واکنش به حباب در بازار مسکن

واکنش به حباب در بازار مسکن

http://www.bananews.ir/معاون بازرسی اتحادیه مشاوران‌املاک تهران در واکنش به چالش موجود در بازار مسکن اعلام کرد: ما نظارت جدی بر نحوه اعلام قیمت‌‌های فروش آپارتمان از سوی دلالان و واسطه‌های بازار را از این هفته آغاز خواهیم کرد و ضمن کنترل آگهی‌هایی که در برخی روزنامه‌ها منتشر می‌شود، جلوی اعلام عمومی «قیمت‌پیشنهادی» را خواهیم گرفت. درباره احتکار آپارتمان‌ در تهران، یک کارشناس زبده در حوزه اقتصاد مسکن تاکید کرد: در حال حاضر ریسک به تعویق‌انداختن فروش آپارتمان نوساز در حدی است که شاید فروش آن در هفته‌های باقی‌مانده از سال، سود بهتری را نسبت به سال آینده، نصیب مالکان کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) معاون بازرسی اتحادیه مشاوران‌املاک تهران، پیگیری نسبت به آنچه دنیای‌اقتصاد پنج‌شنبه گذشته درباره نابسامانی تازه‌ شکل‌گرفته در بازار معاملات مسکن نوشت را آغاز کرد.
در بازار مسکن، گروهی از مالکان آپارتمان‌های نوساز، برخی سازنده‌ها و سرمایه‌گذاران و همچنین عده‌ای از دلالان ملک با نوع فعالیت‌شان باعث ایجاد فضای مصنوعی شده‌اند؛ طوری که در هفته‌های اخیر با خروج فروشنده‌ها از بازار، حجم فایل‌فروشی در بنگاه‌ها با افت شدید روبه‌رو شده و قیمت‌های پیشنهادی اعلامی برای معدود آپارتمان‌های آماده‌فروش نیز رشد قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرده است.
این کمبود عرضه و رشد قیمت، در شرایطی که تقاضای‌موثر در بازار زمستانی مسکن، وسعت گرفته است، هم‌اکنون معاملات را به رکود کشانده و مشکلاتی را در بازار به وجود آورده است.
حسام عقبایی، معاون بازرسی اتحادیه مشاوران‌املاک تهران در واکنش به چالش موجود، به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: ما نظارت جدی بر نحوه اعلام قیمت‌‌های فروش آپارتمان از سوی دلالان و واسطه‌های بازار را از این هفته آغاز خواهیم کرد و ضمن کنترل آگهی‌هایی که در برخی روزنامه‌ها منتشر می‌شود، جلوی اعلام عمومی «قیمت‌پیشنهادی» را خواهیم گرفت.

عقبایی در عین حال، بخشی از رشد ‌قیمت مسکن در یکی دو ماه اخیر را نتیجه برهم خوردن تعادل بین عرضه‌وتقاضا عنوان کرد و گفت: میانگین قیمت مسکن در تهران از ابتدای سال تاکنون ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. رشد قیمت ناشی از این است که کسانی که در نیمه‌اول امسال تقاضای خرید ملکی‌شان را به تاخیر انداخته بودند، در نیمه‌دوم وارد بازار شدند و درست در این دوره، فروشنده‌ها با مشاهده رشد تدریجی قیمت، از بازار خارج شدند.
درباره احتکار آپارتمان‌فروشی در تهران، یک کارشناس زبده در حوزه اقتصاد مسکن نیز به «دنیای‌اقتصاد» گفت: هر چند در حال حاضر تقاضا در بازار اشتیاق زیادی برای خرید از خود نشان می‌دهد؛ اما سال آینده با اضافه‌شدن حجم واحدهای مسکونی نوساز به بازار، آن دسته از آپارتمان‌هایی که هم‌اکنون به صورت مصنوعی از بازار عرضه خارج شده، از اولویت خریداران کنار می‌روند و حتی در مقایسه با تازه‌سازها، دچار افت قیمت می‌شوند. فردین یزدانی تصریح کرد: بنابراین در حال حاضر ریسک به تعویق‌انداختن فروش آپارتمان نوساز در حدی است که شاید فروش آن در هفته‌های باقی‌مانده از سال، سود بهتری را نسبت به سال آینده، نصیب مالکان کند.
افزایش نظارت بر آگهی‌های املاک
معاون بازرسی اتحادیه مشاوران املاک تهران از افزایش نظارت بر فعالیت مشاوران املاک در خصوص اعلام آزادانه قیمت‌ها در قالب برخی آگهی‌ها خبر داد. حسام عقبایی ضمن تایید اینکه هم‌اکنون اعلام خودسرانه و بدون کنترل قیمت‌ها در آگهی‌هایی که از سوی واسطه‌ها و سایر فعالان بازار مسکن در روزنامه‌ها به چاپ می‌رسد خود یکی از مهم‌ترین عوامل تشنج در بازار مسکن است، به «دنیای اقتصاد» گفت: پیش از این نیز درخصوص نحوه نظارت بر نحوه درج آگهی معاملات املاک به خصوص در روزنامه‌ها مذاکراتی با مشاوران املاک، مدیران روزنامه‌ها و حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده بود؛ اما با تشدید نقش اعلام قیمت‌های کاذب در قالب برخی آگهی ها، درصدد هستیم با ابلاغ بخشنامه‌ای وارد فاز جدی تری از نظارت‌ها در این زمینه شویم.
وی با تاکید بر اینکه پیش از این نیز به مدیران روزنامه‌ها تذکر داده بودیم که قبل از درج آگهی نسبت به رویت جواز کسب مشاوران املاک اقدام کنند، خاطرنشان کرد: توجه به منافع مالی و همچنین افزایش تعداد آگهی‌هایی با مضمون «بی‌واسطه» که به صورت مستقیم توسط مالک به بازار فروش عرضه می‌شود و همچنین دلالانی که از اتحادیه جواز کسب ندارند هم اکنون عامل مهمی در افزایش التهاب‌های بازار مسکن محسوب می‌شود؛ هرچند مشاوران املاک دارای جواز کسب هم باید توجه داشته باشند که اجازه اعلام هر گونه قیمت در آگهی‌ها را ندارند حتی اگر قیمت‌ها واقعی و بدون حباب باشد.
عقبایی با تاکید بر اینکه در روزهای آینده به طور قطع پیگیری جدی‌تری در ارتباط با تقویت نظارت‌ها نسبت به ممنوعیت بنگاه‌های مسکن از اعلام قیمت‌ها در قالب آگهی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: پیش از این نیز مشاوران املاک سطح شهر تهران به خصوص آن دسته از مشاوران املاک فعال در نواحی جنوبی شهر به خاطر یکدست نبودن بافت محلات و وجود تفاوت‌های بسیار در کیفیت و قیمت واحدهای مسکونی، از درج قیمت فایل‌های موجود، پشت شیشه بنگاه منع شده بودند؛ به این ترتیب در صورتی که مشاور املاکی به دستورالعمل موجود در این زمینه بی‌اعتنایی کند با حکم تخلف صنفی، بنگاه وی پلمب می‌شود.
نوسازها گران‌تر از بقیه!
عضو هیات مدیره اتحادیه املاک تهران همچنین در واکنش به افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار معاملات خرید و فروش مسکن به «دنیای اقتصاد» گفت: هر چند برخی مسوولان از اعلام میزان افزایش قیمت مسکن خودداری می‌کنند اما مسکن، امسال در مقایسه با سال گذشته ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش قیمت داشت.
وی با تایید از بین رفتن تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار زمستانه معاملات مسکن خاطرنشان کرد: رکود در خرید و فروش مسکن در نیمه اول سال باعث انباشت تقاضای مصرفی از ابتدای سال به بازار در فصل زمستان شد. این در حالی است که هم اکنون تعداد فایل‌های فروش در بنگاه‌های مسکن به دلیل اینکه مالکان منتظر افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند، اندک است.
عقبایی ادامه داد: هم اکنون افزایش فاحش قیمت ها، بیشتر در میان واحدهای نوسازی است که سازنده به قصد سرمایه گذاری فعلا از فروش آن‌ها منصرف شده است؛ چرا که در روزهای پایانی سال امکان تبدیل سرمایه برای وی وجود ندارد.
«استمرار تقاضا» همیشگی نیست
در حالی که برخی مسوولان و صاحبنظران مسکن معتقدند افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن در زمستان بیشتر حالتی حباب گونه دارد، فردین یزدانی، کارشناس مسکن در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: توجیهی برای حباب گونه بودن افزایش قابل توجه قیمت مسکن در زمستان وجود ندارد؛ درحالی که سطح تورم عمومی قیمت‌ها بیش از این میزان افزایش، بوده است.
وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌ها در کنار افزایش میزان تقاضا نسبت به عرضه مسکن ظرف روزهای اخیر، دلیلی بسیار ساده دارد و آن تبعیت از تورم عمومی در اقتصاد کلان کشور است که سایر بخش‌ها را نیز مبتلا کرده است. این صاحبنظر در حوزه مسکن با تاکید بر اینکه هم اکنون انتظارات موجود در میان دو طرف خریدار و فروشنده انتظاری تورمی است که احتمال استمرار آن در آینده در میان طرفین وجود دارد، افزود: در حال حاضر خریداران با این نگاه که مسکن روز به روز گران‌تر می‌شود ورود به بازار مسکن یا همان تقاضای خود را پیش انداخته و مالکان هم به دلیل ترس از زیان و به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها عرضه واحدهای مسکونی را به تعویق انداخته‌اند.‌ یزدانی ادامه داد: به این ترتیب هر چند نمی توان وضعیت پیش آمده در بازار مسکن را به لحاظ افزایش تقاضا و افزایش قابل توجه سطح قیمت‌ها وضعیتی حباب گونه دانست، اما این پیش‌بینی وجود دارد که مالکان بر خلاف تصوری که دارند در آینده نزدیک به کمبود تقاضا برخورد کنند. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سالانه میزان ساخت و سازها افزایش می‌یابد، بسیاری از تقاضاهای موجود در بازار مسکن به سمت بازار مسکن‌های نوساز هدایت می‌شود که همین امر بازار را برای عرضه‌های به تعویق افتاده، با رکود مواجه می‌کند.
یزدانی ادامه داد: بر خلاف تصور برخی مالکان، با توجه به افزایش ساخت‌وسازها، استمرار تقاضای پیش افتاده در بازار مسکن در ماه های آینده پیش‌بینی نمی‌شود و در واقع این تقاضای پیش افتاده در بازار معاملات مسکن نوعی دوره گذار تلقی می‌شود که ناشی از التهابات گذرا در اقتصاد کشور است. وی تاکید کرد: به این ترتیب تصور موجود در ذهن مالکان و فروشنده‌های به حاشیه رفته مبنی بر اینکه تجربه سال‌های ابتدایی تا میانی دهه ۸۰ دوباره تکرار می‌شود، تصوری اشتباه خواهد بود.

    نظرات