۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه سالانه‌ تصادفات جاده‌ای

۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه سالانه‌ تصادفات جاده‌ای

http://www.bananews.irرییس پژوهشکده حمل‌ و نقل خسارت سالانه تصادفات جاده‌ای در کشور را ۲۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود عامری در نشست خبری کنفرانس ملی زیر ساخت‌های حمل‌ و نقل در پاسخ به خبرنگار ایسنا گفت: سالانه ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه تصادفات جاده‌ای در کشور است که می‌تواند با سیستم‌های جدید هم‌چون زهکشی آب جاده‌ها، تعداد تصادفات و در نتیجه تلفات کاهش یابد.
وی درباره‌ی بیشترین عامل تصادفات در راه‌های کشور گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده به وسیله نرم‌افزاری که طراحی کردیم، عوامل منجر به تصادفات، جرح و فوت به پنج دسته انسان‌ (عابر و راننده)، وسیله نقلیه، جاده، شرایط جوی و مجری قانون تقسیم می‌شود.
عامری با بیان این‌که بیشترین عامل تصادفات جاده‌ای کشور عامل انسانی با ۶۵ تا ۷۰درصد سهم از کل حوادث است گفت: راه‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد، وسیله نقلیه ۲۰ تا ۲۵ درصد و شرایط جوی تا هفت درصد در بروز سوانح جاده‌ای مؤثر هستند.
رییس پژوهشکده حمل‌ونقل تاکید کرد: نیروهای مجری قانون می‌توانند با حضور به موقع و گشت‌زنی در جاده‌های کشور میزان تصادفات را کاهش دهند.
وی با بیان این‌که پژوهش مقدمه‌ تولید دانش است گفت: ماموریت پژوهشکده حمل‌ و نقل آن است که نیاز‌های وزارت راه و شهرسازی را در تمام زیربخش‌های حمل‌ و نقل مطالعه کرده و پس از به نتیجه‌رسیدن، پروژه‌های پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.
عامری با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل‌ و نقل در ایران باید از لحاظ کمی و کیفی توسعه یابد افزود: نتایج به دست آمده از پژوهش‌ها می‌تواند وضعیت را بهتر کرده و فرآیند‌ها را اصلاح کند.
او با بیان این‌که ارزش مادی زیرساخت‌های حمل‌ و نقل در ایران بیش از پنج درصد از بودجه سالانه‌ای است که دولت برای تمام فعالیت‌ها هزینه می‌کند تاکید کرد: افزایش روند توسعه‌ی حمل‌ و نقل، توسعه‌ی پایدار و اقتصاد را به همراه دارد.
رییس پژوهشکده حمل‌ و نقل با اعلام اینکه اولین کنفرانس زیرساخت‌های حمل‌ و نقل ۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه در دانشگاه علم و صنعت با حضور فعالان عرصه‌ی حمل‌ و نقل و بخش‌های ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: علاوه بر حدود ۱۲۰ پروژه جاری که سالانه در پژوهشکده پیش می‌رود و بازه زمانی دو تا چهار ساله را برای به نتیجه رسیدن نیاز دارد، بالغ بر ۳۶۰ عنوان مقاله به دست ما رسیده است.
به گفته‌ی وی ۹۰ مقاله در شش گروه با محور‌های حمل‌ و نقل هوایی، دریایی و زمینی شامل ریلی و جاده‌ای با موضوعات ایمنی، اقتصاد، محیط زیست، پدافند غیر عامل و ابنیه فنی ارائه می‌شود.
عامری در پاسخ به ایسنا مبنی بر این‌که با توجه به ماه‌های پایانی دولت دهم چقدر ضمانت اجرایی برای پروژه‌هایی که چهار سال زمان صرف به نتیجه‌ رسیدن آن می‌شود، وجود دارد؟ گفت: اجرای این پروژه‌ها به دولت وابسته نیست بلکه به نظام بهره‌بردار بستگی دارد. کارشناسانی این پروژه‌ها را بررسی می‌کنند که از بدنه‌ ثابت موسسات و سازمان‌ها هستند.
رییس پژوهشکده حمل‌ و نقل به اجرای پروژه سیستم ناوبری برای نزدیک‌شدن فاصله پروازی هواپیماها که در توافق با شرکت فرودگاه‌ها به بهره‌برداری رسید، اشاره و اظهار کرد: این سیستم که مجهز به سامانه پیشرفته GNSS و یا RNEV است، جایگزین سیستم سنتی گذشته شد و باید مورد آزمایش قرار می‌گرفت بدین منظور از شبیه‌ساز شرکت هواپیمای لوفتهانزا استفاده شد و در نتیجه تست‌های لازم را با موفقیت پشت سر گذاشت.
وی افزود: این سیستم جدید ناوبری در باند پرواز ۲۹ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با ایرباس ۳۴۰ که مجهز به این سیستم است، فعالیت خود را آغاز کرد که موفقیت‌آمیز بود؛ با این سیستم هزینه و آلودگی کاهش می‌یابد.
عامری هم‌چنین از انجام آزمایشات پنج‌ساله روی سیستم زهکشی جاده‌ای مبنی بر خارج شدن آب از جاده‌ها بر اثر بارندگی‌های شدید با استفاده از سیستم ژئوتکستایل اشاره کرد و گفت: این سیستم برای آزمایش تحمل ترافیک و تردد وسائل نقلیه سنگین در جاده تهران - قم و برای جذب آب در جاده قائمشهر - ساری از سوی سازنده ایرانی نصب شده و پنج سال است به طور مرتب عملکرد آن رصد می‌شود. کارهای آزمایشی این سیستم که تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است تا دو سال آینده ادامه خواهد داشت.
رییس پژوهشکده حمل‌ونقل در بیان پروژه‌هایی که پیش از این توسط پژوهشکده حمل‌ و نقل انجام شده است، به برگزاری مانور طوفان شنی در یزد اشاره و اظهار کرد: این مانور برای آمادگی ستاد اجرایی وزارت راه و شهرسازی بود تا بدانیم در شرایط بحران چگونه با مسائل مواجه شده و آن را کنترل کنیم.
به گفته این مقام مسوول ۹۹ درصد آیین‌نامه‌هایی که وزارت راه و شهرسازی به ویژه در زمینه‌ی حمل‌ و نقل دارد یا توسط پژوهشکده نوشته یا با مشارکت آن تدوین شده است.
عامری تاکید کرد: نقش آیین‌نامه و ارزش آن در ایران مغفول مانده است. بسیاری نمی‌دانند آیین‌نامه مجموعه‌ای از معیارهای پذیرش، سنجش و یا رد و قبول هر موضوعی هستند که باید پیگیری و اجرا شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در گرفتن پروژه‌های پژوهشی از دستگاه‌های اجرایی اصلا موفق نیستیم زیرا اعتقادی به پژوهش وجود ندارد و اگر مسوولان به این امر اهمیتی ندهند، پژوهشکده‌ها منحل می‌شوند.

    نظرات