فرصت سوزی تهیه گزارش روند تعدیل جهان نما /خطر زیر گوش میدان نقش جهان

فرصت سوزی تهیه گزارش روند تعدیل جهان نما /خطر زیر گوش میدان نقش جهان

www.BanaNews.irتعدیل برج جهان از سال ۱۳۸۳ تاکنون به یکی از چالش بر انگیزترین موضوعات میراث فرهنگی اصفهان و کشور تبدیل شده، چالشی که همچنان ادامه داد و اینطور که از شواهد امر بر می آید قرار نیست به این زودی ها ختم به خیر شود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) برجی که بنا به درخواست شهرداری اصفهان در سال ۱۳۷۴ در قالب طرحی به کمیسیون ماده ۵ ارایه شد تا با تغییر کاربری زمینی که قرار بود در طرح تفضیلی شهر فضای سبز شود به مکانی برای ساخت برجی در خور اصفهان تبدل شد.
پس از شروع کار ساخت برج درفاصله زمانی ۴ تا ۱۱ جولای ۲۰۰۲ (مردادماه سال ۸۱ ) نتیجه بازید گروهی از متصدیان برنامه ریزی شهری فرانسه به همراه کارشناس ایکوموس که از طرف کمیته میراث جهانی از محل میدان نقش جهان سبب شد تا این گروه در پایان سفر اعلام کنند که باید طرحی جامع برای برنامه ریزی شهری همراه با کنترل ارتفاع ساختمان در اصفهان اجرا شود.
به گفته این گروه "میدان نقش جهان را نمی توان منفرد و مجزا از اطراف آن دید و آنچه در قالب بافت تاریخی اصفهان ماند کمربندی دور تا دور میدان نقش جهان را در برگرفته موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد".
هشت سال زمان برای تعدیل چهار طبقه
نظر این گروه این بود که باید به منظور حفاظت از میدان نقش جهان بخشی از برج جهان نما تعدیل شود.
تعدیلی که از زمستان ۸۴آغاز و همچنان ادامه داد، در طول این مدت چندین بار یونسکو طی مکاتباتی از ایران خواسته تا نسبت به تعدیل بخش های مرتفع برج اقدام کند و هر بار برای ارایه گزارش نهایی تخریب زمانی را تعیین کرد که آخرین مرتبه آن اول فوریه سال ۲۰۱۲ است.
هرچند اول فوریه سال ۲۰۱۲ (۱۲ بهمن ماه) سال ۹۰ آخرین فرصت برای میراث فرهنگی بود تا مستندات مربوط به تخریب باقی مانده های بخش های طبقات جهان نما را برای ارسال به یونسکو آماده و ارسال کند.
اما بنا به گفته مسولین میراث فرهنگی استان اصفهان هنوز در این خصوص از طرف شهرداری اصفهان اقدامی صورت نگرفته است.
این گفته معاون حفظ و احیا سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به پرسش خبرنگار مهر درباره پیگیری روند تخریب بخش های باقی مانده برج جهان نما است.
ناصر طاهری با بیان اینکه شهرداری برای تخریب بخش های باقیمانده برج جهان نما قول مساعد داده، گفت: با گذشت یک سال هنوز گزارشی مبنی بر تخریب بخش های باقی مانده از سوی شهرداری به میراث فرهنگی ارسال نشده است.
طاهری با تاکید براینکه طی یک سال گذشته میراث فرهنگی استان چندین بارمکاتباتیبا شهرداری اصفهان برای تخریب بخش های باقی مانده برج جهان نما داشته، گفت: تا کنون شهرداری به هیچیک از نامه ها ی میراث فرهنگی استان پاسخ نداده است.
معاون حفظ و احیا سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه مستندات تخریب بخش های باقی مانده باید تا پایان فوریه ۲۰۱۲ به یونسکو ارسال می شود، گفت: بهمن ماه سال گذشته شهرداری عملیات تخریب را آغاز کرد اما هیچ گزارشی مبنی براتمام کار آن گونه کهمورد تایید نظر یونسکو باشد تا کنون برای میراث ارسال نشده است.
آینده خوبی در انتظار میدان نقش جهان نیست
مسئول تدوین پرونده های نامزد های ثبت جهانی کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه طی یکسال گذشته گزارشی مبنی بر تخریب بخش های باقی مانده جهان نما به تهران ارسال نشده، گفت: تعدیل برج جهان نما درخواستی بوده که یونسکو با توجه به ضوابط جهانی از ایران خواسته تا رعایت کند و دراین خصوص توضیحات لازم به مسئولین استان اصفهان داده شده اما هنوز اقدام موثری در پاسخ به این درخواست منطقی از سوی اصفهان داده نشده است.
محمد حسن طالبیان ادامه داد: تاخیردر این خصوص بی شک سبب خواهد شد تا یونسکو برعلیه ایران مصوبه صادر کند اقدامی که به نفع میراث جهانی کشور نخواهد بود.
طالبیان با اشاره به اینکه هرچه زمان برای ارایه گزارش نهایی طولانی تر شود شرایط برای ادامه فعالیت سخت تر خواهد شد، افزود: با توجه به مجموع توافق های صورت گرفته در استان گمان نمی کردم با گذشت یک سال هنوز موضوع ادامه پیدا کند.
مسئول تدوین پرونده های نامزدهای ثبت جهانی کشوربا گلایه از عدم همکاری مسولین استان اصفهان گفت: به طور حتم با ادامه این روند نمی توان پیشگویی خوبی برای میدان نقش جهان کرد.
تعدیل برج جهان نما یک درخواست منطقی است
طاهری می گوید: به هرحال تعدیل برج جهاننما یک خواست منطقی است که از سوی یونسکو مطرح شده و اگر به این خواسته جوابی منطقی داده نشود به طور قطع با عواقب بدی روبه روخواهیم شد.
طاهری بر این نکته تاکید دارد که این مشکل در حالی همچنان ادامه داد که طبق توافقات انجام گرفته سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سهم خود را برای هزینه تخریب به شهرداری اصفهان پرداخت کرده است.
شهرداری، تخریب بخش های مورد نظر به طور کامل انجام شده است
معاون اداری مالی شهرداری اصفهان اما نظری متفاوت با مسولین میراثدارد.
حسام نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه عملیات تخریب بخش های باقی مانده سال گذشته انجام شده، گفت: در زمان تخریب گروهی برای بازدید از سوی میراث فرهنگی به محل آمدند.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر کار تخریب به اتمام رسیده چراهنوز گزارشی در این خصوص به میراث فرهنگی ارایه نشده، گفت: این آمادگی وجود دارد که میراث فرهنگی برای بازدید و تهیه گزارش نهایی از تخریب صورت گرفته اقدام کند علاوه بر این اگر مسولین میراث فرهنگی اعلام کنند که چه گزارشی نیاز دارند شهرداری آن را تهیه و ارایه می دهد.
معاون اداری مالی شهرداری اصفهان با ابراز گلایه از عدم پرداخت سهم استانداری و نهاد ریاست جمهوری در پرداخت غرامت به منظور تخریب چهار طبقه از برج جهان نما گفت: با وجود پیگیری های فراوان هنوز ۲ میلیارد تومان غرامت تعیین شده بابت تخریبطبقات جهان نما به شهرداری اصفهان پرداخت نشده است.
گزارش : سمیه قنبری

    نظرات