۲۰۰ دشت کشور در معرض خطر قرار دارند

۲۰۰ دشت کشور در معرض خطر قرار دارند

http://www.bananews.irرئیس سازمان منابع‌طبیعی، امورجنگل‌ها و آبخیزداری کشور گفت: بیش از ۲۰۰ دشت کشور به خاطر افت سطح سفره‌های زیرزمینی در معرض خطر قرار دارند که باید برای بهبود وضعیت طرح‌های آبخیزداری به مرحله اجرا درآید.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا اورنگی با اشاره به ضرورت توجه به اجرای طرح‌های آبخیزداری در راستای اجرای مدیریت منابع آب، اظهار کرد: برای احیای منابع آب تاکنون در ۲۵ میلیون هکتار از اراضی طرح‌های آبخیزداری به مرحله اجرا درآمده است و هدف از اجرای آن کنترل فرسایش، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و کنترل رسوب است.
وی تصریح کرد: تاکنون با اجرای طرح‌های آبخیزداری ۳۶۰ میلیون متر مکعب آب استحصال شده است که این آمار نشان از اهمیت اجرای چنین طرح‌هایی است و به همین خاطر ۵۵ درصد از بودجه سازمان صرف اجرای این طرح‌ها می‌شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه متاسفانه به مقوله آبخیزداری توجه کمتری شده است، ابراز کرد: با اختصاص اعتبارات لازم قطعا گستره کار افزایش یافته و شاهد بهبود بیشتر وضعیت خواهیم بود.
وی به اجرای طرح کمربند سبز و دلایل کندی کار اشاره کرد و یادآور شد: اجرای چنین طرح‌هایی در اولویت قرار دارد؛ چراکه در این صورت مرز بین اراضی ملی و مستثنیات مشخص شده و کسی نمی‌تواند به منابع طبیعی تجاوز کند.
اورنگی ادامه داد: در این شرایط اجرای برنامه های ترویجی به راحتی انجام می‌شود اما با توجه به استانی شدن بودجه انتظار داریم استان ها خود در رابطه با جذب اعتبار به خوبی اقدام کنند تا بتوانیم اجرای طرح را با سرعت بیشتری پیگیری کنیم.
وی با بیان اینکه تاکنون در ۱۶ هزار هکتار از اراضی در معرض خطر طرح کمربند سبز به مرحله اجرا درآمده است، افزود: باید استانداران نیز در این رابطه به سازمان کمک کنند.
رئیس سازمان منابع‌طبیعی، امورجنگل‌ها و آبخیزداری کشور در بخش دیگری با اشاره به اجرای طرح کاداستر در همه اراضی ملی، ابراز کرد: مدیریت بر سرزمین از مهم‌ترین مسائلی است که امروزه در کشورهای پیشرفته پیگیری می‌شود و توجه به آن باعث توسعه کشور می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت بر عرصه‌های زمین از اصلی‌ترین برنامه‌هاست که گام نخست اجرای آن تهیه نقشه است که اگر تهیه نشود همه برنامه‌های اجرایی در کشور ابتر باقی می‌ماند.
اورنگی با بیان اینکه ۸۵ درصد از مساحت کشور مربوط به اراضی ملی و دولتی است، افزود: برای ساماندهی اطلاعات این اراضی برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده باید به دنبال ایجاد سامانه کاداستر بود که اگر این کار به‌طور کامل انجام شود قطعا شاهد حفظ عرصه‌های ملی خواهیم بود و کار در این رابطه شروع شده است و به خوبی در حال پیگیری است.
وی همچنین در بخش دیگری با اشاره به اجرای ۱۸۶ پروژه در حوزه‌های مختلف توسعه فضای سبز و پارک‌های جنگلی، اظهار کرد: این طرح‌ها با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال در ایام دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان منابع‌طبیعی، امورجنگل‌ها و آبخیزداری کشور به تهیه طرح احیاء و توسعه و بهره‌برداری از مراتع کشور اشاره کرد و افزود: ۸۵ میلیون هکتار مرتع در سطح کشور وجود دارد که برای ۴۰ میلیون هکتار طرح تهیه شده و ۱۶ میلیون هکتار در قالب طرح چراء و مرتعداری واگذار شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۱۶ هزار خانوار با ۸۳ میلیون دام از مراتع استفاده می‌کنند که این افراد در قالب ۳۸۰ تعاونی، ۲۷ انجمن با سازمان همکاری دارند.
اورنگی علوفه قابل استحصال از مراتع کشور را ۲۱ میلیون تن عنوان کرد و گفت: بیش از ۱۰ میلیون تن علوفه می‌توان از مراتع برداشت کرد.
وی در ادامه به بازپس گیری ۱۷۴ هزار هکتار از اراضی ملی از دست غاصبان اشاره کرد و یادآور شد: براساس برنامه ریزی‌های به عمل آمده تاکنون موفق شده‌ایم در ۲ میلیون و ۱۰۰ هکتار از بیابان‌های کشور طرح توسعه فضای سبز را به مرحله اجرا درآوریم.

    نظرات