بررسی میزان تلفات در شبکه برق کشور

بررسی میزان تلفات در شبکه برق کشور

http://www.bananews.irمرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، میزان تلفات در شبکه برق کشور را بررسی کرد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز با ارائه تعریفی از تلفات برق افزود: آنچه در گزارش‌های آماری به عنوان تلفات نام برده می شود، میزان تلفات انرژی است که در حقیقت از مجموع مقادیر لحظه ای تلفات توان، به دست می آید و تفاوت انرژی تولید شده و انرژی استفاده شده توسط مشترکین است.
تلفات از دیدگاه ملی
آن بخش از انرژی الکتریکی که به کار مفید تبدیل نشود تلفات نام دارد، بنابراین تلفاتی که به جهت راندمان پایین تجهیزات مصرف کننده برق ایجاد می شود نیز در این بخش قرار می گیرد.
این گزارش در ادامه ، به سه مقوله زیر در باب تلفات اشاره می کند:
الف) تلفات از دید شرکت های توزیع انرژی الکتریکی
تلفات از نظر شرکت توزیع کننده انرژی الکتریکی ، تفاضل انرژی تحویلی و انرژی خروجی است.
اگر تلفات را از نظر اقتصادی مورد بررسی قرار دهیم، تلفات تفاضل انرژی خریداری شده و انرژی فروخته شده است.
بنابراین از دید این شرکت ها تنها تلفاتی که در شبکه های برق به وجود می آیند مهم اند. البته اگر تلفات توان ، هم به عنوان یک عامل در سیاستگذاری برای این شرکت ها لحاظ شده باشد، قیمت اقتصادی تلفات توان نیز باید در محاسبات مربوطه لحاظ شود.
ب ) تلفات مساوی با هزینه
بزرگی هزینه تلفات را می توان با مثالی دیگر نشان داد. فرض کنید یک شرکت توزیعی سالیانه ۶۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق خریداری کند که ۱۰ درصد از این انرژی به صورت تلفات هدر رود.
افزون بر این ، در نظر بگیرید برای دیماند و هزینه های انرژی شرکت توزیع به طور متوسط برای هر کیلووات ساعت ۵ سنت بپردازد. به سادگی می توان هزینه تلفات سالیانه این توزیع کننده را محاسبه کرد:
(۰٫۰۵$/KWh)x (60,000,000 KWh)=$3,000,000
بزرگی هزینه سالیانه تلفات یک توزیع کننده حاکی از آن است که کاهش تلفات مزایای چشمگیری در پی خواهد داشت. این مقدار برای هر شرکت توزیع در ایران باید سالیانه محاسبه شود. اگر چه حذف تمام تلفات غیرممکن است ، حذف بخشی از هزینه سالیانه تلفات می تواند صرفه جویی قابل توجهی را به دنبال داشته باشد تا سرمایه گذاری برای بهبود بازدهی شبکه ها را توجیه کند.
ج) کاهش تلفات یعنی پس انداز مالی
بیان همه مزایا و میزان صرفه جویی هایی که توزیع کننده انرژی الکتریکی با پیاده کردن تدابیر اقتصادی موجه برای کاهش تلفات می تواند به آنها دست یابد، مشکل است. صرفه جویی های ممکن در هر منطقه، به شرایط خاص آن منطقه بسیار وابسته اند. بسیاری از توزیع کننده ها ممکن است شبکه هایی با اجزا و ساختار کم تلفات باشند و بنابراین احتمال دارد برای بهبود و کاهش تلفات جای بیشتری وجود نداشته باشد. از طرفی شرکت های توزیع دیگر، خصوصا آن ها که هنوز از تجهیزات و خطوط قدیمی در سرویس استفاده می کنند، مکن است تنها با سرمایه گذاری اندکی بتوانند فرصت های زیادی برای کاهش تلفات و صرفه جویی به دست آورند.

    نظرات