افزایش ۴۰ درصدی ذخیره آب در سدها/ تنها نگرانی از زاینده رود است

افزایش ۴۰ درصدی ذخیره آب در سدها/ تنها نگرانی از زاینده رود است

http://www.bananews.irمدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از کاهش ذخایر جامد آب باوجود بارش های مناسب در سال آبی جاری خبر داد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، محمد حاج رسولیها با تحلیل شرایط کنونی بارش های کشور، حجم بارش های سال آبی جاری تاکنون را ۱۴۶ میلیمتر عنوان کرد و گفت: این میزان بارندگی اگرچه ۱۲ درصد بیشتر از میانگین درازمدت است اما بارش های جامد در مقایسه با سال گذشته بسیار کمتر شده است و از این منظر نگرانی وجود دارد.
وی ادامه داد: همه ساله در اردیبهشت و خردادماه از منابع آب شدن برف ها استفاده می‌شود اما با وجود کاهش بارش های جامد در پاییز و زمستان امسال، احتمالا در ماه‌های یاد شده سال پیش رو ذخایر کمتر می شود.
وی با بیان اینکه به هنگام بودن بارش‌ها، نحوه ذخیره سازی در مخازن سدها، پراکنش و آینده نگری که باید درخصوص بارش ها داشته باشیم بسیار مهم است، گفت: صرف اعلام یک عدد برای میزان بارش ها مورد توجه بخش آب کشور نبوده و ما باید تحلیل های ریزتری در این زمینه انجام دهیم.
وی افزود: از آن جایی که سدها به دلیل بهره برداری خوبی که در سال های گذشته شده تقریبا تخلیه شده بود، ظرفیت خوبی ایجاد شده بود تا در دی، بهمن و اسفند آب خوبی در مخازن ذخیره شود و همه سرریزها کنترل شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: در زمان کنونی حدود چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب (معادل ۴۰ درصد) در مقایسه با سال گذشته افزایش ظرفیت مخازن سدها وجود دارد که این نقطه قوتی در بخش آب کشور است.
وی با بیان اینکه سیاست بخش آب کشور در دهه ۸۰ این بوده است که آب شرب کلان شهرها را به سدها منتقل کرده تا ضریب اطمینانی برای استفاده حداکثری از ظرفیت سدها باشد، گفت: تا یک ماه پیش نگرانی زیادی در سدهای استان هرمزگان داشتیم اما اکنون شرایط بسیار مطلوب است.
وی ادامه داد: با ظرفیتی که در سدهای شمیل و نیان و استقلال در هرمزگان وجود دارد و بارندگی های خوبی که به خصوص در سد شمیل و نیان (یکی از سدهای راهبردی در تامین آب شرب بندرعباس) رخ داده است، حجم آب خوبی در این منطقه ذخیره سازی شده است که می تواند تاثیر بسیار خوبی را داشته باشد.
وی این بارش ها را نیز از نکات مثبت سال آبی جاری عنوان کرد.
حاج رسولیها وضعیت سایر سدهای کشور را نیز مناسب ارزیابی کرد و گفت: در سد دوستی نیز شرایط خوب است و به راحتی تعهد ۱۵۰ میلیون مترمکعبی انتقال آب به شهر مشهد انجام می شود.
به گفته وی، سدهای استان تهران نیز می توانند به طور کامل وظایف خود را مانند سال جاری (تا حدود ۷۰ درصد تامین آب شرب) انجام دهند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران زاینده رود را تنها سدی که اکنون با نگرانی همراه است عنوان کرد و گفت: البته این سد نیز برای تامین آب شرب مشکلی ندارد اما درخصوص تامین آب کشاورزی کماکان دچار چالش بوده و مشکل صرفا در تامین آب کشاورزی شرق استان اصفهان است.

    نظرات