سند چشم‌انداز سازمان نظام مهندسی ساختمان مشخص شد

سند چشم‌انداز سازمان نظام مهندسی ساختمان مشخص شد

http://www.bananews.irرییس سازمان نظام مهندسی ساختمان از مشخص شدن سند چشم‌انداز این سازمان پس از ۱۸ سال خبر داد و گفت: برنامه‌های راهبردی و اساسی این سازمان تا ۲۲ سال آینده مشخص شده است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی هاشمی در نشست خبری امروز با بیان اینکه به سازمان‌های نظام مهندسی کل کشور اعلام شده تا برنامه‌های خود را در این چارچوب تهیه و اجرا کنند، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی پروژه‌های عمرانی دولتی و ... نظارت می کند که در آینده نزدیک پروژه‌های ملی را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهد.
وی افزود: شاید معادل سرمایه‌های ذخیره‌های نفت و گاز، سرمایه‌های ساختمانی در کشور داشته باشیم لذا باید از این سرمایه‌های بزرگ پاسداری کنیم و نگذاریم به راحتی دستخوش مشکلات و بحران‌ها شوند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به تفاهم‌نامه اخیر با سازمان نظام پزشکی کشور، گفت: در رسیدگی به مناطق محروم و هماهنگی در حوادث و بلایای طبیعی با مشارکت این سازمان می‌توان فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داد.
هاشمی با اشاره به ۲۵۰ هزار مهندس فعال در سطح کشور که در دستگاه‌های دولتی، مدیریت شهری و... عضو هستند، افزود: انتظار می‌رود این مهندسان به اصول و مبانی مهندسی کشور توجه ویژه داشته باشند و شرایطی را فراهم کنند که بتوان از نظر ساختمانی، نمادهای مشخصی را برای ارائه فرهنگ، رفاه و مدیریت حاکم در جامعه با نماد اقتصادی و در شأن ایران ایجاد کنند.
وی تاکید کرد: در هفته گذشته در جلسه شورای مرکزی با سازمان‌های نظام‌ مهندسی کشور، مقرر شد هر شهری به ویژه در مراکز استان‌ها، نماد خود را داشته باشند. همچنین مسابقات مختلف نمادسازی برای نشان دادن فرهنگ هر شهر در نظر گرفته شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: باشگاه مهندسان که از اسفند ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده، توانسته شرایط مناسبی برای رسیدگی به قشر مهندسان جامعه برای کمتر شدن دغدغه‌های معیشتی آن‌ها فراهم کند.
هاشمی درباره پرونده تخلفات مهندسی در سال جاری، اظهار کرد: ۲۳۰۰ تخلف در سطح کشور به شورای انتظامی و مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور ارجاع شده که البته بدین معنی نیست که حتما همه این موارد متخلف هستند یا حکم انتظامی برایشان صادر شده است بلکه از این میان حدود ۳۰ نفر متخلف شناخته و جریمه‌ شده‌اند.
به گفته او در سال جاری سیر نزولی تخلفات را داشتیم و با مکانیزه شدن سیستم، تخلفات کمتری صورت می‌گیرد.
وی گفت: از سال گذشته مسکن مهر تحت نظارت سازمان نظام مهندسی استان‌ها قرار گرفت و تمامی پروژه‌های تحت نظارت بررسی شد چراکه برخی موارد پیش از این تاریخ بود که در مشکلات ایجاد شده، توافق شد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: تاکنون بیش از ۸۵ درصد ساخت و سازهای مسکن مهر با استاندارد انجام شده و کمتر از ۱۵ درصد رفع نقص شده و در حال پیگیری است.
هاشمی با بیان این‌که بهتر است در پروژه‌های مسکن جهت‌گیری و هدف‌گذاری‌ها به سمت بافت‌های فرسوده پیش رود، اظهار کرد: اگر به سمت احیای بافت‌های فرسوده پیش رویم، هزینه‌ها کمتر می‌شود و می‌توان کیفیت را بالاتر برد چراکه امروز اولویت‌های ساخت و ساز با بافت‌های فرسوده است و اینگونه خدمت‌رسانی مقرون به صرفه خواهد بود.
وی تاکید کرد: آنچه امروز با استاندارد ساخته می‌شود برای ۵۰ سال است چراکه بعضی از ساختمان‌ها با عمر ۳۰ ساله ارزیابی می‌شوند و بهتر است ابتدا استانداردسازی را در دستور کار قرار دهیم.
هاشمی خاطر نشان کرد: بر اساس سند چشم‌انداز ، سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان تخصصی‌ترین مرجع و مورد اعتمادترین نهاد مستقل نزد افکار عمومی معرفی شده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: کار شناسنامه فنی و صدور مجوز همچنان که در دستور کار این سازمان است، سرعت گرفته و به کسانی که ابلاغ می‌شود باید دیر یا زود پاسخگوی چگونگی ساخت و مراحل ساخت و ساز باشند.

    نظرات