پروژه های نیمه تمام کرمانشاه و مسافران نوروزی

پروژه های نیمه تمام کرمانشاه و مسافران نوروزی

http://www.bananews.ir/فکر می‌کنم دیگر کم کم چمدان‌هایشان را بسته‌اند و دنبال مرخصی اداری و بلیت هواپیما و اتوبوس هستند.
چند وقت پیش نقشه‌ی ایران را جلویشان گذاشتند و از بین همه استان‌ها و شهرها، دلشان کرمانشاه را گرفت و حال چند وقت دیگر راهی مقصد می‌شوند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دوباره امسال میزبانیم، میزبان یک عالمه تهرانی، میزبان شیرازی‌ها و اصفهانی‌ها و اهالی ارومیه. مردم خوزستان و گرگان و قم و مشهد هم شاید کرمانشاه را انتخاب کنند، از شمال هم می‌آیند احتمالاً، بندرعباس هم کم کم هوایش گرم می‌شود و مردمش هوس می‌کنند عید را در شهری خنک سپری کنند و این می‌شود که نزدیک عید ورودی‌های کرمانشاه از شرق و شمال و جنوب روی مردم ایران زمین باز می‌شود.
همه آدم‌ها وقتی میهمان دارند حسابی به تکاپو می‌افتند، جارو می‌زنند، گرد و غبار پاک می‌کنند، بساط پذیرایی آماده می‌کنند که جلوی میهمان‌ها آبروداری شود.
برای عید وسط میدان‌های کرمانشاه خبرهای خوبی هست، سنجد و سماق و سیرهای بزرگ، هرجا یک شکل، وسط یک میدان هفت سین دست حاجی فیروز است، وسط میدان دیگر سفره‌ای نقره‌ای انداختند، میدان دیگر سفره هفت سین کوزه‌ای دارد.
فلاش‌های پشت سرهم دوربین و آدم‌هایی که تند تند کنار سفره هفت‌سین‌ها ژست می‌گیرند یعنی مردم دوست دارند این ابتکارها را، یعنی عالم و آدم خوششان می‌آید همه جا قشنگ و تمیز باشد.
ولی مسیر عبور میهمان‌ها که فقط از میدان‌های شهر نیست، کافیست راهشان به خیابان اصلی و بلوارهای شهر بیفتد.
مثلاً تصمیم بگیرند سری بزنند به طاق‌بستانی که این‌همه آوازه‌اش همه جا هست و طاق‌هایش را دید بزنند، بعد مجبور می‌شوند از بلوار رد شوند، اول به این فکر می‌کنند که کرمانشاهی‌ها چرا وسط بلوارهای اصلی‌شان را پارتیشن‌بندی کرده‌اند؟ دنبال علت که می‌گردند میله‌های بلند ضخیمی را می‌بینند که به جای درختان سرسبز از وسط بلوارها بیرون زده‌اند.
بعد می‌فهمند چند سال آینده قرار است اینجا منوریل بزنند و مردم بین زمین و هوا حمل و نقل درون شهری خود را انجام دهند و اینجاست که باید خدمتشان عرض کنیم به بزرگی خودشان ببخشند اگر این پروژه در حال ساخت کمی چشم را اذیت می‌کند و چهره شهر را نازیبا، اما به هرحال پروژه است دیگر، باید انجام شود.
راهشان به کمربندی اگر بیفتد یک عالمه سنگ ریزه را می‌بییند که بین تورهای فلزی عظیم حبس شده‌اند و قرار است روی آن تقاطع غیرهم‌سطح سوار شود، اینجا هم دوباره باید ضمن عذرخواهی از حضور میهمانان گرامی نوروزی عرض کنیم که خود ما هم چند ماهی هست انتظار افتتاح این طرح را می‌کشیم و چون انتظارش شیرین است نازیبایی‌های حاشیه‌ای را هم تحمل می‌کنیم، شما هم تحمل کنید لطفاً.
بعد تازه باید بشینیم خدا خدا کنیم هوس نکنند شهر هزار ماسوله استان ما را ببینند، چون دیگر هیچ توضیحی برای زیر گذر میدان امام حسین(ع) که در مسیر عبورشان است نداریم که بدهیم.
دیوارهای شهر اگر کثیف است و ته مانده اعلامیه ترحیم و آگهی فروش به آنها چسبیده بماند، شهرداری تا کی می‌تواند روی دیوارها گل و بلبل بکشد و رنگ بخرد و نقاش استخدام کند و مردم عکس عزیزان مرحوم و اطلاعیه‌ی استخدام روی آن بچسبانند.
خاک دوازده ماهه‌ی عراق و عربستان اگر به جدول خیابان‌ها نشسته نباید تمیزش کرد: بابا باور کنید همه می‌دانند ما همیشه باران خاک داریم نیاز نیست مدرک نگه دارید، بعد هی داد بزنید گردشگری رونق ندارد.
با این گرانی ماشین وقتی طرف کوچه و خیابان‌ها اینجا و چاله‌هایش را نمی‌شناسند و یک دفعه با کلی سرعت ماشینشان در یک دست‌نداز خندق گونه می‌افتد و کلی خسارت می‌بیند برای سال آینده روی نقشه ایران دور کرمانشاه را خط قرمز می‌کشد.
نخاله‌های ساختمانی، سطل زباله‌های سرنگون، دیوار نوشته‌ها، پلاکاردها و بنرها تبلیغ و تبریکی که چند ماهی از تاریخشان گذشته، همه اینها را دیگر قلم می‌گیریم.
چادر کجا بزنند با این گرانی هتل؟! پارک شاهد را هم که بهانه داریم و اطرافش را سیم پیچی کرده‌ایم تا شاید روزی پارک مخصوص زنان شود، فقط می‌ماند پارک کوهستان و حال ببینید چادر چادر را می‌خورد آنقدر که میهمان‌هامان هجوم می‌آورند.
به حرف استاندار گوش بدهید لطفاً، حرف حق می‌گوید، مگر می‌شود میزبان مسافرهای نوروزی آدم‌هایی باشند که روی پل و سر کوچه و وسط خیابان یک زیرانداز پهن کرده‌اند و به جای خوشآمد گویی به میهمان‌ها دستشان یا کمی پیشرفته‌تر کاسه‌ای چیزی را جلوی میهمان دراز کنند که به من فقیر کمک کن!
مبادا کسی از در وارد شهر شود و این متکدیان جایی بساط کرده باشند و آبروریزی شود و آوازه تکدی‌گری کرمانشاه را با خود به شهرشان ببرند.
صدای سوت قطارها، آغاز حرکت هواپیماها، جاده‌های شلوغ پر از ماشین، همه و همه یعنی میهمان‌های نوروزی کرمانشاه دارند می‌رسند، شهر را آماده کنیم که آبروداری شود.
مسوولان گرامی، در جریان باشید تنها به اندازه ۳۰ چشم بر هم زدن شبانه‌روز وقت دارید، که شهر را تمیز کنید، که گرد و خاک‌ها را پاک کنید، که دیوارها نقاشی شوند، پروژه‌های نیمه تمام هم که دیگر هیچ! کاری نمی‌شود، کرد.
همه چیز فقط سفره‌ی هفت سین چیدن و مستقر کردن نیروهای امداد جاده‌ای و هلال احمر نیست، جایی برای چادر زدن مسافرها تعیین کنید، آسفالت‌های خراب و وصله شده را ترمیم کنید، همین چند پارکی را که داریم سامان دهید.
خلاصه در جریان باشید، عید نزدیک است، میهمان‌ها پشت در هستند، آبروداری کنید، کرمانشاه نباید این‌گونه بماند.
گزارش از فاطمه کمانی، خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه

    نظرات