یحیی‌زاده: پرداخت محدود وام ۵۰ میلیونی موجب گرانی مسکن می‌شود

یحیی‌زاده: پرداخت محدود وام ۵۰ میلیونی موجب گرانی مسکن می‌شود

http://www.bananews.irیک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، افزایش وام ساخت مسکن به ۵۰ میلیون تومان را به دلیل محدودیت در عرضه، دارای آثار تورمی و رشد فزاینده قیمتها دانست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجلال یحیی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مجلس در بررسی‌هایی که در خصوص توزیع تسهیلات بانکی در سال ۱۳۹۱ انجام داد به این نتیجه رسید که یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات اقتصادی کشور بی‌برنامگی بانکها در توزیع اعتبارات مربوط به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله تولید، کشاورزی، صنعت، خدمات و مسکن است.

نماینده مردم یزد یادآور شد: شورای پول و اعتبار هر سال سهم بخش‌های کشاورزی، مسکن، صنعت و خدمات از تسهیلات بانکی را مشخص می‌کند ولی در گزارش دیوان محاسبات به تخلفات آشکار بانکها در تخصیص سهم هر بخش اشاره شده است.

به گفته وی، براساس این گزارش میزان توزیع تسهیلات بانکی به بخش مسکن به صورت خارج از قاعده و به میزان بسیار زیادی از سهم تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار انجام شده است. این اقدام بانکها نه تنها مشکلات مسکن را برطرف نکرده بلکه موجب افزایش مشکلات بخش‌های صنعت، کشاورزی و کل اقتصاد شد به بیان دیگر بانکها از سهم سایر بخش‌های اقتصادی کاسته و حجم عظیمی از نقدینگی را به بازار مسکن تزریق کردند.

وی افزایش وام ساخت مسکن به ۵۰ میلیون تومان را دارای آثار روانی و تورمی دانست و افزود: با توجه به شرایط موجود اقتصادی هرگونه افزایش وام ساخت مسکن به ویژه آن بخش از تسهیلات ساخت مسکن که به تعداد محدود پرداخت می‌شود موجب دامن‌زدن به افزایش قیمت مسکن می‌شود.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی افزایش ۱۰ میلیون تومانی وام ساخت مسکن را زمینه‌ساز افزایش مشکلات اقتصادی به ویژه در بخش مسکن دانست و افزود: اقتصاد کشور اکنون با دو مشکل بزرگ دسته و پنجه نرم می‌کند مشکل اول پرداخت نشدن تمام و کمال سهم بخش‌های صنعت، کشاورزی و تولید از تسهیلات بانکی و مشکل دوم تزریق شدید نقدینگی به بخش مسکن و متراکم کردن نقدینگی در این بخش.

یحیی‌زاده محدود بودن تسهیلات ساخت مسکن را مزید بر علت دانست و افزود: پرداخت ۲۰ تا ۳۰ هزار فقره وام ۵۰ میلیونی تومانی ساخت مسکن در برابر هزاران متقاضی وام مسکن و خریدار واحد مسکونی بسیار ناچیز است. از این رو این امر در نهایت موجب شوک جدید قیمتی در این بازار می‌شود.

نماینده مردم یزد متذکر شد: تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن در دست عده‌ای محدود از یک طرف و صف چند هزار نفری متقاضیان خرید یا ساخت مسکن در طرف دیگر موجب تداوم نابسامانی‌های قیمتی در بخش مسکن می‌شود.

    نظرات