جزئیات اقدامات بنیاد مسکن در مناطق زلزله‌زده

جزئیات اقدامات بنیاد مسکن در مناطق زلزله‌زده

http://www.bananews.irمدیرکل مسکن و شهرسازی آذربایجان شرقی در یک نشست مطبوعاتی گزارش جامعی از زلزله ۲۱ مرداد ۹۱ منطقه ارسباران و آذربایجان و نحوه کمک‌رسانی، بازسازی و ساخت واحدهای مسکونی و دامی خسارت‌دیدگان زلزله در ۳۰۶ روستای خسارت دیده ارائه کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس قربان محمدی با اشاره به رسالت اصلی بنیاد در بازسازی مناطق زلزله‌زده خاطرنشان کرد: متاسفانه در اوایل بررسی نقاط خسارت دیده وعده وعیدهای بعضی از مسوولان و مراجعان به روستاها، بدون توجه به امکانات آب و هوایی منطقه مشکلاتی را برای ما به‌وجود آورد اما با مساعد شدن هوا و با به‌کارگیری ۶۰ اکیپ تخصصی در روستاهای شهرستان‌های هریس، اهر و ورزقان به‌صورت شبانه‌روزی به بررسی خسارات پرداختیم و در نتیجه ۱۹۵۰۰ پرونده خسارت تشکیل شد.
وی با بیان اینکه از بین کل روستاهای خسارت دیده ۵۶ روستا که صد درصد واحدهای مسکونی و دامی آنها تخریب شده بود برای بازسازی سریع در مرحله اول انتخاب شد، افزود: واحدهای کمک بنیاد مسکن استان‌های مازندران، کردستان، آذربایجان غربی، همدان، گلستان، قزوین و اردبیل در این مناطق مستقر شدند و با تقسیم وظایف و توزیع امکانات، آواربرداری و ساخت‌وساز شروع شد.
مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: با توجه به اینکه تهیه مصالح ساختمانی با در نظر گرفتن امکان افزایش بهای آنها قطعا مشکلات بعدی را در پی داشت، از این رو تهیه وسایل را به‌صورت کلان و سریع از نقاط سراسر کشور با قیمت‌های مصوب تهیه و دپو کردیم و ظرف ۳ ماه توانستیم ۱۲۴۵۰ واحد مسکونی، ۱۲ هزار فضای دامی و ۱۰ هزار کانکس را آماده تحویل به مردم روستاهای خسارت دیده کنیم.
مهندس محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر در هیچ یک از روستاهای زلزله‌زده کسی بدون مسکن وجود ندارد، افزود: با در نظر گرفتن مشکلات آب و هوایی و برف سنگین منطقه، ۹ هزار واحد مسکن که فونداسیون و اسکلت‌بندی آنها نیز به اتمام رسیده و اکثر صاحبان آنها نیز ساکنان فصلی هستند در تیرماه و نهایت مرداد ماه ۹۲ تکمیل و تحویل مردم خواهد شد.
وی هزینه ساخت هر واحد مسکونی را ۳۵ میلیون تومان عنوان و خاطر نشان کرد: جمع هزینه مناطق زلزله زده ۷۵ میلیارد تومان بوده است. مهندس محمدی با اشاره به خسارت به برخی مناطق اطراف تبریز افزود: در زلزله ۲۱ مرداد ۹۱، به حدود یک‌هزار واحد مسکونی روستاهای ناحیه اسپیران نیز خسارت وارده آمده بود که در مجموع ۲۰ هزار پرونده واحد مسکونی در بنیاد مسکن استان در این رابطه تشکیل شد که از این تعداد ۱۶ هزار واحد نیاز به تعمیر و بقیه احتیاج به بازسازی داشتند.
وی افزود: با پرداخت تسهیلات بانکی و وام‌های بلاعوض کار ساخت این واحدها نیز با کمک خود روستائیان انجام می‌شود.

    نظرات