آسمانخراش‌های ۲۰۵۰

آسمانخراش‌های ۲۰۵۰

http://www.bananews.irطراحان شرکت مهندسی ARUP‌، طرحی از آسمانخراش‌های آینده ارائه کرده‌اند که شامل یک ماژول انعطاف پذیر، سیستم‌های ساختمان هوشمند، برخوردار از فضای سبز داخلی و سیستم تصفیه هوا است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، پیش بینی می‌شود که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۹ میلیارد نفر برسد که ۷۵ درصد آنها در مناطق شهری ساکن خواهند بود؛ بنابراین آسمانخراش‌های آینده برای همسو شدن با شرایط مختلف باید از قابلیت تغییر و تحول برخوردار باشند.
طرح آسمانخراش هوشمند ARUP می‌تواند بعنوان یک زیرساخت هوشمند شهری مورد استفاده قرار گیرد.
این طرح از یک ماژول متحرک با قابلیت تغییر وضعیت برخوردار است و ربات‌ها بخش جدایی‌ناپذیر این سیستم محسوب می‌شوند که برای سرهم بندی و تغییر شکل محیط از آنها استفاده می شود.
در بخش داخلی نیز از مواد تغییر فاز استفاده می‌شود که قابلیت بازیابی حرارت را دارند؛ سیستم کنترل اختصاصی دما و روشنایی در ساختمان‌های هوشمند، قابلیت مدیریت وضعیت هوا و نور را برعهده داشته و با جمع‌آوری داده‌های محیطی می‌تواند دی اکسید کربن را از طریق نانو ذرات به اکسیژن تبدیل کند.
در سیستم حمل و نقل آسمانخراش‌های هوشمند آینده،‌ ایستگاه‌هایی در بین طبقات برای دسترسی سریع به قطارهای هوایی تعبیه می شوند که علاوه بر حذف فضای اختصاص یافته به ایستگاه‌ها، می‌توانند باعث مصرف سوخت کمتر و عدم نیاز به یافتن جای پارک شوند.
آسمانخراش هوشمند سال ۲۰۵۰ با بهره‌مندی از رنگ‌های فتوولتائیک، قادر به جذب حداکثری انرژی خورشید و ذخیره سازی در سلول‌های سوختی است؛ بخش دیگری از انرژی نیز توسط توربین‌های بادی یا جلبک‌های زیستی تأمین می‌شوند. در این آسمانخراش‌ها، فضای سبز کافی برای تعامل با گیاهان، پرندگان و حشرات، در کنار محیط مناسب برای کشاورزی به شکل عمودی بدون نیاز به خاک (هیدروپونیک) نیز در نظر گرفته شده است.

    نظرات