توسعه گازرسانی به روستاهای کردستان

توسعه گازرسانی به روستاهای کردستان

http://www.bananews.irنماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی، گازرسانی به روستاهای استان کردستان را در ماندگاری روستاییان در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها بسیار موثر دانست.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس سید احسن علوی در دیدار با مدیرعامل، معاونان و کارکنان شرکت گاز کردستان در سالن اجتماعات این شرکت در سنندج، مهاجرت روستاییان به شهرها و خالی شدن برخی از روستاهای استان در سال‌های جنگ تحمیلی و بعد از آن را یکی از مشکلات و معضلات کردستان دانست و افزود: بردن امکانات به روستاها یکی از مهم‌ترین راهکارها در ماندگاری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان بود که خوشبختانه در حوزه گازرسانی بسیار خوب عمل شد.
وی مهاجرت روستاییان به شهرها را به دلیل نبود امکانات رفاهی از جمله مراکز بهداشتی درمانی، آموزشی و سوخت دانست و گفت: خوشبختانه ورود گاز طبیعی به روستاها در ماندگاری روستاییان نقش بسیار موثری داشت.
وی با قدردانی از تلاش مسوولان و پیمانکاران شرکت گاز کردستان در توسعه گازرسانی به روستاها گفت: توقع مردم ساکن در روستاهای کردستان از شرکت گاز افزایش یافته و انتظار دارند تمام روستاها گازدار شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه از تلاش شرکت گاز کردستان در توسعه گازرسانی در سطح استان به‌خصوص روستاها قدردانی کرد و گفت: باتوجه به سخت و صعب‌العبور بودن مسیرهای استان، فعالیت عمرانی در این استان بسیار مشکل است، اما خوشبختانه شرکت گاز در این راستا بسیار خوب عمل کرده است.
علوی با اشاره به تصویب اعطای تسهیلات به شرکت‌های گاز استانی از سوی دولت، اظهار کرد: از طریق بانک مرکزی بحث پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت گاز کردستان را پیگیری خواهیم کرد.
علوی زمان فعلی را فرصت بسیار خوبی در جهت جبران عقب ماندگی‌های کردستان دانست و گفت: باید با اختصاص اعتبارات و امکانات بیشتر در جهت افزایش فعالیت‌های عمرانی در سطح استان تلاش کرد.
وی از مسوولان اجرایی خواست با تامین امکانات مورد نیاز مردم روستاها از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری کنند تا شاهد خالی شدن روستاها نباشیم.
وی همچنین از نبود برنامه مدیریتی خاصی در حوزه روستایی در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه سیاست گذاری کشور برای روستاها غلط است و باید این سیاست‌ها عوض شود.
محدودیت‌های بودجه‌ای مانع نشده است
مدیرعامل شرکت گاز کردستان نیز در ادامه این دیدار گفت: محدودیت‌های بودجه‌ای و عدم پرداخت تسهیلات بانکی مانع اجرای پروژه‌های گازرسانی این شرکت در استان کردستان نشده است.
مهندس محمد‌مهدی مهدوی، افزود: براساس قانون به هر یک از شرکت‌های گاز استانی یکصد میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی باید پرداخت می‌شد که شرکت گاز کردستان تاکنون یک ریال از این مبلغ را دریافت نکرده است.
وی با اشاره به مشکلات عدیده از جمله عدم تامین نقدینگی به موقع، عدم اختصاص تسهیلات بانکی و سخت و صعب‌العبور بودن مسیرهای گازرسانی و حجم وسیع مصوبات و تعهدات، گفت: مجموعه این عوامل مانع از اجرای پروژه‌های گازرسانی در سطح استان نشده است.
وی در ادامه شرکت گاز کردستان را در زمینه توسعه گازرسانی در استان به‌خصوص حوزه روستاها یکی از شرکت‌های برتر دانست و گفت: این شرکت در زمینه گازرسانی به روستاها در طول سال‌های ۸۹ و ۹۰ رتبه سوم کشور را کسب کرد.
به گفته وی در سال گذشته یک شهر، ۱۵۶ روستا، ۱۶۷ واحد صنعتی و ۱۰ جایگاه سی‌ان‌جی جدید گاز دار شد و ۴۶ هزار و ۷۲۰ خانوار جدید نیز به مجموع خانوارهای تحت پوشش گاز استان اضافه شد.
وی همچنین به عملکرد شرکت گاز کردستان در ۱۰ ماه امسال اشاره کرد و افزود: در این مدت با اجرای ۷۱۰ کیلومتر لوله‌گذاری و ۱۶هزار و ۷۰۰ مورد نصب انشعاب ۷۶ روستا، ۱۳۹ واحد صنعتی و یک جایگاه سی‌ان‌جی به جرگه مصرف‌کنندگان گاز طبیعی در استان اضافه شد و با ۳۲ هزار و ۵۰۰ اشتراک‌پذیری جدید، ۳۰ هزار و ۵۰۰ خانوار جدید نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.
وی اظهار کرد: اکنون عملیات گازرسانی در دو شهر صاحب و شویشه و ۹۵ روستا نیز فعال است.
به گفته وی ساکنان شهرهای شویشه و صاحب در دهه فجر امسال از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.
مدیرعامل شرکت گاز کردستان در ادامه سخنان خود وضعیت موجود شبکه انتقال و توزیع گاز طبیعی در استان را یک هزار و ۳۶۰ کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی، ۶۰ هزار و ۹۰ کیلومتر شبکه توزیع گاز، ۱۹۶ هزار انشعاب، ۳۳۷ هزار مشترک و ۳۶۱ هزار خانوار عنوان کرد.
مهندس مهدوی همچنین تعداد شهرهای گاز‌دار استان را ۲۲ مورد و روستاها را نیز ۶۲۴ مورد اعلام کرد و گفت: این رقم تا پایان دهه فجر امسال به ۲۴ شهر و ۶۷۱ روستا افزایش یافت.
وی ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت شهری استان را ۶/۹۹ درصد و جمعیت روستایی را ۶۴ درصد اعلام کرد.
وی همچنین تعداد واحدهای صنعتی گازدار استان را ۹۶۰ واحد، تعداد شهرک‌های صنعتی فعال بهره‌مند از گاز طبیعی را ۱۰ شهرک و تعداد جایگاه سی‌ان‌جی فعال را نیز ۴۸ مورد دانست.

    نظرات