۵۰ درصد ریزگردهای موجود درایران مربوط به کشور عراق است

۵۰ درصد ریزگردهای موجود درایران مربوط به کشور عراق است

http://www.bananews.irرئیس سازمان محیط زیست گفت: حدود ۱۵ درصد ریزگردهای موجود در ایران منشا داخلی، حدود ۵۰ درصد ریزگردهای موجود درایران مربوط به کشور عراق و بقیه مربوط به اردن، سوریه، شمال آفریقا و منطقه عربستان است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، محمد جواد محمدی زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون پروژه های مشترک متعددی میان ایران و عراق با هدف مقابله با پدیده ریزگردها تعریف شده و ایران به مدت سه سال با مسئولان عراق رایزنی کرده است تا آنها برای مقابله با این پدیده وعده همکاری و مساعدت داده اند.

محمدی زاده افزود: باید حداقل ۵۰ شرکت ایرانی به منظور درختکاری و تثبیت شن های روان در عراق فعالیت کنند .زیرا اراضی وسیعی باید درختکاری شوند.

معاون رییس جمهوری گفت: ایران به همراه کشور چین جزو کشورهای ممتاز آسیایی از لحاظ جلوگیری از توسعه بیابان است. در حال حاضرایران برنامه ای را برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار کانون های بحرانی تولید ریزگرد در کشور عراق تهیه کرده است که مورد تایید دولت عراق قرار گرفته و دولت ایران برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده است .

وی همچنین از تلاش ایران برای جلب نظر موافق مجامع بین المللی برای مقابله با ریزگردها خبر داد و افزود : برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد ( یونپ ) متقاعد شده است که یک صندوق بین المللی برای کمک به برنامه مقابله با ریزگردها فعال شود و اعتبار ویژه ای به آن اختصاص یابد .

محمدی زاده ابرازامیدواری کرد که با اعتبار اختصاص یافته از سوی کشور عراق و اعتبارانی که کشورهای دیگر مانند سوریه ، اردن ، عربستان و کویت اختصاص داده اند ، همکاری منطقه ای منسجمی برای مقابله با ریزگردها شکل گیرد.

به گفته وی مدیریت منابع آب نیز برای مقابله با پدیده ریزگردها بسیار مهم است . منابع آب در تالاب ها و کانون های بحرانی باید به گونه ای مدیریت شوند تا رطوبت زمین از بین نرود و ریزگرد تولید نشود که دراین زمینه ایران قرار است با عراق همکاری نزدیک داشته باشد.

محمدی زاده افزود: ریزگردی که داخل کشورتولید می شود بسیار محدود است و تحقیقات نشان می دهد بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ریزگرد منشا داخلی و ۸۵ تا ۹۰ درصد منشا خارجی دارد . در حال حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد ریزگردهای موجود درایران مربوط به کشور عراق و بقیه مربوط به بخشی از اردن ، سوریه ، شمال آفریقا و منطقه عربستان است.

وی ادامه داد: حدود یک سال و نیم قبل ایران با کشور عراق توافق کرد که در یک میلیون هکتار از کانون های بحران ریزگرد در عراق عملیات تثبیت شن های روان انجام شود. قرار شد این کار با اعتباری حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار که از سوی کشور عراق تامین می شود ، توسط متخصصان ایرانی انجام شود.این میزان اعتبارقراراست در مدت ۵ سال و سالی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار تامین شود.

وی گفت: ۱۷ کشور در منطقه آسیا گرفتار ریزگردها هستند و ایران هم اکنون کارگروهی را در منطقه فعال کرده است و کشورهایی مانند ترکیه ، قطر، سوریه و عراق به این جمع پیوسته اند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در مورد تالاب ها گفت: در زمینه حفاظت از تالاب ها در ایران اقدامات خوبی انجام شده است که مهمترین آن تعیین حق آبه تالاب هاست. هم اکنون وزارت نیرو متقاعد شده است بعد از تامین آب شرب ، حق آبه و آب مورد نیاز محیط زیست به خصوص تالاب ها را تامین کند.

وی ادامه داد: قبلا اولویت تامین منابع آبی برای وزارت نیرو به ترتیب شرب ، صنعت ، کشاورزی و محیط زیست بود اما اکنون محیط زیست بعد از شرب در اولویت دوم قرار گرفته است. نتیجه این اقدامات در تالاب شادگان نمایان است زیرا در حال حاضر این تالاب بعد از گذراندن یک دوره طولانی خشکی اکنون پرآب شده و از خطر نابودی خارج شده است.

محمدی زاده اظهارداشت: در حال حاضر حدود ۱۲ تا ۱۳ تالاب به نوعی با فقر آب مواجه اند که برای جلوگیری از نابودی آنها مدیریت یکپارچه تالاب ها پیشنهاد شده است به این معنا که تمام فعالیت ها در منطقه ای که تالاب وجود دارد یکسان و هماهنگ با تراز آب تالاب طراحی و اجرا می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست امروز - یکشنبه - با علی اللامی معاون و مشاور عالی وزیر محیط زیست عراق دیدار و گفت و گو کرد .

در این دیدار ماجد حمید راضی مشاور فنی وزیر محیط زیست عراق و مسوول پرونده مبارزه با بیابان زایی، رنه آکارون رییس یونامی (هیات یاری رسانی سازمان ملل ) در ایران و ˈ سالواتوره ˈ رییس یونامی در عراق حضور داشتند .

    نظرات