درخواست پاکستان از ایران برای کاهش قیمت گاز صادراتی

درخواست پاکستان از ایران برای کاهش قیمت گاز صادراتی

http://www.bananews.irپاکستان از ایران درخواست کرد که قیمت گاز صادراتی به این کشور تحت پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را براساس بند مذاکرات مجدد در توافقنامه خرید و فروش گاز کاهش دهد و به نرخ نهایی شده با ترکمنستان برساند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عاصم حسین، معاون نخست وزیر پاکستان در زمینه نفت به روزنامه داون چاپ پاکستان گفت: ما در حال فعال کردن بند مذاکرات مجدد در قرارداد هستیم. ایران باید قیمت گاز صادراتی را کاهش دهد و به نرخ خط لوله تاپی(ترکمنستان، افغانستان، پاکستان وهند) برساند.
یک مقام آگاه گفت: اگر قیمت گاز ایران کاهش یافته و به نرخ خط لوله تاپی برسد، پاکستان حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در طول این پروژه صرفه‌جویی خواهد کرد.
عاصم حسین با تشریح اینکه براساس این توافق، یک سال قبل از شروع جریان گاز در دسامبر ۲۰۱۴ ، قیمتها مجددا بر پایه قیمت‌های مقایسه ای گاز مورد مذاکره قرار گیرد گفت: مذاکرات قیمت به زودی انجام خواهد شد.
وی گفت: در صورت کاهش قیمت گاز در بازار بین‌المللی، ‌اروپا و آمریکا، ممکن است قادر باشیم قیمتها را حتی به کمتر از نرخ خط لوله تاپی برسانیم. ما به دقت در حال نظارت روی قیمتهای جهانی گاز هستیم.
او تایید کرد: شرکت تدبیر انرژی ایران و شرکت شبکه گاز بین‌ایالتی پاکستان نمی‌توانند توافق نامه‌ای برای احداث خط لوله ۷۸۱ کیلومتری توسط شرکت ایرانی در داخل پاکستان امضا کنند، زیرا مذاکرات نیازمند مشاوره‌های بیشتر است. این توافقنامه قبل از ۲۷ فوریه امضا خواهد شد.
یک مقام آگاه در این باره گفت: پیش نویس توافقنامه به هیات ایرانی که به پاکستان سفر کرده تحویل داده شده تا در تهران مورد بررسی قرار گیرد.
هزینه ۱٫۵ میلیارد دلاری ساخت خط لوله از منطقه قبد در مرز ایران و پاکستان به منطه نوابشاه برای انتقال روزانه ۷۵۰ میلیون فوت مکعب از گاز ایران مورد موافقت قرار گرفته، اما اسلام‌آباد از ایران درخواست کرده که هزینه ساخت خط لوله را در هر کیلومتر کاهش دهد.
پس از بررسی پیش‌نویس توافقنامه توسط ایران، نحوه پرداخت بهای گاز فروخته شده نیز باید با توجه به تحریمهای آمریکا علیه ایران، مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. مبادله پایاپای بین دو کشور می تواند یکی از گزینه‌ها باشد.
براساس توافقنامه پیشنهادی شرکت تدبیر انرژی باید خط لوله را در داخل پاکستان احداث کند و یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری را در این زمینه تامین کند که براساس قیمت گاز بازپرداخت خواهد شد و شامل نرخ بهره حدودا دو درصدی است.
شرکتهای مهندسی و خط لوله پاکستان خدمات مشاوره و سازمانهای فعالیت‌های مرزی کارهای عمرانی را انجام خواهند داد.
یک مقام آگاه گفت:‌ انتظار می‌رود تیم فنی ایرانی هفته آینده برای مشورت به پاکستان بازگردد و سپس یک تیم پاکستانی برای امضای قرارداد به تهران خواهد آمد.
در همین حال یک کمیته از کابینه پاکستان به ریاست وزیر دارایی و متشکل از مقامات ارشد وزارتخانه‌های نفت و دارایی با طرح مالی ۱٫۵ میلیارد دلاری این خط لوله موافقت کرده است.
براساس این طرح یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری به پاکستان اعطا خواهد شد.

    نظرات