بازار فولاد در انتظار

بازار فولاد در انتظار

http://www.bananews.irدر شرایطی که بازار فولاد روز دوشنبه تحت‌تاثیر قیمت ارز، با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو شده بود، دیروز دوباره جریان بازار به خصوص قیمت میلگرد کاهشی شد؛ به‌طوری‌که میلگرد در بازار آزاد به ۲ هزار و ۱۱۵ تومان رسید.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) گفته می‌شود از آنجا که برخی معامله‌گران با توجه به عرضه ذوب آهن در روز چهارشنبه ترجیح دادند کالاهای موجود در انبار خود را با قیمت روز فروخته و برای عرضه‌های چهارشنبه آماده شوند، این تاکتیک تا روز گذشته ادامه پیدا کرد؛ اما برخی از فروشنده‌ها از ظهر سه شنبه فروش را متوقف کرده و تا زمان تعیین قیمت‌های جدید در بورس کالا صبر کردند.
این موضوع علاوه بر کاهش قیمت‌ها در بازار مقاطع به افت نرخ پیشنهادی شمش هم منجر شد البته هنوز هم معامله‌گران بازار فولاد معتقد هستند تمامی قیمت‌های اعلام شده برای شمش تنها جنبه داغ کردن بازار را دارد و عملا محموله‌های زیادی برای معامله آن هم برای واسطه‌ها وجود ندارد و اگر هم محموله‌ای برای خرید به صورت قطعی وجود دارد از سوی تولیدکننده‌ها از قبل خریداری شده است.
در این میان بالاترین نرخ پیشنهادی بورس برای سبد ذوب آهن اصفهان در معاملات امروز یک هزار و ۹۵۸ تومان است که در صورت رقابت خریداران دوباره با افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ها روبه‌رو خواهیم شد.
سقف قیمت و نتایج حاصل از آن
در شرایطی که سقف قیمت‌ها همچنان در معاملات بورس اعمال می‌شود سوالی که در این میان وجود دارد ضرورت اعمال این نوع فعالیت‌ها و نتایج حاصل از آن است که همچنان مخالفانی دارد.
در این میان یکی از کارگزاران بورس کالا معتقد است در شرایطی که بازار فولاد همانند بسیاری از بازارهای دیگر نوسان‌پذیر است، تعیین سقف قیمت باعث از بین رفتن تعادل بازار می‌شود.
به گفته وی در حال حاضر در مورد معاملات ورق این موضوع زیاد دیده نمی‌شود؛ چرا که خریداران مقاطع افرادی هستند که نوسان‌گیر بوده و از تغییر قیمتی سود می‌کنند، اما بیشتر خریداران ورق، مصرف‌کننده واقعی هستند و از رشد قیمت دفاع نمی‌کنند.
به نظر این کارشناس بازار مکانیزم بورس‌های کالایی و هر بورس دیگری، تنها با تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا بدون هر گونه محدودیت است و اگر محدودیت‌ها چه کاهشی و چه افزایشی باشد از کشف قیمت‌های واقعی خودداری می‌کند.
تجربه نشان داده حتی در مورد معاملات محصولات مختلف در بورس کالا محدودیت‌ها تنها عامل تنش بیشتر می‌شود و اصولا یکی از دلایل نوسان‌های مداوم، تعیین سقف دامنه نوسان است و هیچ کسی نمی‌تواند مدعی بشود که در بورسی همچون بورس لندن محدودیت‌های قیمتی وجود دارد و باعث شده تا سطح قیمت‌ها در رینگ فولاد تا این حد پایین باشد؛ چرا که در این بورس عرضه‌های متنوع و تقاضاهای زیاد منجر به کشف نرخ‌های واقعی شده است.
به گفته این کارشناس بازار، موضوع سقف قیمت‌ها به مشتری هم بستگی زیادی دارد؛ برای مثال برخی خریداران، محصول را برای پروژه می‌خواهند و حاضرند کارگزار با هر قیمتی آن را تهیه کند؛ اما برخی دیگر حاضر به خرید با قیمت‌های بالاتر نیستند.
تاثیر بالعکس فولاد و مسکن
سوال دیگری که این روزها ذهن خریداران را درگیر کرده این است که میزان تاثیر‌گذاری فولاد بر قیمت مسکن چقدر است؛ اما به نظر برخی از معامله گران بازار فولاد، در حال حاضر این نوسان قیمت‌ها در بازار مسکن است که عامل نوسان قیمت فولاد می‌شود .
وی با تاکید بر اینکه عرضه‌های محدود‌تر در مقابل میزان تقاضا دلیل اصلی این نوسان است، می‌گوید: نا‌گفته نماند عرضه فولاد در کشور کمتر از مقدار تقاضا است و تا زمانی که با واردات این خلأ پر نشود افزایش قیمت مسکن، قیمت مصالح را به دنبال خود می‌کشد که علت سفته بازی‌هایی است که روی بازار مسکن صورت می‌گیرد.
به نظر این کارگزار بورس اگرچه موضوع تحریم‌ها به لحاظ واردات تاثیر زیادی بر قیمت واردات دارد؛ اما به نظر می‌رسد در برخی موارد موضوع تحریم‌ها مساله‌ای است که تنها به بازار وصل می‌شود و تنها بهانه‌ای برای عدم عرضه و رشد قیمت می‌شود.
در نتیجه به گفته وی در حال حاضر علاوه بر موضوع بالا بودن هزینه واردات مواد اولیه، حباب و جو روانی نیز عامل دیگری برای رشد قیمت‌ها شده است و تنها راه برای تعیین و کشف قیمت‌ها، انتظار برای عرضه‌های بورس کالا است که دیروز هم یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها بود.

    نظرات