نرخ تورم ۹۲ به روایت معاون قالیباف

نرخ تورم ۹۲ به روایت معاون قالیباف

http://www.bananews.irجلسه دیروز شورای‌شهر تهران به تصویب یکی از مهم‌ترین ردیف‌های بودجه‌ سال۹۲ شهرداری اختصاص داشت، اما دومین موضع‌گیری اعضای شورا در برابر ارقامی که مدیران شهرداری در لایحه بودجه سال آینده مرقوم کرده بودند، صحن جلسه را به مناظره اقتصادی بین اعضا و مدیران تبدیل کرد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) معاون برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری‌تهران در این جلسه برای دفاع از درخواست افزایش ۵۰ درصدی بودجه مربوط به نگهداشت تهران-هزینه نگهداری شهر همچون جمع‌آوری زباله، آسفالت خیابان‌ها، نگهداری پارک‌ها و...- به پیش‌بینی‌ها از نرخ تورم سال۹۲ اشاره کرد و گفت: با احتساب نرخ تورم امسال، احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی و همچنین پرداختی‌های شب‌عید دولت به مردم، سال آینده حداقل ۴۰ درصد تورم در تهران خواهیم داشت.
اما اعضای شورای‌شهر در پاسخ به این استدلال معاون شهردار، موضوع فروش تراکم و تامین ۶۰ درصد درآمد شهرداری از این محل را پیش کشیدند و از مدیریت‌شهری تهران خواستند هزینه نگهداشت پایتخت را به جای افزایش بودجه از همین محل تامین کند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» شورای‌شهر دو هفته پیش کل بودجه سال۹۲ شهرداری را از رقم ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مدنظر شهرداری به ۱۰ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان کاهش داد و روز گذشته نیز بودجه مربوط به نگهداشت شهر را از ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رساند.
تورم واقعی را لحاظ کنید
مناف هاشمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران در دفاع از افزایش بودجه نگهداشت، توضیح داد: در کشوری زندگی می‌کنیم که اگر به واقعیت‌هایی توجه نکنیم، برنامه‌ها از ابتدا با اندکی انحراف اجرا می‌شود.
او با بیان اینکه بانک مرکزی تورم ۲۷ درصدی را رسما اعلام کرده است، گفت: نگهداشت شامل مواردی است که تبعا افزایش هزینه به دنبال دارد و تورم مستقیما بر آن اثرگذار است. به عنوان مثال در این دوره مدیریت شهری، سالانه ۱۵۰ بوستان به شهر تهران اضافه شده است، اما اگر حتی هیچ بوستان جدیدی احداث نشود، باز هم هزینه‌های جاری و نگهداشت بوستان‌ها افزایش می‌یابد.
او به خریدهای خارجی شهرداری تهران هم اشاره کرد و گفت: در پروژه‌هایی همچون باغ موزه دفاع مقدس و سایر پروژه‌های اراضی عباس‌آباد، اغلب خریدهای شهرداری خارجی است و همه در جریان افزایش نرخ دلار هستیم.
هاشمی ادامه داد: اگر شورای شهر واقعا تورم سال آینده را ۵ درصد پیش‌بینی می‌کند، اشکالی ندارد؛ اما نمی‌توان از هزینه‌های نگهداشت کم کرد!
او تاکید کرد: در مورد بودجه سرمایه‌ای می‌توان صرفه‌جویی کرد و هر پروژه‌ای که مد نظر شورای شهر نبود را اجرا نکرد؛ اما هزینه‌های نگهداشت جاری و دائمی است.
جلوی ریخت و پاش‌ها را بگیرید!
خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر در مخالفت با افزایش همسان بودجه نگهداشت با تورم اظهار کرد: ممکن است در نتیجه گرانی، هزینه‌ها افزایش یابد، اما بالاخره اقتصاد مقاومتی باید یکجا معنا پیدا کند.
دانشجو تاکید کرد: واقعیت این است که ریخت‌ و پاش در شهرداری زیاد است و همایش‌ها و بذل و بخشش‌های غیرضروری متعددی رخ می‌دهد و اموال شهرداری واگذار می‌شود. این موارد هم جزو واقعیت‌هاست که باید با آن برخورد شود.
او ادامه داد: تورم هزینه‌های مردم را افزایش می‌دهد، اما دلیلی ندارد که شهرداری دقیقا به میزان تورم، افزایش درآمد و در نتیجه افزایش هزینه برای سال آینده پیش‌بینی کند؛ بلکه می‌توان با صرفه‌جویی، بخشی از افزایش هزینه‌های نگهداشت را جبران کرد.
حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز هم راستا با انتقادات سایر اعضای شورا گفت: در شرایطی که حدود ۶۰ درصد از درآمدهای شهرداری تهران از محل فروش تراکم تامین می شود بنابراین باید تمام هم و غم خود را مصروف کاهش فشار به مردم در شرایط اقتصادی فعلی کنیم.
چهار نکته معاون شهردار
معاون شهردار تهران در برابر این انتقادات اعضای شورا به بیان چهار نکته اکتفا کرد و تصمیم‌گیری را بر عهده اعضای شورا گذاشت.
او عنوان کرد: اولا تمامی اقلام نیازمند نگهداری شهر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. ثانیا تورمی که دولت رسما اعلام کرده، حدود ۳۰ درصد است و از محل صرفه‌جویی، شاید بتوان ۱۵ درصد آن را جبران کرد.
هاشمی ادامه داد: سومین نکته این است که بنا بر اظهارات رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در شورای گفت‌وگوی دولت، قرار است شب عید ۷۰ هزار تومان یارانه و ۹۰ هزار تومان به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی پرداخت شود، بنابراین ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی توزیع می‌شود و این در حالی است که هر یک هزار میلیارد تومان نقدینگی، بین نیم تا یک درصد تورم را افزایش می‌دهد.
معاون شهردار تهران چهارمین نکته را اجرای احتمالی هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت: در شرایطی که تصور می‌کردیم فاز اول هدفمندی، تورم نداشته باشد، شاهد ۱۰۰ درصد تورم در جامعه هستیم و دولت ۳۰ درصد را رسما اعلام می‌کند. بنابراین اگر فاز دوم اجرا شود، باید تورم احتمالی را پیش‌بینی کنیم. دانشجو از اظهارات مناف هاشمی درباره «نرخ تورم» انتقاد کرد و گفت: منبع رسمی نرخ ۳۰ درصد را اعلام می‌کند. این چه حرفی است که شما می‌گویید تورم ۱۰۰ درصد است؟ این اعداد را بر چه مبنایی اعلام می‌کنید.
هاشمی پاسخ داد: بانک مرکزی تمامی اقلام مصرفی را بررسی و نرخ تورم را محاسبه می‌کند، اما در اقلام مصرفی، تورم بیش از این است. اگر شما به سوپرمارکت بروید، این موضوع مشخص می‌شود.
مناف هاشمی در حاشیه جلسه روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: تاکید شورا بر این است که با صرفه جویی کمبودها را جبران کنیم اما واقعیت این است که اقلام و احجام شهر تهران روز به روز اضافه می‌شود. این در حالی است که در سر جمع بودجه پیشنهادی دو هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان کاهش داشتیم که در بودجه همه معاونت ها تاثیرگذار بوده است.

    نظرات