روند قیمت میلگرد در بازار آزاد طی هفته گذشته

روند قیمت میلگرد در بازار آزاد طی هفته گذشته

http://www.bananews.irهمزمان با تشدید سفته‌بازی‌ها در بازار مسکن یکی از بهانه‌های اصلی برای رشد قیمت‌ها در این بازار بالا رفتن قیمت مصالح عنوان می‌شود؛اما بسیاری از کارشناسان بازار فولاد با اعتقاد به اینکه قیمت آهن آلات تنها ۳ درصد از هزینه ساخت مسکن را شامل می‌شود، این ارزیابی‌ها را منطقی نمی‌دانند. البته علاوه بر بازار مقاطع ساختمانی در مورد بازار ورق هم همین طور است و با وجود اصرار خودرو سازان بر تاثیر رشد قیمت ورق‌های فولادی بر قیمت خودرو در این خصوص هم تردید‌های زیادی از سوی معامله‌گران وجود دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از دنیای اقتصاد، اما در هر صورت هفته گذشته برخلاف جریان هفته‌های قبلی، قیمت انواع محصولات فولادی با کاهش روبه‌رو شد. کاهش قیمت ارز و عرضه کالاهای انباری از سوی تجار از دلایل اصلی کاهش قیمت‌ها در این بازار عنوان می‌شود، ضمن اینکه به گفته معامله‌گران برخورد با برخی تولید‌کننده‌ها و جریمه‌هایی که شامل حال برخی فروشنده‌ها شده است در این جریان بی‌تاثیر نبوده است، اما برخلاف کاهش قیمت میلگرد در بازار آزاد به ۲ هزارو ۷۰ تومان، قیمت‌ها در بورس با رشد مواجه شد؛ به طوری که فاصله قیمت‌های بورس و بازار به کلی از بین رفت و عملا انگیزه خرید نوسان‌گیران برای خرید از بورس کالا کاهش پیدا کرد؛ در نتیجه افزایش قیمت‌ها نه به دلیل تقاضای بالا بلکه به جهت عرضه‌های محدودتر انجام شد.
در بازار ورق هم برخلاف رشد قیمت‌ها در بورس کالا، قیمت‌ها در بازار آزاد کاهش پیدا کرد و حجم پیشنهاد کالا در بازار بالا رفت.


با توجه به روند بازار طی هفته گذشته و تحولاتی که به خصوص در بازار ارز می‌تواند اثر زیادی بر قیمت‌های فولاد و کاهش التهاب آن داشته باشد، به نظر می‌رسد این هفته، معامله‌گران بازار فولاد بیش از آنکه در انتظار عرضه و تقاضا و تعیین بازار بر اساس این دو فاکتور باشند در انتظار تصمیماتی هستند که مسوولان برای این بازار خواهند گرفت.
در این میان احتمال دارد به دلیل اینکه برخی انبارداران بخش عمده‌ای از کالاهای خود را طی هفته گذشته به فروش رسانده‌اند، این هفته با نقدینگی بیشتری وارد معاملاتی شوند که زمان تحویل آنها پایان سال یا سال ۹۲ است.
در این میان بعید به نظر نمی‌رسد که سطح قیمت‌ها در همین حد باقی بماند؛ به خصوص که بازار نشان داد به هیچ وجه از رشد قیمت‌ها به سطوح بالاتر حمایتی نمی‌کند. این در حالی است که همچنان برخی از معامله‌گران با اشاره به سطح واردات مواد اولیه به کشور انتظار بالا رفتن قیمت‌ها را دارند.

    نظرات