مشکل گازرسانی و فرسودگی شبکه برق در بازار زنجان

مشکل گازرسانی و فرسودگی شبکه برق در بازار زنجان

http://www.bananews.ir/ساماندهی شبکه‌های فرسوده برق و نبود گاز در بازار زنجان حکایتی طولانی دارد که اهالی این مجموعه تاریخی درگیر مشکلات ناشی از آن هستند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در این راه ادارات خدمات‌رسان برای اجرای طرح‌هایی در جهت رفع این مشکلات اعلام آمادگی می‌کنند؛ اما در عمل مانع اجرای این طرح‌ها اداره کل میراث فرهنگی این استان است. طبق گفته‌های رییس هیات امنای بازار، تمامی راهکارها از سوی کارشناسان مطرح شده است که متاسفانه مسوولان میراث فرهنگی قدمی در این رابطه برنداشته‌اند.
بازار زنجان یکی از طولانی‌ترین بازارهای مسقف کشور است و گردشگرانی که راه زنجان را در پیش می‌گیرند، بازار این شهر را به‌عنوان یک مجموعه تاریخی دیدنی در برنامه‌های سیاحتی خود قرار می‌دهند؛ اما این بازار اسیر وعده‌هایی شده است که اهالی بازار را می‌رنجاند. آنها انتظار دارند مسوولان‌ در روزهای سرد سال درباره سیستم گرمایشی بازاریان تدبیری بیندیشند.
سیدمحمد علویون، رییس هیات امنای بازار زنجان با بیان اینکه چندین سال است بازاریان پیگیر موضوع اصلاح شبکه‌های برق و طرح گازرسانی بوده‌اند، گفت: در این راه شرکت‌های توزیع برق و گاز استان و حتی کارشناسان سازمان نظام مهندسی استان ایده‌ها و راهکارهای خود را برای اجرای این طرح‌ها با درنظر گرفتن عدم‌تغییر در سیمای بازار ارائه داده‌اند؛ اما میراث فرهنگی استان در مرحله عمل پا پس کشیده است.
وی از نامه‌نگاری‌های چند سال اخیر با شرکت‌های گاز و سازمان نظام مهندسی برای اجرای نقشه گازرسانی بازار خبر داد و افزود: شرکت گاز برای اینکه منظره بازار به هم نخورد نصب علمک در ۸۰متری راسته‌ها را درنظر گرفت تا لوله‌های مشترک مصرفی از داخل مغازه‌ها عبور کند و حتی در داخل بازار به چشم نیاید؛ اما این طرح نیز از سوی میراث فرهنگی پذیرفته نشد.
علویون با تاکید بر ارتقای ضریب ایمنی بازار اظهار کرد: در فصول سرد سال بازاریان با چراغ نفتی، کرسی و سیستم‌های گرمایشی برقی روزگار می‌گذرانند که خطرات آن در چند مورد موجب آتش‌سوزی در مغازه بازاریان شده است.
رییس هیات امنای بازار زنجان از سه نوبت اقدام کارشناسی و نقشه‌کشی از کل محدوده مسقف بازار شامل بازار قیصریه، بازار حجت‌الاسلام و بازار بالا تا انتهای سعدی جنوبی و بازار پایین خبر داد و تصریح کرد: این در حالی است که بخشی از بازار میوه‌فروشان و جگرکی‌های این نقطه از بازار از نعمت گاز برخوردارند و انتظار داریم، مسوولان‌ میراث فرهنگی به‌عنوان حافظ مجموعه‌های تاریخی ضوابط و قوانین مربوط برای کل بازار را عملی سازند.
فرسودگی شبکه موجب افت ولتاژ می‌شود
در رابطه با طرح ساماندهی شبکه‌های فرسوده بازار و اصلاح آن نیز مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان گفت: فرسودگی شبکه موجب افت ولتاژ در شبکه می‌شود و شرکت نمی‌خواهد افت ولتاژی که موجب پرت است، در شبکه باقی بماند.
محسن رضایی اجرای این طرح را نیازمند همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان دانست و تصریح کرد: اهالی بازار در این رابطه همکاری دارند و اجرای این طرح را ضروری می‌دانند؛ اما همکاری و تعامل سایر دستگاه‌ها به‌ویژه میراث فرهنگی حائز اهمیت است. این شرکت در سال ۸۳ نیز کار ساماندهی شبکه‌های برق بازار را اجرا کرد. در آن زمان با صرف ۱۲میلیون تومان هزینه چراغ‌های لوستر به شکل فانوس‌ برای جلوه دادن به سیمای بازار خریده و نصب شد؛ اما با گذر زمان این روزها از این چراغ‌ها خبری نیست.
نباید هویت بازار به‌هم بخورد
مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز در این باره گفت: شرکت توزیع برق ساماندهی سیم‌های برق را از وسط راسته‌ها با پنج رشته سیم مسی کلفت با سازه‌های نگهبان در برنامه دارد که همین امر موجب به‌هم خوردن نما و سیمای بازار می‌شود. امیر ارجمند تصریح کرد: زیر نورگیرها سیم‌های ناهمگون و فشار قوی که سیمای بصری بازار را به‌هم می‌زنند نباید نصب شود. وی با تاکید بر اینکه اجرای چنین طرح‌هایی ذهنیت منفی از یک مجموعه تاریخی در ذهن بازدید‌کنندگان به جا می‌گذارد، اعلام کرد: از هر طرحی که سیمای بصری بازار را به‌هم نزند و هویت این مجموعه تاریخی را زیرسوال نبرد استقبال می‌کنیم. با این حال جای این سوال باقی است که آیا ضوابطی برای اجرای طرح‌های رفاهی در اماکن تاریخی وجود ندارد‌ یا این ضوابط برای بازار زنجان پیش‌بینی نشده است؟

 

    نظرات