رکود بازار مسکن سنگین‌تر می‌شود اگر ...

رکود بازار مسکن سنگین‌تر می‌شود اگر ...

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن معتقد است: در صورتی که تا پایان سال تغییری در شرایط اقتصادی ایجاد نشود شاهد رکود سنگین‌تری در بازار مسکن خواهیم بود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمدرضا سرحدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر قیمت مسکن بی‌ضابطه‌ روند رو به رشد دارد درصورتیکه قدرت خرید و امکاناتی برای مردم به وجود نیامده تا بتوانند وارد این بازار شوند.
وی تصریح کرد: چنانچه قیمت‌ها روند افزایشی داشته باشد، رکود نیز بیشتر می‌شود و توانایی خرید متقاضیان کاهش می‌یابد. از سوی دیگر فروشنده به دلیل نوسانات بازار و به امید افزایش قیمت ملک، رغبتی به فروش ندارد و رکود بازار سنگین‌تر از گذشته می‌شود.
سرحدی مهمترین راهکار برای کنترل قیمت در بخش مسکن را اینگونه بیان کرد که اگر وام ساخت مسکن افزایش پیدا کند در بخش ساخت مناسب است اما اگر این افزایش وام برای خرید داده شود، فعلا به صلاح بازار نیست چرا که جو افزایش قیمت از سوی مالکان را به همراه دارد.
این کارشناس با تاکید بر موثر بودن افزایش مبلغ وام ساخت مسکن گفت: اگر مبلغ وام خرید افزایش یابد، تورم نیز بیشتر می‌شود لذا افزایش مبلغ وام ساخت مفیدتر از افزایش مبلغ وام خرید خانه است.
این کارشناس مسکن اظهار کرد: باید وام خرید خانه معنی‌دار باشد. در کشورهای دیگر دیده می‌شود میانگین ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت خانه وام تعلق می‌گیرد و اقساط نیز به مبلغ اجاره‌بها و در طولانی‌مدت اخذ می‌شود.
وی با بیان اینکه اعطای وام با مبالغ بالا در کشور امکانپذیر نیست و طی چند سال اخیر راهکار دیگری همچون مسکن مهر برای خانه‌دارشدن افراد در نظر گرفته شده است، گفت: مسکن مهر در طرح اولیه خود مفید بود اما اگر نقاط مورد نیاز مسکن بهتر شناسایی می‌شد این طرح موفق‌تر بود.
سرحدی افزود: گاهی اوقات در نقاطی به دلیل نبود امکانات لازم این واحدها ساخته نشد و در مناطق دیگری ساخت و ساز صورت گرفت که چندان مورد استقبال نبود لذا اگر نیازسنجی دقیق‌تری انجام می‌شد رضایت بیشتری به همراه داشت.

    نظرات