بدهی ۶۰ میلیارد تومانی ثمره بلاتکلیفی کشتی سازی اروندان

بدهی ۶۰ میلیارد تومانی ثمره بلاتکلیفی کشتی سازی اروندان

http://www.bananews.irمدیر عامل شرکت کشتی سازی اروندان گفت: مشکلات فعلی این شرکت ناشی از سوءمدیریت و عدم حمایت مالی در هشت سال اخیر است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ارسلان غمگین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مشکلات شرکت کشتی سازی اروندان را باید به دو بخش تقسیم کرد. قبل از واگذاری به سازمان تامین اجتماعی و بعد از آن.
غمگین مشکلات فعلی شرکت را ناشی از سوءمدیریت و عدم حمایت مالی در هشت سال اخیر دانست که شامل قبل و بعد از واگذاری آن به سازمان تامین اجتماعی است.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۳ که این شرکت در لیست فروش شرکت‌های دولتی قرار گرفت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اقدامات خود عملا باعث سقوط شرکت به سمت نابودی شد.
مدیرعامل شرکت کشتی سازی اروندان، مهمترین علت را در این خصوص انتصاب مدیران ضعیف و پروازی برای این شرکت دانست و گفت: مدیران انتصابی از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با پی بردن به سیاست این سازمان در مدت هشت سال شرکت کشتی سازی اروندان را بدون برنامه و به صورت روزمرگی اداره کردند به طوری که از سال ۱۳۸۳ با تغییرات جدید مدیریتی ،شرکت فاقد برنامه استراتژیک بود.
وی در خصوص شناور «کاتاماران» و مشکلات ایجاد شده در ساخت آن گفت: ساخت دو فروند شناور کاتاماران که در واقع یک پروژه ملی به شمار می رفتند با کسر سه میلیارد تومانی مواجه بود که در صورت تامین و یا حتی مجوز اخذ وام تکمیل می شد، اما با دستور سازمان گسترش، هیئت مدیره و مدیرعامل وقت با اخذ وام ۱۰ میلیارد تومانی و پرداخت در وجه کارفرما پروژه را فسخ کردند که همین وام امروزه بزرگترین بدهی کشتی سازی اروندان (در حدود ۲۷ میلیارد تومان) تبدیل شده است و عملا باعث تحریم اروندان توسط کلیه بانکهای کشور شده است.
غمگین با مهم دانستن تکنولوژی ساخت این شناورها عنوان کرد: تکنولوژی ساخت شناور آلومینیومی کاتاماران در سطح دنیا توسط هفت شرکت از جمله شرکت کشتی سازی اروندان انجام می شود.
مدیرعامل کشتی سازی اروندان با اشاره به مشکلات شرکت بعد از واگذاری به سازمان تامین اجتماعی افزود: شرکت کشتی سازی اروندان در اسفندماه سال ۱۳۸۸ به تامین اجتماعی واگذار شد که از آن تاریخ تا ۹۱/۱۰/۱۲ این شرکت بلاتکلیف بود و در این مدت به دلیل بلاتکلیفی میلیاردها تومان ضرر و زیان علاوه بر بدهی ۶۰ میلیارد تومانی ثبت شده به شرکت تحمیل شد.
غمگین با برشمردن مشکلات تحمیل شده به شرکت، جریمه تاخیر در ساخت شناورهای لندینگ کرافت و افزایش هزینه ساخت آنها، هزینه مالی وام شناورهای کاتاماران و توقیف و فروش داراییهای شرکت از جمله دو دستگاه بوژی به قیمت فعلی ۱۰ میلیارد تومان و همچنین انواع تجهیزات سنگین را بخشی از مشکلات ناشی از این واگذاری دانست.
نائب رئیس هیئت مدیره شرکت کشتی سازی اروندان در خصوص پرداخت حقوق پرسنل کشتی سازی اضافه کرد: حقوق پرسنل و هزینه شرکت در طول بلاتکلیفی چند ساله بدون اینکه فعالیت قابل ذکری انجام شود از دیگر بحرانهایی بود که ما با آن مواجه بودیم و عدم النفع سرمایه ۲۱ میلیاردی شرکت را نیز از دیگر مشکلات این شرکت است.
غمگین در پایان یادآور شد: با ورود این شرکت به صنایع نفت و گاز و به خصوص ساخت و تعمیر دستگاه های حفاری دریایی اقدامات بسیار موثری برداشته شد که به زودی نتایج آن به اطلاع مردم خرمشهر و آبادان خواهد رسید.

    نظرات