قبوض مصرفی برق بار دیگر لرزه بر اندام زلزله زدگان ارسباران انداخت

قبوض مصرفی برق بار دیگر لرزه بر اندام زلزله زدگان ارسباران انداخت

http://www.bananews.irبعد از وقوع زلزله ۶٫۲ ریشتری ارسباران و شروع فصل سرما در این منطقه مردم برای نجات خود و خانواده شان از سرما به ناچار از هیتر برقی استفاده کردند ولی غافل از اینکه لرزه دیگری در راه است و آن قبوض مصرفی برق است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) زلزله مرداد ماه ورزقان و هریس و اهر باعث تخریب ۱۵ هزار واحد مسکونی در شمال شرقی استان آذربایجان شرقی شد که به بازسازی کامل احتیاج داشتند و از این تعداد۶هزار خانه به صورت صددرصد تخریب شد .با شروع فصل سرما مردم در چادرها به وسایل گرمایشی برقی پناه آوردند.تا از سرمای سوزانده ارسباران خود را نجات دهند.

در همین اثنا چند نفری از هموطنان زلزله دیده مان دچار حادثه آتش سوزی شدند ولی با همت مسئولین کانکس ها تهیه شدند تا مردم از چادرها رهایی یابند.ولی کار به اینجا ختم نشد,قبوض چند میلیون ریالی برق در راه بود تا یک بار دیگر زلزله زدگان ارسباران را بدهکار نمایند.

در بازدیدمان از مناطق زلزله زده  که برای بررسی  مشکلاتشان به منطقه رفته بودیم در خصوص قبوض ارسالی اداره برق با یکی از زلزله زدگان شهرستان ورزقان که دچار سردرگمی شده بود به صحبت نشستیم او می گفت: مسوولان شرکت توزیع برق روزهای اولیه وقوع زلزله با مراجعه به خانه ام اعلام کردند سیم کشی از کنتور منزلم به داخل چادرهایی که در همسایگی ام نصب شده بود مانعی ندارد.

حجت اشرفی افزود:پس از هماهنگی با ماموران این شرکت اقدام به سیم کشی برق ازداخل کنتور به پانزده چادرنصب شده دراطراف منزلم کردم و تا پایان احداث خانه هایشان تامین برق مصرفی آن ها از این طریق بود.

وی ادامه داد:در حال حاضر با دو قبض برق سه میلیون ریالی و یک میلیون و۴۵۰ هزار ریالی مواجه هستم و بار روانی این ارقام بیشتر از خود زلزله است.

اشرفی همچنین اظهار داشت:حمام منزل خود را نیز در اختیارهمسایگان قرار داده بودم وحتی غذاهایشان دراین خانه تهیه می شد.

اعمال تخفیف در قبوض زلزله زدگان در ردیف خدمات دولت قرار گیرد

نماینده مردم شهرستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت:خدمات دهی به زلزله زدگان آذربایجان شرقی در حال حاضر ادامه دارد و لازم است تا اعمال تخفیف در قبوض زلزله زدگان در ردیف خدمات دولت قرار گیرد.

الله وردی دهقان افزود: مصرف رایگان از نیروی برق در روزهای اولیه وقوع زلزله و کاهش شدید دما باعث شد تا وسایل گرمایشی برقی به اولین امید مردم تبدیل شود و دیگر کسی به فکر بهینه سازی در مصرف نبود وحال شاهد مبالغ زیاد قبوض مصرفی برق در مناطق زلزله زده ارسباران هستیم.

وی گفت:اگر مسوولان دولتی از وضعیت بدی که برای مردم ارسباران پس از زلزله به وجود آمده است آگاه هستند نباید به جای حمایت مشکلات آن ها را افزایش دهند.

تخفیف قبوض مصرفی برق زلزله زدگان آذربایجان شرقی منوط بر دستور وزیر نیرو

مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی از افزایش میزان مصرف برق در مناطق زلزله زده این استان خبر داد و گفت: اعمال تخفیف در قبوض برق مصرفی زلزله زدگان تنها با اجازه هیئت دولت وزیر نیرو امکانپذیر است.

یوسف سرافراز در گفتگو با خبرنگار مهر افزود :بدون اخذ مجوز از وزیر نیرو اعمال هر تخفیفی غیر قانونی است و این شرکت می تواند نسبت به تقسیط این مبلغ اقدام کند.

سرافراز تصریح کرد:هزینه برق مصرفی زلزله زدگان منطقه ارسباران بیش از انتظار است و با مبلغ قبوض برق مصرفی قبل از وقوع زلزله اختلاف زیادی دارد.

وی با اشاره به رایگان بودن مصرف برق در روزهای اول وقوع زلزله اظهارداشت:علی رغم آموزش های ارائه شده به این عزیزان باز هم شاهد عدم استفاده بهینه از برق در این منطقه بودیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی اعلام کرد:پس از نصب کنتور های برق با واگذاری واحد های مسکونی و دامی درسه شهرستان ورزقان اهر و هریس و همچنین روستاهای تابعه برای هرکیلووات ساعت مبلغی معادل با سایر روستاهای استان لحاظ شده است.

وی ادامه داد:کاهش مبلغ هرکیلووات ساعت برق مصرفی در مناطق زلزله زده ارسباران نیز در حالی اجرایی خواهد شد که ازطرف هیئت دولت و وزیر نیرو در راستای حمایت و خدمات دهی به زلزله زدگان این استان در این رابطه مجوز صادر شود.

ما هم امیداواریم که مسئولان به فکر مردم زلزله زده گان باشند تا مشکلات نداشتن سرپناه مناسب و غم از دست دادن عزیزنشان مرتفع گرددو مسایل دیگری بر دردها و آلام شان اضافه نشود.

گزارش از یعقوب قلندری نژاد و اسد بابایی

 

    نظرات