پایان تاثیر مُسکن‌ها بر تب مسکن در شیراز

پایان تاثیر مُسکن‌ها بر تب مسکن در شیراز

http://www.bananews.ir/طی دو ماه اخیر قیمت زمین، خانه و آپارتمان در کلانشهر شیراز به شدت افزایش یافته است به طوریکه در بعضی مناطق این افزایش حتی تا دو برابر قیمت های دو تا سه ماه قبل بوده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کارشناسان مشاور املاک در شیراز معتقد هستند که این افزایش حاصل ورود سرمایه‌های خرد و سرگردان مردم به بازار مسکن و رونق گرفتن معاملات بعد از رکودی شش تا هفت ماهه است.

بررسی‌های ایسنا از قیمت مسکن در مناطق مختلف شیراز نشان می‌دهد، قیمت هر متر آپارتمان در نقاط جنوبی این کلان شهر که تاکنون با استقبال کمتری مواجه بوده، اکنون بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ میلیون ریال در نوسان است، حال آنکه این قیمت در نقاط مرغوب این کلان شهر به بیش از ۸۰ میلیون ریال به ازای هر متر مربع نیز می‌رسد.

این ایام بنگاه داران و به اصطلاح مشاوران املاک، به فعال‌ترین و خوشحال‌ترین گروه تبدیل شده‌اند و به استثنای تعداد معدودی از فعالان این بخش که به واقع سعی در دامن زدن به تلاطم حاکم بر بازار را ندارند، اکثریت این گروه، عاملی بسیار تاثیرگذار در رونق و گرمی بازار مسکن در کلان شهر شیراز محسوب می‌شوند.

 تاکید اغلب بنگاه داران بر تداوم افزایش قیمت مسکن طی ماه‌های آینده، ایجاد جو روانی مبنی براینکه تعداد خریداران روز به روز بیشتر می‌شود و تلاش برای پر رونق جلوه دادن کار، تاثیری بر گرم شدن بازار خرید و فروش مسکن گذاشته است.

یکی از خریداران مسکن به خبرنگار ایسنا در شیراز گفت: ساکن بوشهر هستم و با توجه به اینکه مقداری پول داشتم بهترین راه را سرمایه‌گذاری آن را در مسکن دیدم!!

وی در پاسخ به این سوال که چرا شیراز را برای خرید انتخاب کرده‌اید، گفت: رونق بازار مسکن در شیراز بیشتر از هر نقطه‌ای است، من هفته گذشته آپارتمانی خریده‌ام که این هفته فروشنده حاضر است مبلغی بیشتر از مبلغی که خود خریده‌ام، بدهد!!

 چرخه معامله مسکن بین افراد و گروه‌هایی خاص، همواره یکی از معضلات این بخش بوده و هست، معضلی که به نوعی بازار گرمی محسوب می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: با توجه به رکودی که قبل از این بر بازار مسکن حاکم بود و با عنایت به روند قیمتی مصالح ساختمانی و وجود سرمایه‌های خرد و سرگردان نزد مردم، حرکت‌هایی در جهت سوق دادن این سرمایه به سمت مسکن طی ماه‌های اخیر در شیراز به وجود آمده است.

ضرغام صادقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا در شیراز با بیان اینکه نرخ تورم نیز یکی از عوامل تاثیرگذار براین بازار محسوب می‌شود، گفت: امروز تقاضا برای مصالح ساختمانی، زمین و مسکن، افزایش داشته و بازار هم تابع عرضه و تقاضاست، هرچه تقاضا بیشتر شود، شاهد رشد قیمت و خارج شدن کار از رکود هم خواهیم بود.

 

وی در خصوص قیمت‌های سرسام‌آور زمین و مسکن در شیراز و سیر صعودی آن و اینکه آیا مجلس قصد ندارد راهکاری برای قانونمند شدن ارزش گذاری املاک بیندیشد، گفت: مجلس همواره علاقه مند بوده و هست که در همه ابعاد روند کار را قانونمند و قابل نظارت کند.

صادقی با بیان اینکه در این مسیر دستگاه‌های نظارتی ابزار قانونی را برای نظارت و ارزیابی بر بازارهای تولید و مصرف در همه زمینه‌ها را دارند، گفت: بهترین راهکار هدایت سرمایه‌های خرد به سمت تولید است.

وی ادامه داد: اگر بتوان با جلب و جذب اعتماد مردم و ایجاد زمینه سوددهی مناسب، نقدینگی موجود در بازار که عمدتا سرگردان است را به سمت تولید در بخش‌های معدن، صنعت، گردشگری و کشاورزی سوق داد، به حتم می‌توان بازارهای کاذب ایجاد شده را در هر بخش، مسکن، خودرو یا هر بخش دیگر کنترل کرد.

صادقی با تصریح اینکه اقتصاد مردمی مد نظر همه مسئولان بوده و هست، گفت: در استان فارس و شیراز هم مجمع نمایندگان همواره به دنبال اندیشیدن راهکارهای مناسب در موضوع نظارت بر بازار و خصوصا هدفمند کردن نقدینگی و سوق دادن آن به سمت تولید بوده و هست.

او با اشاره به جلسه اخیر مجمع نمایندگان با بخش کشاورزی در فارس، گفت: امیدوار هستیم با همراهی مسئولان اجرایی، راهکارهای مناسبی را برای رونق دادن تولید در بخش کشاورزی که پایه اقتصاد فارس محسوب می‌شود، بیندیشیم.

صادقی در عین حال ورود نقدینگی به بازار مسکن را یک واقعیت دانست و گفت: عرضه و تقاضای واقعی باید بازار را متعادل کند، امروز اگر نیازسنجی شود، به تناسب شش ماه قبل، تغییر محسوسی در این نیاز ایجاد نشده اما عرضه و تقاضا به گونه‌ای دیگر است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بی‌تردید ایجاد جو روانی در بازار و در خصوص هر کالایی تاثیر زیادی در رونق یا رکود دارد، اکنون هم در بازار مسکن جو روانی ایجاد شده یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت است.

وی گفت: همه افراد این جامعه در قبال آنچه در آن اتفاق می‌افتد یا در آینده ممکن است اتفاق بیفتد، مسئول هستیم، مردم، مسئولان، نمایندگان مجلس، صاحبان سرمایه و همه افراد باید تلاش کنیم عملکرد و رفتار ما به گونه‌ای باشد که موجب التهاب در جامعه نشود.

وی گفت: باید عرضه و تقاضا فضای اقتصادی جامعه را مدیریت کند نه اینکه با ایجاد جوی روانی و دامن زدن به برخی مسایل، زمینه رشد را تنها برای معدودی از افراد فراهم کنیم.

 کارشناسان مشاور مسکن در شیراز معتقد هستند همواره بازار مسکن در ایام پایانی سال رونق بهتر و بیشتری داشته و دارد.

مشاوران املاک بر این اعتقاد هستند که سال آینده بار دیگر شاهد رکود بازار مسکن خواهیم بود و این روند افزایشی قیمت اگر چه ممکن است با کاهشی چشمگیر روبرو نباشد اما به واسطه رکودی که سال آینده ایجاد می‌شود، از التهاب بازار مسکن می کاهد.

فعالان این بخش تاکید و به مردم توصیه می‌کنند که با اندیشه کسب سودهای کلان به بازار مسکن وارد نشوند زیرا با کاسته شدن از التهاب حاکم بر آن، در بعضی از نقاط شاید خریداران از سرمایه‌گذاری خود در دوره‌های کوتاه یا میان مدت، منتفع هم نشوند.

کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که سوق دادن سرمایه‌ها و نقدینگی‌های مردم به سمت بازارهایی نظیر بورس یا کانال‌های مطمئن تولیدی، می‌تواند آثار بسیار وسیعی در متعادل و واقعی کردن قیمت‌ها داشته باشد.

 قیمت‌های مسکن در این کلان‌شهر همچنان سیر صعودی خود را طی می‌کند، این درحالی است که در بعضی نقاط، قیمت‌ها چنان بالا رفته که برای مالک نیز باورپذیر نیست.

شاید این افزایش قیمت‌ها و رخ‌دادهایی که به‌دنبال آن بازار را در همه ابعاد تحت تاثیرقرار داده و خواهد داد، رویدادهایی که روز جمعه امام جمعه شیراز را هم به واکنش واداشت، لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی را بیش از پیش یادآور و متذکر می‌شود که این اقتصاد مردمی نیست بلکه برهم خوردگی تعادل‌هاست که ضربه نهایی آن را گروهی خاص باید تحمل کنند.

    نظرات