۷ صبح فردا آغاز می‌شود و پس از طی مسیر هفت متری، در ابتدای تونل خط ۲ توقف می‌کند. سپس ادامه عملیات پس از اتمام مسافرگیری خط ۲ در ساعت ۲۴ آغاز خواهد شد و TBM در ساعات شب از زیر تونل خط ۲ عبور می‌کند.

اسکندری با بیان اینکه کل مسیر عمرانی TBM، ۳۰ متر است، پیش‌بینی کرد که طی این مسیر ۴۸ ساعت به طول بیانجامد و صبح روز شنبه عملیات اجرایی یاد شده، به اتمام برسد.

 وی خاطرنشان کرد: از آنجا که این پروژه دو روز به طول می‌انجامد، امکان توقف مسافرگیری وجود نداشت، به همین خاطر تمهیدات ایمنی لازم پیش‌بینی شده تا این عبور به صورت ایمن و موفق انجام شود. به این ترتیب مقرر شده که سرعت قطارهای خط ۲ در هنگام عبور TBM به ۱۰ کیلومتر در ساعت کاهش یابد.

مجری بخش جنوبی خط ۳ متروی تهران، سربار تونل خط ۳ نسبت به تونل خط ۲ را شش متر عنوان کرد و گفت: پیش از این در خیابان مولوی از روی تونل خط ۷ عبور کرده بودیم، اما این عملیات در حالی انجام شد که خط یاد شده در حال بهره‌برداری نبوده است.

اسکندری در واکنش به ابراز نگرانی خبرنگاران از بروز حوادث احتمالی در جریان این پروژه، گفت: هیچ مشکل و خطایی وجود ندارد و احتمال موفقیت را ۱۰۰ درصد می‌دانیم.

وی با بیان اینکه مطالعات مربوط به عبور این تونل از زیر خط ۲ از سه سال قبل آغاز شده است، گفت: وضعیت خاک زیر تونل خط ۲ شناسایی شده و هیچ حفره‌ای در آن وجود ندارد، ضمن اینکه در برخی نقاط از بتن پرکننده استفاده شده و فشار دستگاه TBM نیز کنترل شده است.

اسکندری با اشاره به اینکه سنسورهای ابزارسنج روی سطح زمین نصب شده است، گفت: ممکن است نشست‌های میلی‌متری روی سازه تونل رخ دهد که با توجه به وجود این سنسورها، بلافاصله حفره‌ها را پر می‌کنیم.

وی به مردم اطمینان داد که اگر نشستی در جریان اجرای این پروژه رخ دهد، عملیات مسافرگیری در خط ۲ متوقف می‌شود تا هیچ خطری شهروندان را تهدید نکند.

وی در خاتمه با بیان اینکه یک کیلومتر از حفاری توسط دستگاه TBM در خط ۳ باقی مانده است، گفت: پس از عبور از این منطقه بحرانی تا رسیدن به شفت خروجی، هیچ مانعی وجود ندارد و تا پایان سال TBM از زیر زمین خارج می‌شود.

    نظرات