تاثیر نوسانات نرخ ارز بر مسکن و راههای کنترل قیمت

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر مسکن و راههای کنترل قیمت

http://www.bananews.irعضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان معتقد است: نوسانات ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت چند ماه آینده مسکن دارد که در این میان نقش نظارتی دولت بیش از هر موضوع دیگری در بازار تاثیرگذار است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس اکبرپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با نوسانات نرخ ارز، هر روز شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی هستیم که پیش‌بینی می‌شود در شش ماه آینده با افزایش قیمت‌ مسکن مواجه شویم.

به گفته وی چنانچه در ساخت و ساز مسکن از مصالح ساختمانی خارجی استفاده شود،‌ قیمت واحد ساخته شده بیشتر می‌شود. همچنین اگر ملاک را استفاده از مصالح ساختمانی داخلی در نظر گیریم بازهم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود چراکه مواد اولیه همین تولیدات داخلی، وارداتی است.

این کارشناس مسکن راهکار جلوگیری از افزایش قیمت خانه را اینگونه بیان کرد که نقش نظارتی دولت بیش از هر موضوع دیگری در این بازار تاثیرگذار است و با ثبات نرخ ارز، قیمت مسکن نیز تثبیت شده و روند نزولی به خود می‌گیرد البته به طور طبیعی روند افزایش قیمت سریع و روند کاهش قیمت به آرامی صورت می‌گیرد.

اکبرپور درباره تاثیر ساخت و سازهای انبوه همچون مسکن مهر طی سال‌های گذشته، گفت: ساخت و ساز مسکن مهر در بازار مسکن بی‌تاثیر نبوده اما تاثیر چندانی هم بر کاهش قیمت‌ نداشته است. از سوی دیگر مسکن مهر، نیاز قشر خاصی از جامعه را تامین می‌کند.

وی افزود: طرح مسکن مهر بیشتر برای آن دسته از متقاضیانی در نظر گرفته شده که توان مالی کمتری در خرید خانه دارند و تاثیر بسزایی در کل متقاضیان مسکن کشور نداشته است اما مسکن مهر توانسته سکوی خانه‌دار شدن قشر کم درآمد جامعه باشد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: برای جذب بیشتر مردم به مسکن مهر و مهاجرت به اطراف شهرها باید به تامین خدمات روبنایی و زیر بنایی که در همه نقاط کشور فراهم است، بیشتر توجه شود و این امر به ساخت شهرک‌سازی کمک می‌کند.

    نظرات