ریتم اجاره ثانیه به ثانیه تند می شود/بهای اجاره به نرخ روز

ریتم اجاره ثانیه به ثانیه تند می شود/بهای اجاره به نرخ روز

http://www.bananews.irاین روزها همزمان با نزدیک شدن به شب عید ریتم اجاره نیز در کنار سایر اقلام ثانیه به ثانیه تند می شود و این امر در حالی اتفاق می افتد که هیچ کس انتظار ندارد در سوز سرمای زمستان که زمانی برای نقل و انتقالات نیست بهای اجاره این گونه در مشهد ساعت بیندازد.
به گزارش  بنانیوز (BanaNews.ir) افزایش ۳۰ درصدی اجاره بها در این فصل غیرمنطقی است چرا که بسیاری از کارشناسان معتقدند مسکن حکایت آجیل شب عید نیست که در این ایام سر به فلک بکشد و بسیاری از خانواده ها را به سمت سختی و گرانی بیش از اندازه سوق دهد.
بسیاری از زوج های جوانی که تازه می خواهند در زیر یک سقف زندگی کنند تا پیرمرد و پیرزن ۸۰ ساله ای که دست بر قضا نتوانسته اند خانه دار شوند همه و همه به دنبال خانه ای با اجاره بهای مناسب هستند و حتی بسیاری از این افراد تصمیم داشتند تا با پایان یافتن فصل اجاره و آغاز زمستان جا به جا شوند تا شاید قیمت ها کاهش یابد اما انگار بازار سیر صعودی اجاره بها همیشه داغ داغ است.
وضعیتی بدتر در انتظار اجاره نشین ها
قیمت اجاره بها همواره در اواخر پائیز و فصل زمستان با رکود قابل توجهی مواجه است زیرا فصل سرما موقعیتی برای نقل و انتقال نیست اما امسال قیمت اجاره از روند رو به رشدی برخوردار بود و کاهشی در این بخش وجود نداشته است.
علی اصغری، کارشناس زمین و مسکن معتقد است، طی سال های گذشته، بنگاه های املاک توپ را در میدان مالکان می اندازند و می گویند مالک خود مبلغ رهن و اجاره را تعیین می کند و از آن سو مالکان نیز بنگاه های املاک را مقصر اصلی در افزایش بی حساب و کتاب اجاره می دانند و معتقدند بنگاه داران با اجاره بهای بالا فکر دریافت سود خود هستند.

وی ادامه می دهد: از آنجایی که افزایش اجاره مسکن، منافع و سود اقتصاد فراوانی برای بنگاه داران دارد باید حلقه مفقوده و مقصر اصلی را بنگاه دار دانست، بنگاه داری که امروز بدون هیچ گونه نظارتی آزادانه بر روی خانه ها قیمت تعیین می کند.
بهای اجاره به نرخ روز است
وی تاکید می کند: اکنون در این فصل سرما بهای اجاره به نرخ روز است و هر لحظه و ثانیه مبالغ مختلفی برای اجاره در نقاط مختلف این شهر دریافت می شود.
وی تنها راهکار مقابله با این افزایش بی حساب و کتاب را نظارت جدی مسئولین می داند و می گوید: برای جلوگیری از افزایش قیمت های اجاره ای باید برنامه ای هدف دار تدوین شود.
وی یادآور می شود: در طول این مدت اگر راهکاری هم از سوی مسئولان ارائه نشده به دلیل این بوده که اجاره یا فروش واحدهای مختلف به توافق طرفین بستگی دارد و تا هنگامی که متقاضی با نرخ بالا وجود داشته باشد، نمی توان با روند افزایش غیرمنطقی مقابله کرد.
وی از سویی دیگر بیان می کند: عامل افزایش بی حساب و کتاب اجاره خانه نبود معیاری مشخص در تعیین اجاره بها است زیرا اگر برای مناطق مختلف شهر، میزان اجاره به صورت مشخص اعلام شود امروز شاهد این افزایش بی رویه قیمت ها نخواهیم بود.
وی می گوید: همچنین ضروری است که درصد افزایش سالانه اجاره بها با میزان تورم هر سال سنجیده و تعیین شود.
حال در این آشفته بازاری که هرکس توپ را در میدان دیگری می اندازد باید سراغی از حال مستاجران که دیگر خوش نشین نیستند گرفت و پای درد دل آنها نشست تا ببینیم این قصه تکراری و نخ نما در نبود قانون و نظارت به کجا خواهد رسید.
یکی از مستاجران که موعد اجاره اش به سر آمده می گوید: خواستیم در فصل زمستان نقل و انتقال انجام دهیم زیرا گمان می کردیم در این موقعه از سال کرایه ها بالا نمی رود.
۱۶ میلیون رهن برای واحدی ۵۰ متری
نسرین صداقتی ادامه می دهد: حال با قیمت های سربه فلک کشیده گویا دیگر باید برویم در حاشیه شهر زندگی کنیم، چون با این پولی که ما داریم، واحد ۱۰- ۲۰ متری هم نمی توانیم اجاره کنیم.
حسین مختاری نیز می گوید: هم اکنون برای یک واحد ۵۰ متری و یک خوابه در طبقه اول خیابان ابوطالب ۱۶ میلیون پول پیش و ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان اجاره دریافت می‌شود.
وی ادامه می دهد: با این وضعیت نمی توان به داشتنی سرپناه در این شهر امیدوار بود چرا که اکنون قیمت یک خانه اجاره ای در هر نقطه شهر به شکل غیرباوری بالا رفته است.
وی بیان می کند: گفتیم تابستان اسباب نکشیم و زمستان نقل و انتقال خود را انجام دهیم تا شاید قیمت ها پایین تر باشد اما اکنون بازار اجاره بها در این سرما داغ تر از همیشه به کار خود ادامه می دهد.
مستاجر دیگر هم برای خانه ای ۶۵ متری در خیابان طالقانی ۲۲ میلیون رهن و ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان اجاره می دهد و این همه در حالی است که کسی نمی داند نرخ واقعی و تعیین شده اجاره بها در مشهد چه میزانی است.
هیچ معیاری برای قیمت گذاری اجاره وجود ندارد
یکی دیگر از مستاجران هم با تاکید بر اینکه هیچ معیاری برای قیمت گذاری میزان رهن و اجاره وجود ندارد، می افزاید: افزایش بی حساب و کتاب و بدون نظارت اجاره بها این روزها کمرشکن شده و اکنون دست یافتن به منزل اجاره ای با قیمت مناسب یک آرزو است.
علیرضا مومنی نیز که ساکن کلاهدوز است می گوید: سال قبل اجاره منزلی که در آن ساکن هستیم ۲۰ میلیون تومان رهن و ۲۲۰ هزار تومان اجاره بود اما امسال که قصد تمدید اجاره را داشتم صاحب خانه مبلغ اجاره را ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد.
وی ادامه می دهد: برخی افراد پولدار منازلی را احداث می کنند و آن ها را اجاره می دهند و اجاره دادن منزل برای عده ای به شغل تبدیل شده است.
رضا سیدی هم که اکنون ساکن خیابان هفت تیر است، می گوید: برای نشستن در این خانه ۲۰ میلیون رهن و ۵۰۰ هزار تومان کرایه می دهم و این کاملا غیرمنطقی و از عدالت به دور است.
بسیاری از مالکان در آشفته بازار بی نظارتی با افزایش بی رویه نرخ اجاره واحدهای مسکونی یا تجاری خود به دنبال سود و کسب درآمد هستند و بنگاه های املاک نیز از سویی دیگر میدان دار افزایش قیمت اجاره بها بوده و بدون در نظر گرفتن انصاف، به افزایش غیرمنطقی اجاره ها مبادرت می ورزند.
اجاره بهای بالا تابع تورم موجود است
یک مشاور املاک می گوید: روزانه افراد زیادی برای اجاره واحدهای مسکونی مراجعه می کنند و گاهی اوقات عنوان می کنند که نرخ اجاره بها با میزان درآمد ما متناسب نیست.
حسین شایانی می افزاید: وضعیت موجود بازار مسکن همانند سایر اقلام دیگر بسیار بالا رفته و می توان گفت که اجاره، تابعی از تورم موجود است.
وی ادامه می دهد: وقتی تمامی اجناس گران می شود صاحب خانه نیز برای گذراندن امورات خود ناچار به افزایش قیمت است و از آن سو بنگاه داران نیز در این میانه فکر درآمدی برای خود هستند.
وی تصریح می کند: اکنون بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که نرخ اجاره بها واحدهای مسکونی در سال ۹۲ به دلیل افزایش سرسام آور قیمت زمین با رشد قابل توجهی روبرو شود.
وی معتقد است: البته هر سال اجاره واحدهای مسکونی به طور معمول در ۶ ماه دوم سال کاهش می یابد اما سال جاری به میزان افزایش تورم قیمت خانه های اجاره ای نیز بالا رفته است.
به نظر می‌رسد اگر مسئولان اقدام به کنترل بازار اجاره بها نکنند نرخ‌ها با این روند روز به روز افزایش می یابد و با آغاز فصل نقل و انتقالات وضعیتی بدتر در انتظار اجاره نشین ها خواهد بود.
گزارش: مرضیه صاحبی

    نظرات