محسنی‌اژه‌ای خبر داد: توقیف ۳۲۳ ملک مسکونی، تجاری و ویلا در پرونده فساد بزرگ مالی

محسنی‌اژه‌ای خبر داد: توقیف ۳۲۳ ملک مسکونی، تجاری و ویلا در پرونده فساد بزرگ مالی

www.BanaNews.irسخنگوی قوه قضاییه در تشریح پرونده فساد بزرگ بانکی گفت: شرکت امیر منصور آریا در ۹ ماه اول سال ۹۰ در حدود ۶۱ میلیارد تومان زیان داده و ۹ ماه اول سال ۹۱ بیش از ۷۰ میلیارد سود داشته است؛ در واقع این شرکت‌ها نه تنها تعطیل نشده بلکه سود داشته‌ و بدهی‌هایی را به دنبال داشته‌اند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، غلامحسین محسنی اژه‌ا‌ی در ادامه سخنان خود در نشست خبری، اظهار کرد: اگر وقت فرصت دهد حتما خواهم گفت که این پرونده به اداره برق، بانک‌ها و افراد متفرقه چقدر بدهی داشته است. در کنار رسیدگی‌های قضایی لازم بود که این پرونده را آسیب‌شناسی کنیم و ببنیم که بانک مرکزی، بانک‌های صادرات و ملی و حتی برخی از بانک‌های خصوصی که این فساد بزرگ مالی را دامن زده‌اند، چرا جلوی این فساد را نگرفته‌اند.
وی افزود: به طور جدی با دولت، مجلس، کمیسیون اصل ۹۰ و بانک مرکزی و دادستانی کل همکاری داشتیم و از آنها دعوت کرده و تشکیلاتی که بانک‌ها داشتند را آسیب‌شناسی کردیم تا ببنیم بروز فساد بزرگ بانکی از کجا نشات گرفته و اصلا چرا به وجود آمده و چکار باید بکنیم تا دیگر چنین اتفاقی نیافتد.
سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در بانک‌ها نظارتی وجود نداشت و حتی نظارت بانک مرکزی و بانک‌های دیگر ضعیف بود کارهایی را انجام دادیم و اعتبارسنجی بانک‌ها را ادامه دادیم. در مورد اینکه چرا وثیقه نگرفتند و همچنین کارشناسان متخلفی که اقدامات غیرقانونی را انجام دادند شناسایی کردیم که همه این کارها حجم زیادی را به خود اختصاص داده است.
دادستان کل کشور با بیان اینکه برخی از متهمان همکاری‌هایی را داشتند اما هیچ کدام از متهمان اصلی تا روز اول تشکیل این پرونده با ما همکاری نکردند، ادامه داد: اموال آنها را ردیابی و شناسایی کردیم. یکی از مشکلاتی که با آن مواجه بودیم این بود که بسیاری از متهمان این پرونده وجوهی را که خریداری کرده بودند به نام خودشان نبود، بلکه به نام افراد دیگری بود مانند فامیل یا اعضای خانواده.
محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: نزدیک به ۳۲۳ مورد ملک اعم از مسکونی، تجاری و باغ ویلا را شناسایی کردیم که این اموال نیز به نام متهمان نبود و توانستیم آنها را شناسایی،‌ قیمت‌گذاری و توقیف کنیم؛ همچنین بخشی از وجوهی را که این افراد در بانک‌های دیگر داشتند، شناسایی کردیم.
دادستان کل کشور گفت: در مورد این پرونده با این حجم کاری، توانستیم به نتایج خوبی برسیم. مجلس به خصوص کمیسیون اصل ۹۰ ، وزارت دادگستری، وزارت دارایی و بانک مرکزی کمک شایانی به ما کردند. ما به بانک‌ها گفته‌ایم که شما چقدر طلب دارید؟ دو ماه تلاش کردیم که بفهمیم بانک‌ها چقدر طلب دارند، آنها می‌دانستند و نمی‌گفتند یا نمی‌دانستند که هر دو این دو موضوع عیب بود.

    نظرات