متراژ ساخت و سازهای سالانه مسکن و ارزش آن چقدر است؟

متراژ ساخت و سازهای سالانه مسکن و ارزش آن چقدر است؟

http://www.bananews.irرییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام کرد: سالانه ۲۶۰ میلیون متر مربع ساختمان به ارزش ۲۰۸ هزار میلیارد تومان در کشور ساخته می‌شود که ۱۶۰ میلیون متر مربع از این ساخت و سازها مربوط به واحدهای مسکونی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی هاشمی در مراسمی که به مناسبت روز مهندس برگزار شده بود، اظهار کرد: اگر متوسط قیمت هر متر مربع را ۸۰۰ هزار تومان درنظر گیریم، سالانه حدود ۲۰۸ هزار میلیارد تومان برای ساخت ۲۶۰ میلیون متر مربع ساختمان هزینه می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه در کشور معادل ذخایر نفت و گاز، ابنیه مهندسی وجود دارد، افزود: اگر ۲۰۸ هزار میلیارد تومان را با ارز مرجع محاسبه کنیم حدود ۸۳ میلیارد دلار می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عمر ساختمان‌ها در کشور، گفت: به طور متوسط عمر ساختمان‌ها در کشور ما به ۳۰ سال می‌رسد در صورتی که در برخی کشورهای پیشرفته عمر ساختمان‌ها از ۱۰۰ سال نیز می‌گذرد.

وی با بیان به اینکه چرا باید با صرف هزینه‌های ذکر شده، عمر ساختمان‌های کشور به یک سوم عمر ساختمان‌های کشورهای دیگر برسد، گفت: سوداگری در بازار مسکن و کیفیت در ساخت و ساز دو دلیل عمده در کاهش عمر ساختمان‌ها است.

هاشمی با ابراز تاسف از سوخت شدن این سرمایه عظیم در کشور، تصریح کرد: اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد از هزینه‌های ساختمان را هنگام ساخت افزایش دهیم، عمر ۱۰۰ ساله ساختمان را تامین می‌کند اما هنوز فرهنگ این ساخت و ساز در کشور گسترش نیافته است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل کشور اشتغال است،‌ گفت: بر اساس گفته‌های دولت مقرر شده بود یک میلیون شغل ایجاد شود در صورتی‌که ایجاد یک شغل پایدار نیاز به سرمایه متوسط ۲۵۰ میلیون تومانی دارد و با احتساب این هزینه می‌توان سالانه ۶۶۴ هزار شغل با این سرمایه ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه مسکن دومین مشکل اصلی در کشور است، گفت: این مشکل از زمانی آغاز شد که عرضه مسکن را از ساخت و ساز بخش خصوصی به بخش دولتی بردیم و اکنون این سوداگری در بخش ارز و سکه دیده می‌شود.

هاشمی از مهدسان کشور خواستار شد: قانون را به خوبی اجرا کنیم چراکه ۱۸ سال از تصویب قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان می‌گذرد اما به خوبی اجرا نمی‌شود. همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که بر جامعه نخبگان تاکید دارند، باید علم و ثروت تولید کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خطاب به جامعه مهندسان، عنوان کرد: کارحرفه‌ای را با استاندارد انجام دهیم و نگذاریم نوسانات قیمت بر کیفیت ساخت و ساز تاثیر گذارد.

هاشمی تصریح کرد: نباید مهندس صرفا علم مهندسی را بداند بلکه باید مسکنی را که شایسته انسان و ایرانی است، بسازد.

در این مراسم از ۵۰ مهندس نمونه با حضور باهنر - نایب رییس مجلس شورای اسلامی- نهاوندیان -‌ رییس اتاق ایران - و چند تن از نمایندگان دیگر مجلس شورای اسلامی تقدیر شد.

    نظرات