چگونگی انتصاب و انتخاب مدیران شهری از نگاه«طلایی»

چگونگی انتصاب و انتخاب مدیران شهری از نگاه«طلایی»

http://www.bananews.ir/رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران با تشریح نظر کارشناسی خود درباره وظایف و چگونگی انتصاب و انتخاب سلسله مراتب مدیران شهری، ابراز عقیده کرد: شهردار تهران باید مستقیما توسط مردم انتخاب شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مرتضی طلایی در گفت‌وگو با ایسنا، شوراها را مصداق واگذاری کار مردم به مردم دانست و گفت: شورا زینت‌المجالس و تشریفاتی نیست، بلکه نهادی با ظرفیت‌های بالا است که باید به درستی از آن بهره برد.

وی معتقد است که ظرفیت شورایاری‌ها و امنای محلات در بسیاری از نقاط هم‌تراز شورای شهر تهران است و بعضا افرادی با تخصص و دانش بالا در آنها عضویت دارند که می‌توان با واگذاری مسوولیت به آنها، مشارکت معنادار مردم در اداره شهر و نیز اصل ۴۴ قانون‌اساسی را محقق کرد و لازمه این امر، تشکیل شوراهای محلی مطابق با قانون اساسی است.

تنگ‌نظری اجرایی، امکان انتخاب مدیران محلات از سوی شورایاری‌ها را نمی‌دهد

طلایی بر خلاف برخی دیگر از اعضای شورای شهر قائل به یکی بودن رییس شورایاری و مدیرمحله نبوده انتقاداتی مبنی بر اینکه پول و امکانات در اختیار مدیران محله است، اما شورایاری‌ها آنگونه که باید از اختیارات کافی برخوردار نیستند را رد کرد.

وی با بیان اینکه مدیر محله با ساختار مدیریت شهری رابطه طولی و با شورایاری‌ها رابطه عرضی دارد، اظهار کرد: شورایاری‌ها به هیچ وجه نباید وارد کار اجرایی شوند و امور اجرایی در سطح محلی را مدیریت محلات انجام می‌دهند. کمااینکه شورای شهر تهران وارد کار اجرایی نمی‌شود.

وی فقدان امکان انتخاب مدیران محلات از سوی شورایاری‌ها را ناشی از تنگ‌نظری اجرایی دانست و افزود: در شرایط فعلی به دلیل مشکلات اجرایی، چنین امکانی وجود ندارد و شهرداری مدیران محلات را انتخاب می‌کند.

چگونگی انتصاب و انتخاب مدیران شهری از نگاه طلایی

شهردار تهران را مردم باید مستقیما انتخاب کنند

طلایی درباره چگونگی انتصاب و انتخاب سلسله مراتب مدیران شهری هم گفت: شهردار تهران را مردم باید مستقیما انتخاب کنند و شهرداران مناطق به صورت مشارکتی از سوی شهردار تهران و شورایاری‌ها انتخاب شود. بر همین اساس، انتخاب شهردار ناحیه باید با مشارکت شهراران مناطق و شورایاری‌ها انجام شود و در نهایت، مدیران محلات باید توسط شورایاری‌ها انتخاب شوند.

این عضو شورای شهر تهران درباره نحوه تقسیم وظایف این سلسله مراتب مدیریتی به ایسنا گفت: شهرداری مرکز وظیفه سیاست‌گذاری در ابعاد کلان مدیریت شهری را در تعامل با شورای شهر بر عهده دارد؛ شهرداری منطقه موظف است که امور عمرانی، خدماتی و ترافیکی کلان را انجام می‌دهد؛ شهرداری ناحیه خدمات شهری محلی و بخشی را ارائه می‌کند و در نهایت مدیریت محله در تعامل با شورایاری‌ها، اجرای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی در سطح محلات را دنبال خواهد کرد. بنابراین، این ادعا که وظایف شهرداران نواحی و مدیران محلات هم‌پوشانی دارد، رد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اولویت کار مدیریت محله و شورایاری‌ها، انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است، خاطرنشان کرد: البته مواردی نظیر برقراری ارتباط با مسوولان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مدیریت شهری، انعکاس مطالبات مردم به مسوولان و پیگیری آنها تا رسیدن به نتیجه از دیگر وظایفی است که مدیران محله و شورایاری‌ها بر عهده دارند.

اصلاح قانون شوراها امکان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را فراهم می‌کند

قانون همزمانی انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری را تکلیف کرده و همه باید تمکین کنیم

طلایی در ادامه گفت‌گوی خود با ایسنا، با اشاره به اینکه شورای شهر پیگیر برگزاری انتخابات شورایاری‌هاست، گفت: از مجلس درخواست کرده‌ایم که در جریان اصلاح قانون شوراها، سازوکار برگزاری به‌هنگام این انتخابات را هم لحاظ کند.

وی یادآور شد: تا زمانی که شرایط برپایی چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها فراهم نشود، اعضای شورایاری محلات در سمت خود باقی می‌مانند، بنابراین احتمالا برگزاری این انتخابات به زمان شورای شهر چهارم موکول خواهد شد.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران همچنین، درباره همزمانی انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری اظهار کرد: نظر کارشناسی بنده این بود که این دو انتخابات به‌صورت جداگانه برگزار شود، اما از آنجا که قانون همزمانی این دو انتخابات وجود دارد، در شرایط فعلی همه باید به قانون تمکین کرده و زمینه برگزاری انتخابات پرشور را فراهم کنیم.

    نظرات